Skördare

skördare tips & trix

74 inlägg 515198 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: skördare tips & trix

skogsjan695xl  
#139902 Jag matar gärna ut en timmerstock (om möjlighet finns) innan trädet dragit sig i backen. tycker det frestar mindre på hjulmotorerna när trädet går igenom av mer eller mindre självtyngd.
Agg får ju jobba mer om det drar sig i backen helt först och sen ska börja dra iväg en grov stam.
Att trädet går av tycker jag händer oavsett hur man gör, tycker det är rätt få träd som går av om man tänker på hur många träd man kör igenom på en dag.

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#145524 Jag skulle nog säga att det är precis tvärt om, bara man har agg. lågt när stammen slår i marken, de går lättare för agg att mata med hjälp av tyngdlagen, de blir mindre slag i maskinen å stammen går sällan av om man påbörjar matningen och helst hinner mata en 4meter innan trädet tagit mark.

Användarvisningsbild

Re: skördare tips & trix

Cruiser_no1  
#145540 när ja kör lite grövre tallskog så brukar jag börja mata innan den slår i backen men stannar innan den går i marken, vad jag tycker mig se då är att man får mindre toppbrott för det är precis som det drar av toppen när man matar samtidigt som den går i backen, sen är det ju självklart att det inte alltid funkar, en sten i vägen så ryker ju den ändå.

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310757 Bästa kunskapen får man av erfarenhet så det är ju bara att prova och se vad som fungerar.

Men min erfarenhet är att vid normala träd är det alltid bättre att starta automatiken i fallet. Mer kraft, mindre slag vid nedslaget, mindre risk för toppbrott, högre produktion om det går bra. Risk för tappad mätning kan finnas. Om man kan förflytta kranen samtidigt som matning så kan man fälla lång skog på kort sträcka. Om det är trångt i luckan man fäller så hjälper matning eller förflyttning av kranen till att få ned trädet.

Om det är grövre men inte övergrovt så startar jag matningen manuellt och stannar precis innan trädet tar i backen. Risken finns att aggregatet far förbi kapstället och bestämmer sig för att backa i fallet. Exempelvis vänerblock. Islaget blir lugnare om matningen står still men en "jämnviktsbit" är utmatad. Aggregatets höjd bör matcha terrängen trädet landar i. Ibland kanske högre men helst lågt. Tvärt stopp för matarvalsmotorerna är inte bra men stannar man inte förtidigt så är stoppet mjukare.

Om det är övergrovt så fäller jag, drar trädet lite bakom stubben och försöker använda stubben som bock. Precis innan det tar i backen släpper jag och låter det falla fritt samtidigt som jag håller undan aggregatet. Betänk då på att grenverk kan exempelvis skjuta hela trädet bakåt.

Om det är en hagmarksgran och inte alltför grov så rensar jag först de första meterna innan fällning. Fäller och matar på i fallet och jag stannar inte förrns de besvärliga kvisten är slut. Sen är det bara att mata tillbaka och börja aptera, oftast.

Hugg gärna en slänt slutavverkning upp och nerför och jämför vilket som gick lättast att mata igenom. Eller ta ett spett, håll i änden och banka på något. Håll sedan på mitten och göra samma sak. Skillnad?

Kör Eco Log med dubbelpump och sådant kan ju påverka körsätt men även 1270 och 911 har jag kört och det är samma tankesätt tycker jag.

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

dwurg  
#310764 Nu är det många år sen jag körde skördare, men som någon sagt redan underskatta inte utskjutet det är väldigt användbart. Jag hade det alltid en bit utkört vid fällning även fast träden stod nära, man blir väldigt snabb och stark när man "rycker undan fötterna" på trädet.
Kan också va bra att ha en bit utskjut kvar om man missbedömer ett träd som vill gå åt fel håll och svärdet nyper så kan man snabbt tvinga det åt rätt håll.
Dessa tips gäller förstås när man fäller ifrån sig.

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

jelu777  
#321582 i gallring, sektionsgallring med mycket flerträdshantering......

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

dreamtool  
#480762 Hej, har aldrig haft någon utbildning i körning av skördare utan helt självlärd innom området.

Killen som ägde skördaren innan hade aldrig kört och visste i princip ingenting om mina frågor.

Hur går man till väga vid fällningen?
Jag kör numera grov gallring eller selektiv skutavverkning med ett 350 agg till en 911 (ca 35-50cm träd)
Med väldigt stenig mark... 😡
Har problem med att träden väger jämnt vid avsågning. Bla. Och att träd omkring blir skadade. Eller fäller dit jag inte kan lägga högar pga trädlutningen

Efter att man greppat trädet "fäller" man aggregatet innan eller efter sågning, använder man tilt ner funktionen vid fällningen, och när borde man göra fällhugg? Och hur ser ni hur träden lutar/ kvisthäng på 7m håll ifrån hytten? Samt borde man lyfta in roten mot maskinen när man sågat?
Alla basic tips uppskattas!

Hitintills har jag varit på säkra sidan och fällt de största osäkra träden för hand men det är tråkigt att kliva ur varm hytt på vintern.

Det ser så jävla enkelt ut när proffs kör kalhyggen...

