Avverkning (slutavverkning)

Ringbarkning minskar stubbskott?

5 inlägg 8656 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ringbarkning minskar stubbskott?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97931 Jag skall ta ned några träd i trädgården, det rör sig om balsampoppel, lönn och ask. De brukar väl ge kraftiga stubbskott, vilket jag tänkte undvika genom att pröva ringbarkning.

Kommer detta att funka, alltså att man tar av barken runt om trädet och låter det självdö? Någon som prövat med dessa trädslag? Hur lång tid tar det?

Alternativ 2 är Roundup i stubben, men jag vill gärna pröva ringbarkning först.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Ringbarkning minskar stubbskott?

Gnistrande Snö  
#97938 jo jag tror det funkar skulle gissa på cirka 3-4 år eller något
Senast redigerad av Gnistrande Snö tor 12 aug 2010, 00:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ringbarkning minskar stubbskott?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97965 Har använt ringbarkning på asp. Barkade på våren och fällde på vintern tre år efteråt med gott resultat.

Avatar Fallback

Re: Ringbarkning minskar stubbskott?

Gnistrande Snö  
#97966 ett till plus är ju att man får torr ved direkt efter fällning eftersom trädet redan har torkat ut, rätt så praktiskt :-)

Avatar Fallback

Re: Ringbarkning minskar stubbskott?

granqvist  
#97972 Har ringbarkat asp på två figurer (ni kallar det kanske avdelningar i svenskt skogsbruk?). Första figuren fick stå 4 växtsäsonger före avverkning. Bra resultat, mycket få rotskott. Den andra figuren är fortfarande oavverkad.

Är bra att ringbarka i god tid före slutavverkning, så länge träden skuggas av övriga beståndet.

Tog tillvara rot-torra asptimret. Det sågades upp och hyvlades. Gjort bl.a. ny bastulave av det. Sågvaru-utbytet blev emellertid inte det bästa eftersom det ställvis uppkommit grymma sprickor i de torra stammarna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).