tis 12 okt 2010, 22:31#103466
Mangan skrev:Lavskrikan, du säger att man skall vara öppen men du har redan din doktrin fast vad som är naturvärden och inte. Tror du att det finns en absolut sanning om vad ett naturvärde är? Det tror inte jag.
Hej Mangan! Jo jag tycker att det finns vissa absoluta sanningar om naturvärden. Vår natur är komplex, den har ju evolverats fram under miljontals år och utvecklas ständigt och absoluta gränser är ovanligt; mellan arter, mellan OK och icke OK habitat, mellan vad som är en och vad som är flera individer, och t o m vad som är liv och vad som inte är det (virus t ex). Det är en intressant och klurig diskussion om absoluta sanningar och naturvård, men vissa mönster tycker jag är tydliga.
Naturvärden och hänsyn i skogsbruket handlar ju ofta om att undvika habitatförstöring, alltså att man hugger skog som hyser en viss art som därmed försvinner från området. Vedsvampar är en grupp organismer som drabbats av det moderna skogbruket och som ofta används som signalarter vid naturvärdesbedömning. Om man tar en vedsvmp som växer på lågor som exempel skulle man kunna se på det hela genom en skala 0-4, då
0 = kalhygge.
1 = beståndet är ungt och ingen död ved finns, skogen hyser ännu inget potentiellt habitat för vedsvampen förutom på lång sikt.
2 = skogen är medelålders och hyser en del döda, stående träd och enstaka färska lågor som på sikt kan bli potentiellt habitat för vedsvampen men i dagsläget finns den sannolikt inte i skogen.
3 = skogen är gammal och hyser rikligt med döda stående träd och en del lågor, de flesta dock för färska för att utgöra optimalt habitat för svampen. Arten kan dock förekomma.
4 = skogen är mycket gammal och hyser rikligt med döda, stående träd och lågor i olika nedbrytningsstadier - gott om habitat för vedsvampen som förekommer med största sannolikhet.
Det var ett mkt förenklat exempel (skrivet sent av ett trött huvud
) men hoppas du förstår hur jag tänker! Tydligast är ju extremerna, alltså 0 = det finns inte en möjlighet att arten förekommer och 10 = optimalt habitat för arten.
Hur tänker du ang detta med naturvärden och absoluta sanningar?