Skördare

ÖSA FMG 762/280

589 inlägg 277846 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: ÖSA FMG 762/280

tallen100  
#583851
Lindqvist skrev: Men har inte använt ÖSA på länge så mina kunskaper har rostat. Skall man trycka knappen in upptill så borde det väl dra in utskjutet och trycker man nertill far det ut . Är det så eller börjar jag vara lite tafatt. Kan någon svara på det.

Vet inte vad du har för spakar, men trycker du uppåt så går väl utskjutet ut och neråt så går det in :???:
En av oss bör ha rätt iallafall :wink:

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#583853 Tack Tallen100!
Jag är nog lite rädd att du har rätt. Hade nog lite problem med magnetventilen på indragning den gick trögt så jag hade upp den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#583856 Tack Skogsjan695xl !
Nå nu vet jag det, det är ju stor risk att man kröker kolvstången men lytet räckte just till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#583986
1566842843_20190826_202445.jpg
1566842755_20190826_202414.jpg
Förstår nog inte det här men i och försäg är det ju mycket annat jag inte begriper mig på heller. Men har riggat upp cylindern med slangar från kran och kört kolvstången av och an tills oljan blev varm men inget läkage syns.
Och jag som väntade märkbart läkage.
Och hela utskjutsbalken är full med sågspån, barr, oljeblandningssörja om det skulle ha varit slangläkage eller
gammalt olje sprut från slangbrott men det skulle ju måste ta slut någon gång då.
Men nu har det hela tiden kommit nån droppe nu och då till och med vid längre stilla stånd och droppar på aggregatet som blir så klottigt ovanpå.
Kanske kolven går för lätt obelastad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#584939
1567450636_20190902_204134.jpg
1567450650_20190902_204102.jpg
1567450652_20190902_204519.jpg
Jag tog som jag sist nämde bort utskjut cylindern övre vägen genom att lossa övre tappen ur öglan och slangar och trodde det var den vägen detta skulle demonteras. Efter att jag nu stått brevid kran två kvällar och två hela dagar innan jag fick det monterat vet jag inte egentligen vad jag skall tro, jag är ju förstås ensam och kranarbete så skulle man nog behöva vara två. Nåväl jag bytte två oringar fast jag inte hitta nå läkage för att själv bli tillfredställd. När jag då skulle få dit cylindern tillbaka uppifrån såvar ju bommen så full av sågspån, barr och oljeblandning så tryckte det öglan på cyl. stången på flatsidan innan det skulle nå hålet till tappen. Sprang väl in och ut ur hytten ett 50 tal gånger. Och då tog jag det andra beslutet plan B att demontera utskjuts bommen. Mycket om och men innan den var ut och måste säga ÖSA har inga delar som man skulle orka bära allt är tungt. Så fick jag ur de 8 st glid bitar som finns i stickan och där var ju de gängade hylsorna förstås svetsade några av dem när gängorna var slut men till sist var den på marken. Hade spännband, brädstumpar, skruvtvingor och alla verktyg innifrån lidret det började kännas bekant på nå vis med allt utspritt som ett bombnedslag. Nå försökte rengöra bommen men slapp inte åt tänkte värma ur det med eld men det var så torrt och hård vind så jag vågade inte. Så fick jag dit det första gången och efter att jag fått spännringarna på plats i tappen tänkte jag att skönt nu får man ta kväll och sätta fast resten i morgon och plocka in verktygs arsenalen. Stod där och börja fundera och titta så hade jag ju satt i utskjutsbommen upp och ner. Oj oj jag tror nog att jag börjar bli gammal hur kunde jag göra bort mig så och det var bara att börja demontera bommen på nytt. Andra försöket följande dag lossnade en glidbit och for in i bommen och tvärt så när jag försökte få i tappen i öglan så var dären bit ivägen. Nå det var bara att ta ur bommen en tredje gång som nog hade börjat gå riktigt bra och att springa in i hytten ett 50 gånger ännu. Men jag svor bara lite men det börja nog bli en vana till sist. Men samtidigt så kändes nyttan av arbetet ja gjort som + - 0 som man brukar säga. Det finns inga enkla arbeten på en gammal maskin.
Senast redigerad av Lindqvist mån 02 sep 2019, 20:26, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

JensSkoog  
#584948 Vilket jobb, @Lindqvist, men det är ju skönt när man är färdig :-bd

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Erre  
#584958 En sann kämpe!!

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

totte  
#584985 Ojoj, man blir trött bara av att läsa om det. Väl kämpat Lindqvist! Må nu hoppas att allt skall fungera och hålla tätt.

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#592556 Finns det back up batteri i både MCM och HHM i Tj 3000.
Och i såfall var kan de sitta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#592757 Datorn hittar inte HHM. Det har varit förut men nu blivit ännu oftare och det blev inte bättre nu av att stå oanvänd knappt 2 år. Kan man göra något som skulle ha någon hjälp, den har + och - i krankabeln till HHM. :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA FMG 762/280

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592765 Har inte tittat i den här tråden förut.
Lite magiskt att "Lindqvist" lägger sån kärlek på en 280 Master samtidigt som den ansvarige konstruktören för framtagningen i Alfta en gång i tiden hade samma namn och stavning, Lindqvist.

Avatar Fallback

Re: ÖSA FMG 762/280

kggk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592816 Hej Lindqvist

Har läst igenom tråden på några dagar och måste säga att jag är imponerad av alla motgångar du har besegrat, känner delvis igen mig även om jag inte haft så många problem med först en Rottne snok tvågreppare och därefter Rottne 5000 dessutom är det betydligare mildare klimat i södra Sverige att reparera i.
Som sagt en mycket intressant berättelse över nästan ett decennium, hoppas allt är väl med dig och att maskinerna står dig bi.

Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#592860 Tack Orsa det var lite speciellt som jag inte visste! :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#592862 Stort tack kggk och det att du kämpat igenom hela tråden det värmer
mitt hjärta! För nog har man varit nära kanten att ge upp mången gång.
Men den har också en psykologisk uppgift att det känns som man arbetar
trots att jag nästan är arbetslös. Har mitt lilla företag kvar som går mot sitt slut
och ingen behöver ens verkstadstjänster mera. Men har ändå inte belastat samhället
en dag ännu så där har Ösa haft sin uppgift fast man inte har råd att köpa dyra reservdelar
måste göra allt själv nästan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ÖSA FMG 762/280

Lindqvist  
#593209
1572418955_20191029_223141.jpg
Hitta felet med ingen kontakt med HHM. Och det var i en annan tråd som "ådii" hade skrivit och jag råkade läsa att det finns också två trådar för Can-Bus som jag inte vetat. Jag har trott att det bara finns 3 plustrådar och 3 minustrådar.
Och att dom två trådarna var för can low och can high som jag tror de heter. det var krankabeln i skarvdosan vid utskjutet som var avbrott i. Stort tack till "ådii"! :-bd

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).