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480770 Det är inte så lätt att köra skördare... Det mesta ser väl lätt ut nät ett proffs gör det ;-)
Just ansättningen och fällningen verkar vara det svåraste för nybörjare har jag märkt när jag haft med mig praktikanter.

Till att börja med måste du ha bestämt var virkeshögen ska ligga redan innan du fällt trädet, det är bla det som avgör fällriktningen.
Samtidigt måste man ha en känsla för kvistöverhäng och om trädet lutar, men med rätt fällteknik fäller man det mesta dit man vill.

Ytterst sällan jag använder tilt ner vid fällning, nästan bara om jag känner att jag vill ge trädet en "knuff" i rätt riktning..
Ansätt aggregatet mot trädet, stäng aggregatet lite löst en bit upp och glid ner sista biten mot en lagom stubbhöjd, stäng aggregatet ordentligt och så lägger du kranen med ett tryck (överdriv inte, bara ett tryck mot trädet räcker), och så lyfter du lite (betoning på Lite), och så kapar du av trädet och då brukar Valmet /komatsu Släppa trycket på tilten om du sågar på automatiken, om inte så tiltar du manuellt när du är igenom, samtidigt som du lyfter av trädet från stubben för att få trädet att börja ramla....

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

dreamtool  
#480892 Det här ska garanterat testas så fort jag kommer ut nästa gång! :grin:
Jag tror man kan lära sig mycket av filmer och se på, men när det kommer till fällning så känns det mer som en konst jämfört med aptering och krankörning. Och visst är man ju extra rädd när man ska kasta omkring med stora träd runt en maskin som inte får gå sönder privat.

En annan fråga, hur börjar man lättast bearbeta avbruten grantop eller dyl. med fullt med kvist på bästa sätt utan att köra fast?
Och hur ställer man sig till att dra trädet med matarhjulen kontra arbeta med krans/kran för dragningen av trädet?

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480894 Visst är det så även för oss som kör dagligen, man kan inte chansa och hoppas det går bra maskinen får inte gå sönder för oss heller, en sak också när du är ovan med stora träd kan det vara lite säkrare att fälla dom bort från maskinen, annars när man är van fäller man gärna från sidan in över vägen framför maskinen, då ligger rotstocken i princip redan på plats när trädet fallit och det är bara att starta matning och följa med kran och kapa...
På en Valmet är det även lite säkrare att fälla från vänster till höger då har du kranen mellan så trädet kommer inte på hytten om det följer kranen....
Ha aggregatet nära när du håller på, onödigt vara på lång arm om du inte måste.

Förstod inte riktigt frågan om att dra till sig trädet med kranen eller matarvalsar.
Risken med 350 som inte är det största av aggregat är att om du bara försöker mata in ett träd som kranen knappt orkar dra in så lär aggregatet tappa trädet...
Bättre försöka få in det när med kran först, så att du sedan kan följa med kran när du börjar mata trädet, skonar maskin och så får du bättre mätning....

Kvistig topp.... Plocka upp från backen med enbart knivar stäng sen även valsar och gnugga på lite fram och tillbaka så du får bort kvisten...

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

dreamtool  
#498068 Tack så mycket för alla svar på mina nybörjarfrågor! Nu har jag försökt implementera allt i min körning och det känns så mycket bättre att köra med rätt teknik. Dessutom verkar det bli mycket bättre arbetsgång.
Att lägga lite tryck med kranen på trädet var ju som dag och natt. Simpelt men effektivt.
Inte ett träd har gått åt helvete sen jag läste svaren! Mycket bra!

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

Boeing  
#700654 Vilken bra tråd!

Men kan ni utveckla lite mera hur ni tänker när ni planerar fällningen. Tex vid avverkning då det blir mkt virke då blir det ju väldigt trångt mellan högarna. Speciellt med flera sortiment.
Om man fäller från sig lägger ni då högen parallellt med körstråket? I så fall tar den högen väldigt mkt plats om man sedan vill fälla från sida till sida.

Var gärna detaljerad i era beskrivningar.

Kör nyinförskaffad TJ 1270 med 752agg

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700738 Helst väljer man att antingen fälla längs körstråket framåt sk grotanpassad avverkning alternativt enkel eller dubbelsidig avverkning om man ej ska grotanpassa, vid grotanpassad avverkning ska träden landa ca kl 10-11 på vänstersidan och kl 13-14 på högersidan.
Då får man börja lägga första högen lite framför framhjulet och sen eftersom jobba sig framåt och använda samma hög 2-3 uppställ beroende på skog. Du måste få rent en virkeslängd ca framför rishögen för att få plats med den nya virkeshögen framför rishögen.
Sen kräver det planering innan du upparbetade första trädet och börjar med nya högar, du får försöka bedöma hur mycket det kommer att bli av dom olika sortimenten och därefter bedöma hur tätt du kan lägga högarna, bättre ta till lite mer utrymme än vad du tror, blir ofta fullt ändå. Och så ska man ha struktur när man gör högarna tex timmer närmast maskin, sen klentimmer, massa, löv tex .
Sen om du inte ska ta tillvara riset kan du fälla snett in framför maskinen istället och lägga virke antingen på ena eller båda sidor av maskinen.

Avatar Fallback

Re: skördare tips & trix

Boeing  
#701996 Tack för tips! Provade lite olika metoder i veckan enligt dina idéer. Dock havererade differentialen bak... ny tråd😏

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).