Avverkning (slutavverkning)

plantera blöta områden

51 inlägg 44491 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: plantera blöta områden

dgunnars  
#192402 Al är trevligt och vackert virke att snickra med. Men vad menas med barkdragande och huvar sig?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: plantera blöta områden

machonisti  
#192403 ingen aning, kanske nån löser dragandet under huven.

Avatar Fallback

Re: plantera blöta områden

jonsered95  
#192404 Jag kapar tråden lite grann.
Vet någon hur långt ner gråalen kan växa i Sverige? Som jag förstått det så finns det gråal i hela östra Europa men det är kanske lite olika varianter?
Jag tycker att det skulle vara kul att testa att sätta in några gråalar i ett bestånd och se om man skulle kunna få någon ökad tillväxt. Iochmed att de binder luftens kväve på samma sätt som klibbalen och att de verkar klara sig på lite "torrare" marker än klibbalen. Men det kanske inte skapar någon stor effekt på gödningseffekten om man bara kommer en liten bit ifrån trädet, någon som har någon idée om hur långt gödningseffekten skulle vara?
Är det någon som har tänkt i samma banor som jag gör eller kanske tillochmed testat? Det hade ju varit intressant att se om det blev någon skillnad.
MVH Philip.

Användarvisningsbild

Re: plantera blöta områden

machonisti  
#192406 Rena kapet??

Hos oss har vi al nästan som ogräs utom på tallbackar.

Verkar som att alen göder men ¨där al växer står de täta så jag har svårt att bedöma hur lånt gödnigseffekten sträcker sig.

Användarvisningsbild

Re: plantera blöta områden

Skogshenke  
#683823
alias skrev:Inte funderat på utegrisar som markberedning (har ni vildsvin så testa att sprida ut majs över ytan) och sedan självföryngring?

Har ej testat själv metoden själv, men fick idén när jag såg vad grannens utegrisar åstadkom.

MVH
Alias


Jag provade slänga ut majs i hopp om att vildsvin skulle komma och böka upp marken men de lyckades äta upp majsen utan att böka runt, förvånansvärt lite tecken från dem och all majs borta. Var säkert smågnagare och tog sin andel.

Avatar Fallback

Re: plantera blöta områden

nilsszzon  
#683828 ja varför böka när maten finns framför trynet =) du ska sticka ner ett spett och slänga ner en näve majs sen går du så typ där du ska ha plantorna.
går rätt snabbt även om det är klart mer arbete än bara kasta ut majsen , oftast så kommer grisarna tillbaka ngn gång efteråt och bökar för att hitta ev missade korn eller så gör du samma procedur igen om där är område de var för försiktiga på

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).