Avverkning (slutavverkning)

Ute i stormskogen

2 inlägg 2875 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ute i stormskogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8325 Var och hjälpte till med lite stormfällt grantimmer idag. Jag var den mest erfarne, vilket kanske inte var så lyckat. :lol:

Södra har 18cm som minsta toppdia, och 49dm som rekommenderad längd.

Det jag gjorde var att kapa vid roten för att kolla rötan. Om det fanns, så tog vi en massabit (3m) och sedan timmer. Jag mätte upp längden till det blev ca 19-20cm på bark, och försökte plocka ut 49dm så långt som möjligt. Ibland blev det en 49 och två 37 för att få plats innan stocken blev 18cm under bark, ibland två 43 osv.

Hur fel blir detta? Är det något man kan tänka på till nästa gång för att göra det bättre?

Skador tog vi inte hänsybn till, både att det är svårt att se när det ligger ner, och att jag är osäker på vilka skador man skall se upp med. överlag var det väldigt fint timmer, tyckte jag.

Längdkorr är:
31dm = -40:-/fub
37dm = -20:-/fub
43dm = 0:-/fub
49dm = +20:-/fub
55dm =+25:-/fub

Övriga längder -40:-/fub.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback
Matte  
#8335 Ja det gäller ju att få ut så mycket stock som möjligt... Dock tillåts faktiskt lite röta för klass 4 gran så var inte för snabb med att ta en massabit av förstastocken. Om rötan sitter i centrum tillåts max som en 5 krona om den är i en kant får det vara max som en "Selma". Svårt att aptera stormfällt håller jag med om - Ofta kan man ju inte kapa hela rotskäret för att undvika risken att hamna under en rotvälta. Brukar då kapa ca halva roten och försöka se på spånsprutet om det är röta - är det det så får det bli en massabit. Annars gäller väl generellt att på krokig stam eller med kraftig avsmalning ta korta stockar och att helst försöka få krökar, etc i tjockänden av en stock...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).