Röjkvist skrev:Tror inte att alla skogägare är gnidiga. Fast jag pratar bara för mig själv.
Jag betalar för att få bra utfört jobb, sedan att föreningen skickar en entreprenör
som lever på svältgränsen kan jag inte påverka.
Vi försöker vara tydliga när vi skriver kontrakt, och när man sedan läser traktdirektivet.
så är inte ens hälften med som vi pratat om.
Mitt evighetsträd var på en slutavverkning och att lämna sådana behöver väl inte köras på timme
Röjkvist skrev:Tror inte att alla skogägare är gnidiga. Fast jag pratar bara för mig själv.
Jag betalar för att få bra utfört jobb, sedan att föreningen skickar en entreprenör
som lever på svältgränsen kan jag inte påverka.
Vi försöker vara tydliga när vi skriver kontrakt, och när man sedan läser traktdirektivet.
så är inte ens hälften med som vi pratat om.
Mitt evighetsträd var på en slutavverkning och att lämna sådana behöver väl inte köras på timme
Engelthon skrev:Jag har vare med om att man satt upp en avverkningskostnad på 30-40kr/m3 för mig med skördare och skotare men sedan betalt mig 90-95kr/m3. Detta otyg gör ju att du vet inte om jag kostar detta eller 120kr/m3.
Det ska vara en öppen redovisning i alla avverkningar utom rena rotposter då är det ointressant till viss del.
Engelthon skrev:Jag tycker att du som skogsägare slingrar dig lite för lätt. Du kan få reda på vilken entreprenör som ska komma till avverkningen och du ska ha rätt att neka denne tillträde om frågetäcken uppstår. Du kan begära öppen redovisning av kostnader det ska inte var några problem. Men räkna med mot eld från början för skogsköparen kommer inte vara så intresserad av att lämna ut detta.
Engelthon skrev:Jag sitter och eldar upp mig när jag tänker på hur illa det är ibland.
Jag blir lätt frustrerad över att det är så otroligt svårt att kunna göra något åt det hela.
Men dom som nu får upp ögonen kan ju försöka att orka sätta lite krav åtminstone för sig skälva. .
Bertilsson skrev:Ovanstående saxas ur inlägget.Engelthon skrev:Jag sitter och eldar upp mig när jag tänker på hur illa det är ibland.
Jag blir lätt frustrerad över att det är så otroligt svårt att kunna göra något åt det hela.
Men dom som nu får upp ögonen kan ju försöka att orka sätta lite krav åtminstone för sig skälva. .
Svårigheten ökar när inte sammanhållningen är tillräcklig. Om alla som tycker att kooperationen är på fel väg stöttar varandra på höstmöten, skogsdagar och givetvis årsmöten skulle atmosfären ändras. Tyvärr får oftast bara en person föra fram sin synpunkt som då genast trycks ner av Södras representant på mötet, förstärkt av någon ordf. eller förtroenderådsgubbe som tycker att kritik är tråkigt att höra, Det fixar sig nog ändå genom efterlikvid.
Tänk om genast!
plyshnalle skrev:Så är det ju alltid med allt föreningsliv, fackföreningar mm mm..
Det är väl en av skogsägarföreningarnas dilemma. Det är några få, starka och dominanta personer som styr. Dom andra sitter tyst och håller med...
plyshnalle skrev:Om södras medlemmar röstade emot styrelsen så har dom bara att acceptera eller avgå...
Men det lär ju inte hända.
plyshnalle skrev:Tänk om man måste stå för det man sagt...
Bertilsson skrev:Dett har hänt två ggr. En större skogsägare från (Ingelstad(?) krävde rimliga priser på massaved och fick hela årsmötet med sig. Men före föreningsstämman var t.o.m. högsta ledningen hemma och knäckte motionären. Styrelsen hotade ju med att avgå.
2 årsmötesbeslut (2 sbo) ville tillskapa en Stödgrupp för skogsägare när ex avverkningsproblem uppstått och Södras olika nivåer inte tar sig an problemet. Regionala sådana grupper skulle skapas med personer som inte var involverade i uppdrag på Södra.
Förslaget bombarderades från styrelsen med följd att föreningsstämman blev splittrad eftersom det fanns varma förespråkare för motionerna. Styrelsen hävdade att om motionen går igenom blir styrelsen "överkörd" som högsta instans vid problem. Motionerna avslogs.
I stället för Stödgrupp instiftade Södra en anonym Tvistegrupp om enligt känt går Södras ärende med brysk metod.
Bertilsson skrev:Ibland är det en tänkande person som för fram sin synpunkt, men stödet uteblir från kollegorna även då.plyshnalle skrev:Så är det ju alltid med allt föreningsliv, fackföreningar mm mm..
Det är väl en av skogsägarföreningarnas dilemma. Det är några få, starka och dominanta personer som styr. Dom andra sitter tyst och håller med...Dett har hänt två ggr. En större skogsägare från (Ingelstad(?) krävde rimliga priser på massaved och fick hela årsmötet med sig. Men före föreningsstämman var t.o.m. högsta ledningen hemma och knäckte motionären. Styrelsen hotade ju med att avgå.plyshnalle skrev:Om södras medlemmar röstade emot styrelsen så har dom bara att acceptera eller avgå...
Men det lär ju inte hända.
2 årsmötesbeslut (2 sbo) ville tillskapa en Stödgrupp för skogsägare när ex avverkningsproblem uppstått och Södras olika nivåer inte tar sig an problemet. Regionala sådana grupper skulle skapas med personer som inte var involverade i uppdrag på Södra.
Förslaget bombarderades från styrelsen med följd att föreningsstämman blev splittrad eftersom det fanns varma förespråkare för motionerna. Styrelsen hävdade att om motionen går igenom blir styrelsen "överkörd" som högsta instans vid problem. Motionerna avslogs.
I stället för Stödgrupp instiftade Södra en anonym Tvistegrupp om enligt känt går Södras ärende med brysk metod.Det kravet har vi väl alltid på oss?plyshnalle skrev:Tänk om man måste stå för det man sagt...