sön 17 okt 2010, 22:33#103958
Detta glider lite från min ursprungliga fråga nu, men era inlägg har gett mig rejält med myror i huvudet.
Det finns nämligen några gamla byggnader på fastigheten också, i användbart skick. Elanslutning finns också. Jag är intresserad av jakt, och kommer antagligen att jaga en hel del på området. Jag har hyfsad lön från mitt vanliga arbete, ~500.000 brutto per år, så har förstått att skatten på skogsbruksinkomster blir mycket hög.
Så här kommer en del följdfrågor:
- Har det där med beskattning på avverkningen ännu lite oklart. Man kan alltså lägga undan max 40% av likviden på ett skogskonto? Tar man ut pengar därifrån i egen ficka så beskattas det som förvärvsinkomst, alltså man kan få något lägre skatt om man sprider ut inkomsten på flera (max 10) år - t.ex. med 200.000 på skogskontot kan man ta ut 20.000/år och på så sätt hålla nere skatten.
- Kan man även använda pengarna på skogskontot för inköp till skogsbruket, så att man inte betalar inkomstskatt på uttagen därifrån? T.ex. om man har ett skogskonto som löper på 10 år, och vill köpa en motorsåg år 8, kan man då ta de pengarna från skogskontot och inte inkomstskatta för dem. Kan man alltså använda skogskontot som reserveringskonto för framtida skogsbruksutgifter?
- Om man betalar moms på det man avverkar, får man då momsavdrag på det man köper till jordbruket?
- Den del man inte kan lägga på skogskonto betalar man antingen förvärvsinkomstskatt på och tar ut i fickan, eller så köper man förnödenheter för skogsbruket. Detta dras av från avverkningsvinsten så att skatten blir lägre.
- Vad allt kan man egentligen dra av från avverkningsvinsten: Bränslekostnader för egna resor till och från fastigheten? Om man reser dit t.ex. för att jaga, kan man dra av den resan då också om man även jobbar lite med skogsbruket? Försäkringskostnader, el, osv för byggnader på platsen? Reparation av byggnader? Byggande av nya ekonomibyggnader, t.ex. traktorgarage? Upprättande av väg eller vandringsled? Dikning av våtområden?