Skördare

Överslag i dator Valmet

3 inlägg 2046 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Logmax bild
Användarvisningsbild

Överslag i dator Valmet

Xynter  
#867163Hej!

Först gången jag postar här och är lite ovan med den här typen av maskiner. Nu är det som så att farsgubben och farbrorn köpte sig en skördare av märket Valmet för några år sedan och jag har fått agera support åt dem då det har varit enklare elektronikfel och strul med datorn. Men nu har de lyckats med något som jag inte klarar av att lösa på de sätt jag brukar lösa problem, nämligen allmänt teknikintresse och google.

Det hela började med att omvandlaren 24V-12V till datorn fick för sig att dö, med kortslutning som följd och efter några minuters felsökning för det felet så ställdes den diagnosen och löstes med en utbytesenhet. Men i samband med det så uppmärksammade vi också att kontaktdonet till datorn var i sämsta laget och den hade blivit "reparerad" tidigare, med ledarna lindade runt lödfanor och säkrade med smältlim. Efter lite funderation så beställdes nytt kablage för att ersätta det.

Nu kommer vi till problemet, tyvärr så var jag inte närvarande så jag har inte all information om exakt vad som hände. Men som jag har fått det berättat för mig så skulle farbrorn byta ut den gamla dåliga kabeln och han var lite frusen av sig, det var runt -18-20°C, så maskinen var igång. På något sätt medan han för kabeln från datorn till spänningsomvandlaren så kommer de nakna ledarna i ena änden åt något som som gör att det fräser till i datorn och han ser en rökpuff komma ur den. När han då startar datorn, efter att han kopplat in kabeln i spänningsomvandlaren, och programmet startar så ser han att vissa "ikoner" inte reagerar och spakarna i maskinen reagerar inte heller. I detta läget ringer han mig och jag måste komma till maskinen för att försöka få liv i den.

Efter att ha suttit en bra stund i programmet och försökt att använda andra COM-portar, både i program och fysiskt, så tar vi och plockar ur datorn för att kolla i datorn hur det ser ut. Jag räknar med att se brända komponenter på moderkortet, men det finns inga tydliga tecken på det. Men det vi tror orsakade rökpuffen var kabeln från moderkortet till chassit som sedan går vidare till VMU 320-enheten, där tre ledare hade genombränd isolering.

Så efter denna lilla novell så hoppas jag att någon kan hjälpa mig komma vidare i felsökningen och eventuellt en lösning.
Är det så att det behöver kompletteras med information, vilket jag tror det gör, så tar jag gärna reda på det.
(De börjar få lite abstinens av att inte få köra skördaren)

TS

Re: Överslag i dator Valmet

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#867374Vad är det för modell/årsmodell och vilket styrsystem har du?

Användarvisningsbild

Re: Överslag i dator Valmet

Xynter  
#868256Valmet 911 -00 har jag fått reda på nu, men styrsystem har jag tyvärr inte koll på. Det enda jag vet om styrsystemet är att det emuleras via dosbox-x.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).