Skördare

ungefärlig kostnad för skördaraggregat till skotare

13 inlägg 4153 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ungefärlig kostnad för skördaraggregat till skotare

erikbrännström  
#727105 hej

då jag inser att det kommer bli svårt/ta tid att hitta en beg ponsse dual börjar jag fundera på alternativ..

någon som kan hjälpa mig att uppskatta kostnaden att istället komplettera en vanlig, ex visent eller buffalo med ett skördaraggregat..? har försökt ställa frågan till nisula då jag finner deras 425h agg lämpligt men får inget svar..
jag köper gärna ett aggregat där man har support tills det fungerar, dvs beg av "privat" går bort.. samt att de behöver vara komplett med dator/styrning..

jag kanske e helt ute o cyklar o att en sån här operation kostar betydligt mer än de smakar, men behöver hjälp med en fingervisning så jag antingen kan spåna vidare eller spola ideen 😅



   TS
Användarvisningsbild

Re: ungefärlig kostnad för skördaraggregat till skotare

svampbob  
#727124
erikbrännström skrev:hej

då jag inser att det kommer bli svårt/ta tid att hitta en beg ponsse dual börjar jag fundera på alternativ..

någon som kan hjälpa mig att uppskatta kostnaden att istället komplettera en vanlig, ex visent eller buffalo med ett skördaraggregat..? har försökt ställa frågan till nisula då jag finner deras 425h agg lämpligt men får inget svar..
jag köper gärna ett aggregat där man har support tills det fungerar, dvs beg av "privat" går bort.. samt att de behöver vara komplett med dator/styrning..

jag kanske e helt ute o cyklar o att en sån här operation kostar betydligt mer än de smakar, men behöver hjälp med en fingervisning så jag antingen kan spåna vidare eller spola ideen 😅


Jag pratade med en bekant i veckan som är inne på att sälja sin dual då han inte tjänar några pengar då han kör med den utan det har varit ett nollsummespel i ett par år.

Avatar Fallback

Re: ungefärlig kostnad för skördaraggregat till skotare

Anton k  
#727128 Lögenäs maskin säljer kesla aggregat. Tror dom är väldigt duktiga o måna om att det fungerar som det ska.

Användarvisningsbild

Re: ungefärlig kostnad för skördaraggregat till skotare

erikbrännström  
#727129 tack för tips, ska kontakta dem till veckan ☝

   TS
Användarvisningsbild

Re: ungefärlig kostnad för skördaraggregat till skotare

erikbrännström  
#727130 @svampbob

du kan ju tipsa din vän om att jag söker 😉
förstår det inte är en optimal maskin för produktion, men har inbillat mig att den skulle passa mig ypperligt då ja gärna slipper ha 2 maskiner att hålla igång.. får för mig att en gammal skördare inte ska stå på gården flera månader i sträck utan att rulla.. 🙄

   TS
Avatar Fallback

Re: ungefärlig kostnad för skördaraggregat till skotare

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727136 Ska du ha ett fabriksnytt rullmatat inklusive styrsystem/spakar och apteringsdator så blir det väldigt mycket pengar.

Har du funderat på en stegmatare istället?

Om man är på amatör-nivå vad gäller att köra skördare så blir den praktiska tidsskillnaden mellan stegmatat och rullmatat i gallring väldigt liten.

Användarvisningsbild

Re: ungefärlig kostnad för skördaraggregat till skotare

erikbrännström  
#727142 hur mkt pengar?😅 e ju det som e lite av huvudfrågan då jag googlat ett antal kvällar utan direkt matnyttigt svar.. e de 500 000? 1000000?

har kollat endel på stegmatare, men vill ju också kunna hugga/kvista lite grövre träd som vindfällen eller objekt som står för långt bort för att de ska vara lönsamt att anlita entreprenörer för det...

   TS
Användarvisningsbild

Re: ungefärlig kostnad för skördaraggregat till skotare

svampbob  
#727181
erikbrännström skrev:@svampbob

du kan ju tipsa din vän om att jag söker 😉
förstår det inte är en optimal maskin för produktion, men har inbillat mig att den skulle passa mig ypperligt då ja gärna slipper ha 2 maskiner att hålla igång.. får för mig att en gammal skördare inte ska stå på gården flera månader i sträck utan att rulla.. 🙄


Jag ska försöka komma ihåg det nästa gång vi pratar med varandra.
Jag gissar att direkt när han börjar prata öppet om att sälja så lär det dyka upp optimistiska spekulanter.

Avatar Fallback

Re: ungefärlig kostnad för skördaraggregat till skotare

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727418
erikbrännström skrev:hur mkt pengar?😅 e ju det som e lite av huvudfrågan då jag googlat ett antal kvällar utan direkt matnyttigt svar.. e de 500 000? 1000000?


Jag har inte koll på exakt hur mycket ett stort skördaraggregat plus apteringsdator kostar idag, men baserat på vad nästan nya Logmax-aggregat kostar på blocket så ligger du nog hyfsat rätt i din gissning.

Stegmatare har förresten en del andra fördelar så som låg vikt i förhållande till diametern dom kapar, hög matningskraft och lågt oljebehov.
Samt att dom oftast är enkla att integrera i maskinen då styrsystemen brukar vara hyfsat minimalistiska.

Men i grund och botten får du ta beslut om hårdvaran baserat på vad för typ av träd du i huvudsak ska avverka med maskinen samt hur mycket du ska köra per år.

Användarvisningsbild

Re: ungefärlig kostnad för skördaraggregat till skotare

paavo25  
#727423 Nisula, tag kontakt rakt med fabriken, Mattson talar svenska.

Användarvisningsbild

Re: ungefärlig kostnad för skördaraggregat till skotare

erikbrännström  
#727425 jag gjorde de, ringde Mattsson då jag tyckte namnet lät såpass svenskt att vi skulle förstå varandra..😅 men han bad om engelska direkt o det är en av mina absolut sämsta egenskaper, ja trodde dock han förstod mina frågor, o ja bad honom skicka ett mail till mig med förslag samt ungefärliga prisuppgifter men det har inte kommit ngt ännu iaf..🤷‍♂️ jag får prova att skicka ett mail till honom igen kanske...

   TS
Avatar Fallback

Re: ungefärlig kostnad för skördaraggregat till skotare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727427 En skotare har knappast kranstyrka eller oljeflöde till ett stort aggregat

Användarvisningsbild

Re: ungefärlig kostnad för skördaraggregat till skotare

paavo25  
#728106 Stod i tidningen nisua släpper nåpntin nytt, snart.

Stod även dom utrustar skotare till combimaskiner. Är ju ungefär vad dom började med i tiderna

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).