SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skördare

Hur kör man en skördare?

52 inlägg 37786 visningar 17 följer Svara, dela mm...  
Logmax bild

Re: Hur kör man en skördare?

Tralsmo  
#841808Ja är inte skördar förare men grabben har ju krånglat me de ett par decennier.

Ja minns att han körde en johndyr å undrade över att de inte fanns knappar i spakarna.
De behövdes inte sa dom.

Konceptet på maskinen är nog en vanesak.
Vi hadde en gremo me individuell boggilyft på alla fyra boggi, suveränt.
Kranen mitt i synen men de funkade.

Skogsägarna tyckte den va stor så in i helvete (gremo 1050) trotts små hjul.
Lång va den men ganska smal å körde stickvägar som va smala. Men va hjälper de när skotaren inte kommer fram.

Ibland. Är världens upp å ner.

Användarvisningsbild

Williamm  
#841817Jag hugger före och skotar efter en Echolog 560. Den har bara knappar på palten runt spakarna.
Han som kör säger att det är mycket bättre än någon variant med knappar i på spakarna han hade på en valmet innan. Men de nyare med fem(?) små knappar på spakarna och färre runt om låter inte så dumt.

WarPeter  
#841818Här är en bra serie som går igenom komatsu skördare:

Han har även många andra intressanta filmer.

hfab  
Williamm skrev:Jag hugger före och skotar efter en Echolog 560. Den har bara knappar på palten runt spakarna.
Han som kör säger att det är mycket bättre än någon variant med knappar i på spakarna han hade på en valmet innan. Men de nyare med fem(?) små knappar på spakarna och färre runt om låter inte så dumt.

Det måste vara en riktigt gammal skördare?
De ecolog jag har kört har haft 5 knapps minispak.
WarPeter skrev:Här är en bra serie som går igenom komatsu skördare:

Han har även många andra intressanta filmer.

Tack för tipset. Men det var inte till någon större hjälp.
Det är just komatsu som jag kör. Och då vi pratades vid i telefon körde jag ecolog.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
hfab skrev:@Fredik Reuter
Blir det någon fortsättning med fler maskiner?

Jag skulle gärna se hur det går till att köra en Johndyyr skördare.
Det är väl inga knappar i spakarna på dom? Bara i palletterna?

Hur är det att ha kranen framför hytten?

(Varför frågar jag? Fredrik brukar ju inte svara)

Om jag inte svarat så har det nog bara blivit en miss. Jag försöker hänga med på det mesta.
Videon nedan kan kanske ge dig lite, det är från när jag testade JD kranspetsstyrning.

TS
Användarvisningsbild

Williamm  
hfab skrev:
Williamm skrev:Jag hugger före och skotar efter en Echolog 560. Den har bara knappar på palten runt spakarna.

Det måste vara en riktigt gammal skördare?
De ecolog jag har kört har haft 5 knapps minispak.
WarPeter skrev:Här är en bra serie som går igenom komatsu skördare:

Missade ett B. Det är alltså en 560B 2006 tror jag. Jag brukar skämta att Gotland är en öststat...
Min teori är att träden är tio meter kortare i snitt och krokiga så det bli inte så lönsamt...

hfab  
Fredrik Reuter skrev:
Om jag inte svarat så har det nog bara blivit en miss. Jag försöker hänga med på det mesta.
Videon nedan kan kanske ge dig lite, det är från när jag testade JD kranspetsstyrning.

Tack @Fredrik Reuter Det var ändå lite givande film.
Jag bifogar en länk du kanske missat.
hfab - Matsäckslåda, STOR!! VAR?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).