Krille02 skrev:På frågan varför dom inte hade några intumningssedel på övrig tall svarade dom: Eftersom totala avverkningskubiken redan var räknad fick dom ingen intumningssedel. Detta trots att tallen inte alls var medräknad i totala avverkningskubiken, det var endast grannen.
Jag sa muntligt att om de var någon enstaka tall i vägen vid körning av grot, kunde dom ta den. Men det vet jag med säkerhet att de inte alls var några 100 kubik tall som skulle varit i vägen.
Tar man träd utöver de som står i kontraktet skall man noga kontrollera kubiken genom att tumma in på sågverket.
Bara en sån sak att dom strunta i tumma in tallen på sågverket gör att man vill gå till botten med det hela.
Är de skogsbolaget man vänder sig till eller finns de någon annan enhet som hjälper till i såna här ärenden?
För känns lite som David mot Goliat om jag själv skall slåss mot ett skogsbolag, trots att jag kanske har rätten på min sida?!
För vägrar dom betala mer än vad dom tycker finns de inte så mycket jag som enskild person kan göra, eller?
Mikaeel2 skrev:Jag är en fullständig rookie när det gäller skogsfrågor men jag är väldigt intreserad av skog.
Något som jag däremot kan en del om så är det avtal och avtalsfrågor - som jag nästan dagligen arbetar med. Som jag läser din beskrivning i dina inlägg så är det den som du skrivit avtalet med, som du ska föra diskussionen med. Ingen annan. Och mot den parten lägger du all din kraft och engagemang.
Det som står i avtalet det gäller.
Kör hårt och lycka till
// Micke
Mäki skrev:Mikaeel2 skrev:Jag är en fullständig rookie när det gäller skogsfrågor men jag är väldigt intreserad av skog.
Något som jag däremot kan en del om så är det avtal och avtalsfrågor - som jag nästan dagligen arbetar med. Som jag läser din beskrivning i dina inlägg så är det den som du skrivit avtalet med, som du ska föra diskussionen med. Ingen annan. Och mot den parten lägger du all din kraft och engagemang.
Det som står i avtalet det gäller.
Kör hårt och lycka till
// Micke
Men... hur är det när han själv har gått runt avtalet och get lov att avverka tall i den mängd det krävdes för att underlätta arbetet? Han har ju själv brutit avtalet och jag förmodar att det inte blev gjort en skriftlig ändring i avtalet.
Jag håller med om att det har begåtts ett fel när så stor mängd har blivit avverkad men utan skriftligt avtal är det ord mot ord som gäller. Om inte markägaren vidhåller att han inte get lov och hänvisar till avtalet där det står att det inte får avverkas tall.