Skördare

Gallrings teknik

9 inlägg 4070 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallrings teknik

old log  
#681447 Vore roligt att få lite åsikter om storleken på maskiner i gallringar. Själv så tror jag på beståndsgående maskiner i gallring för bästa resultat rent gallrings mässigt. Jag har fattat stort tycke för tiger cats 1135 skördare som har lika mycket kraft som dom stora. En kran som når 9,7 meter är heller inte dåligt för en så liten maskin och dessutom 8hjulig vilket minskar körskador rejält ..som är ett måste vid mellansons körningen..Vet att det körs med 1170 skördare i slingerstråken vilket jag ifrågasätter stort med tanke på rotskador och markskador och även produktions mässigt med en så stor maskin mitt i beståndet. Storleken gör ju att hastigheten går ner rejält för att manövrera maskinen mellan träden utan skador. Mycket prat om att dom mindre beståndsgående maskinerna inte passar in i 2 gallringen.... Må så vara för dom minsta....Men tiger catt 1135 och rottne h8 har nog inga större problem att hantera en andra gallring. Min tanke är att ha en 1135 som jag tror har stor potential produktions mässigt och köra dubbel slag och ha raka vägar som håller en bredd på 4,50 då kan man ha en större skotare med högre kapacitet då skotningen är akilleshälen i gallring. det skulle nog öka möjligheten med lönsamheten i skotningen. Med 40 meters bredd mellan vägarna så hålls ju stickvägs arealen nere ändå och det blir hög koncentration med virke efter varje väg vilket ökar möjligheten att få lönsamhet i skotningen. En annan aspekt i frågan om storleken på skotare är att jag tror du gör mindre markskador med detta system med mindre skördare som koncentrerar mycket virke efter stickvägarna och en stor skotare som har bra lastförmåga och mycket bärande band och som halverar antalet framfarter efter varje väg.. vin vin för både maskin ägare och skogen. liten skotare många framfarter mycket slit på marken ökar nog körskadorna.. stor maskin kanske två framfarter... liten maskin 4 framfarter... inget vin vin där för något i mina ögon. Men jag kan ha fel..detta är ju mina tankar..därför vill jag höra lite åsikter om dessa funderingar 😎



   TS
Avatar Fallback

Re: Gallrings teknik

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#681518 40 meters stickvägsavstånd är nog optimistiskt. Kör du ett mellanslag kan du fälla åt båda håll. Kör du två slag så kan du bara fälla från vägen så du når inte så mycket längre. H8:or är trevliga men de har sina begränsningar så fort terrängen blir lite bökig.

Avatar Fallback

Re: Gallrings teknik

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682126 2a gallring går att göra med de små skördarna, du tar ju då bort de klenaste stammarna. Kolla filmerna från skogsforum om t.ex Malwa och Terri 34, de hanterar då 2a gallring galant.

Avatar Fallback

Re: Gallrings teknik

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#682127 Är nog svårt med fulla slag i stråket, tar en jäkla tid från fällning och till att du trixat stammen förbi alla träd mot stickvägen.

Användarvisningsbild

Re: Gallrings teknik

bodaedet  
#682133 Kör alltid dubbelslag med H8.
Dålig terräng är heller inga problem då den är så smal å nya driften är otrolig

Avatar Fallback

Re: Gallrings teknik

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683017
bodaedet skrev:Kör alltid dubbelslag med H8.
Dålig terräng är heller inga problem då den är så smal å nya driften är otrolig

Kör du fullt dubbelslag i slingerstråket också menar du ?

Användarvisningsbild

Re: Gallrings teknik

kalhuggo  
#683025 Dubbla slingerstråk antar jag att han menar 😉

Användarvisningsbild

Re: Gallrings teknik

bodaedet  
#683475 Två slingerstråk mellan vägarna 😉

Avatar Fallback

Re: Gallrings teknik

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#684781
bodaedet skrev:Två slingerstråk mellan vägarna 😉

Och fullt utlägg på kran ? Borde ju bli skillnad med två meter längre kran. Eller hur stor skillnad det nu är. Har tyckt att de slingerstråk man sett ser smala ut.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).