Skördare

Bränner givare Logmax

9 inlägg 3768 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bränner givare Logmax

gotlandsbonde  
#641467 Hej!
Jag har problem med att givarna till kapfunktionen svärd hemma, brinner ner.
Satt i 2 nya givare gick i 3 träd, sen varnar den för att svärdet är ute, och givarna är kassa.
Det handlar om en logmax 5000 som sitter på Valmet 901.3 maxidator.
Givaren är 3 trådar brun=+ blå=jord svart=signal 10-30 volt.

Har kollat givarna direkt på batteriet, men får dom inte att lysa.
Kabelbrott/glappkontakt längre upp i aggregatet eller fram till maskin, kan väl inte göra så att en givare ger upp helt.
Är det någon som har haft liknande problem, så tar jag gärna mot era erfarenheter.



   TS
Avatar Fallback

Re: Bränner givare Logmax

Tralsmo  
#641471 Ja har bytt många sånna där genom åren.
Både på aggregat och verkstadsmaskiner.

Nej det är inte vanligt att dom tar skada av glappkontakt.
Däremot är dom känsliga för att bli feljusterade. Dom får inte skruvas in för långt så dom blir skadade på känsel ytan.
Första frågan,, sitter det fast kabel på givaren eller är det en kabel som skruvas på givaren?

Ja undrar om det kan va så att kablarna är klämda så det inte synns.
Om de nu ä lösa kablar har du då testat med en ny kabel?

Jag har nån gång fått såna där givare som inte har fungerat mer än nån timme.
Men aldrig 2 på en gång.

Ja antar att du har förstått att lysdioden bara lyser när givaren är aktiverad.

Avatar Fallback

Re: Bränner givare Logmax

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#641493 Som elektriker kan jag inte påstå att jag bytt många induktiva givare pga glappkontakt, nog större risk att knäcka den med kortslutning till jord på utsignalen.

Avatar Fallback

Re: Bränner givare Logmax

Tralsmo  
#641500 Jag ville minnas att dom för det mesta va kortslutningskyddade.
Ja googlade på det å balluff ska tydligen va det alla fall.

Loggmax känner ja inte till dom gammla aggregatet men sp har vi vi haft några stycken med induktiva givare till sågen.
Dom fick bytas ibland, gissar att det va vibrationer som tog död på dom.

Annars för länge sen när ja va automat svarvare så hadde vi en modell på svarv som förbrukade många givare. Idet fallet så var det hög värme som va problemet.

I dom flesta fall ja bytt såna så har dom varit heldöda utan yttre skador eller skadade på känsel ytan.
I nått fall har det hänt att dom blivit för hårt dragna på låsmuttern.

Tillägger att det ska ju sitta en taggbricka under låsmuttern.
Om man inte har den å drar för hårt kan det skada givaren.

Avatar Fallback

Re: Bränner givare Logmax

gotlandsbonde  
#641526 Det är en fast kabel, typ 1m
Så om kabeln för signalen är klämd någonstans på väg in i maskinen och går i jord. Så kan det slå ut givaren?
När problemet uppstod 1:a gången, så kunde det räcka om jag stannade och tog en kopp kaffe så fungerade det igen. Ibland så fick jag ge upp och åka hem för att prova nästa dag och då fungerade det. Men som sagt nu är det tvärstopp. Jag får se efter helgen när dom nya givarna kommer

   TS
Avatar Fallback

Re: Bränner givare Logmax

Tralsmo  
#641540 Om det är en kortslutning skyddad givare så går den inte sönder.
Ja har klantat mej några gånger å kopplat galet men det har dom inte gått sönder för.

Men som gnisten skriver blir utgången kortsluten å den inte är internt skyddad så går den sönder.

Om det har funkat ibland å ibland inte så måste det ju va nåt me kablage om inte givaren är för nätt justerat.
Ja vet inte hur det där ser ut på ett loggmax me n på sp var dom kopplade direkt till en box i aggregatet som hadde hand om digitala insignaler.

Om du har drygt 1m fast kabel så räcker den väl till boxen. Blir bara lite fundersam om du kollat givarna mot batteri och dom inte funkar så måste dom ju va kass.

Det är ju ochså noga med att dom är rätt justerade. Kan variera mellan olika modeller men ska nog va c 0,5 - 0,6mm mellan givare å de som den ska känna av.

När givarna blir äldre kan det avståndet bli mindre har ja erfarenhet av.
Men du har ju monterat nya så då kan det ju inte va de.

Annars fenomenet du beskriver stämmer med att avståndet är aningen för långt.
Men man hamnar ju ändå på det faktum att dom borde fungera när du testar på batteri.

Avatar Fallback

Re: Bränner givare Logmax

Waldmeister  
#642861 Hej Gotlandsbonde,

har du löst problemet? Om nej ring till Patrik Johansson på Log Max

mvh Dennis Peil

Avatar Fallback

Re: Bränner givare Logmax

gotlandsbonde  
#703227 Hej Waldmeister!
Tack för din kontakt till Patrik. Det visade sig att det var fel på kabeln till maskin. Men det viktigaste var att kolven till svärdet måste justeras så att givaren har kontakt med magneten hela tiden när svärdet är hemma, jag trodde att bara givaren fick en signal när den gick förbi magneten räckte, men inte. så nu funkar det. Tack än en gång

   TS
Avatar Fallback

Re: Bränner givare Logmax

Waldmeister  
#703256 Vad bra att det löste sig 🙂

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).