Skördare

Köpa skördare?

20 inlägg 9005 visningar 12 följer Svara, dela mm...  
Logmax bild
Användarvisningsbild

Re: Köpa skördare?

machonisti  
Skogsola skrev: Det är sällan som betalda maskiner brinner.

🤣 🤣 🤣

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
machonisti skrev:
Skogsola skrev: Det är sällan som betalda maskiner brinner.

🤣 🤣 🤣

Tittar man på Koppoms sida så kostar nog brandförsäkringen endel 🤔

Blondin 750  
#851510Jag tolkar Skogsolas inlägg som att maskiner som brunnit är kopplade till någon form av finansieringen och en hopplös lönsamhet, men det är ju just bara min tolkning.
För övrigt så tycker jag också att försäkringen blir en stor kostnadspost med skördare för eget bruk. Nu har jag haft min Sampo i 10 år och kostnaden har halverats under den tiden och är nu acceptabel relativt nyttjandet och risken.
Hur är det med en jämförbar traktorbaserad skördare, värderad till 400-700tkr, och som producerar kanske 1000fub en vinter, är det krav på brandskyddsbesiktning och dyrare försäkring på dessa?

Black Grove  
#851895Liknande areal, mycket mindre kubik.

Tyvärr tråkiga erfarenheter av köpta tjänster där det både körts sönder och glömts mycket volym.

Mest bara besvikelser ha inlejt folk i skogen.

Så gått vägen med egna äldre maskiner.

Hunnit med några dyrare haverier och fått skruva en hel del.

Och som någon nämt kan det nog gå få nästan bättre pris på rotposter man har inte så mycket för att göra det själv med risk för haverier.

Men ska det nån gång mer hit inlejda maskiner ska det vara på rakt kubikpris samt att det ska vara med hot om vite att det ska meddelas innan dom anländer och man får prata med entreprenören att information man lämnat åt uppköpare har kommit fram till entreprenören innan arbetet påbörjas.

Drabbades en del av stormen Hans och den slog rätt hårt mot området själv drabbades jag inte allt för illa men nog hade det varit dålig affär ta hit några som städat upp.

Lycka till om det blir maskinköp.

/Johan

Bond.J  
#851902Har du ryggproblem är knappast en egen skördare lösningen, ännu mindre skotning med SMV21!

Prova en sån röjsåg med svärd och kedja på en stång fäst i sele med rem ner från axeln, sälj slutavverkningarna på rot och leta rätt på en gallringsgrupp med mycket jobb(bra rykte), och erbjud dem bra timpeng och tydliga instruktioner. Då får du bra betalt för slutavverkningen, fina gallringar, gott om tid för familjen, och förhoppningsvis ryggstärkande övningar med röjning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).