Uvskogen skrev:Men nog behöver du väl minst en fyrhjuling, timmervagn med hydraulisk kran och drivning, snöskoter, och en traktor plus några motorsågar och lite sånt för att sköta skogen. Sen måste du ju ha en skogskoja att bo i när du är där eftersom du är utbo.Efter det har du inte så mycket inkomst kvar att skatta för
[.[/i]
saggio skrev:OAS: Skogen är 95 år gammal, så det är ingen fara på taket ännu, men inom 1-5 år ska det nog avverkas. Allt är på samma ställe, ca 500-700m inåt skogen från en allmän väg (byväg). Jag äger skiftet ändå fram till vägen. Mellan vägen och gammelskogen finns 50-årig nygallrad skog.
Skogsola skrev:Uvskogen skrev:Men nog behöver du väl minst en fyrhjuling, timmervagn med hydraulisk kran och drivning, snöskoter, och en traktor plus några motorsågar och lite sånt för att sköta skogen. Sen måste du ju ha en skogskoja att bo i när du är där eftersom du är utbo.Efter det har du inte så mycket inkomst kvar att skatta för
[.[/i]
Det är ingen konst att slarva bort pengar eller att driva en rörelse med förlust om det är det som är målet. Har man ärvt pengarna så kanske man tycker att man kan slarva bort dem. Eller också försöker man att skapa värden för framtiden och kanske för efterkommande. Det är bara att välja.
Skogsola skrev:Med röjsåg och plantrör kommer man långt som skogsbrukare. Jag tvivlar inte på att det är lattjolajbans att åka fyrhjuling. Särskilt om man kan göra avdrag för den. Men än har ingen lyckats övertyga mig om att det är en lönsam investering.