Avverkning (slutavverkning)

underväxt röjning innan slutavv

198 inlägg 62142 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84196 Om det nu är så billigt att förröja, varför tar inte entreprenören dit en på eget bevåg och stoppar mellanskillnaden i fickan? Här har ni möjlighet att tjäna grova pengar! :)

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

mrme  
#84204
Mangan skrev:Om det nu är så billigt att förröja, varför tar inte entreprenören dit en på eget bevåg och stoppar mellanskillnaden i fickan? Här har ni möjlighet att tjäna grova pengar! :)


Tar de som ett ironiskt inlägg :mrgreen:
Men snart slipper vi alla gnälliga skogsägare å dessa inkompetenta maskinförare, acalypsodlingarna står i startgroparna å kommer ta över virkesmarknaden :???:

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

masterchief  
#84206 Poppel är något att tänka på, har på en fastighet gallrat ca 140fub/ha i ett 17årigt bestånd, och det är på gränsen till för feg gallring 8)

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84210
mrme skrev: maskinförare, acalypsodlingarna står i startgroparna å kommer ta över virkesmarknaden :???:


Så sa man för 20 år sedan med.

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

per-erik  
#84704
Mangan skrev:Om det nu är så billigt att förröja, varför tar inte entreprenören dit en på eget bevåg och stoppar mellanskillnaden i fickan? Här har ni möjlighet att tjäna grova pengar! :)


Mangan, vilken briljant idé! En tanke som klart och tydligt visar den mänskliga rasens utveckling! Maskinförarna kan gott ut och röra på sina cocacola-lönnfeta lekamen, och förbättra sin dåliga lungkapacitet. De erhåller samtidigt genom kroppsansträngningen rikligt med endorfin-stimulans och kan genom denna läka de psykiska belastning som uppstått av att timme efter timme suttit och förtvivlat försökt prestera, med skördaren, i en djungel av underväxter! De får dessutom arbeta 7-16 som vanligt folk och sover sen gott om nätterna.

Men, tänker jag sen, vem ska köra skördaren? …markägaren?

Lade förresten märke till din undertext "Mest skog när han dör vinner": Tja, ett sätt att få FLEST träd att att undvika röjningen...

Meddelar
/Per-Erik

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84708
per-erik skrev:
Mangan skrev:Om det nu är så billigt att förröja, varför tar inte entreprenören dit en på eget bevåg och stoppar mellanskillnaden i fickan? Här har ni möjlighet att tjäna grova pengar! :)


Mangan, vilken briljant idé! En tanke som klart och tydligt visar den mänskliga rasens utveckling! Maskinförarna kan gott ut och röra på sina cocacola-lönnfeta lekamen, och förbättra sin dåliga lungkapacitet. De erhåller samtidigt genom kroppsansträngningen rikligt med endorfin-stimulans och kan genom denna läka de psykiska belastning som uppstått av att timme efter timme suttit och förtvivlat försökt prestera, med skördaren, i en djungel av underväxter! De får dessutom arbeta 7-16 som vanligt folk och sover sen gott om nätterna.

Men, tänker jag sen, vem ska köra skördaren? …markägaren?


Om inte entreprenören orkar/vågar/kan... lämna skördaren för röjsågen, kan han/hon ju alltid anställa några egna förröjare 8)

per-erik skrev:Lade förresten märke till din undertext "Mest skog när han dör vinner": Tja, ett sätt att få FLEST träd att att undvika röjningen...

Meddelar
/Per-Erik


Tja, skippar man röjningen (och gallringen) fås inte bara mest träd kvar utan också den största beståndsvolymen och (inte minst) den största volymtillväxten i beståndet, vilket kan vara av intresse nu när priset på biomassan sakta börjar arta sig. :grin:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84711 Per-Erik, vad svamlar du om?

Kanske dags för entreprenörerna att erbujda tjänster som stämmer överens med behovet, istället för att bara vilja sitta i maskin och trycka på knappar.

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

Lavskrikan  
#84726 Hallå är det nån som har nån bild på bestånd i norra Sverige när det klart lönar sig att underröja inför slutavv, och när det är gränsfall? Hur stora trakter krävs?

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

per-erik  
#84740
Mangan skrev:Per-Erik, vad svamlar du om?

Kanske dags för entreprenörerna att erbujda tjänster som stämmer överens med behovet, istället för att bara vilja sitta i maskin och trycka på knappar.


Jasså, du anser att jag SVAMLAR!! Det kanske är dags för dig att lyfta blicken över din egen, för både blick och tydligen även tanke, helt ogenomträngliga snårskog!

Och du anser att maskinförare/entreprenören ska börja leverera tjänster som motsvarar efterfrågan? Tja, då hävdar jag, att rullar jag av trailern med en skördare, då kommer jag för att avverka skog. Inte röja busk. Eller klippa din gräsmatta!

Om du anlitar en annan typ av yrkeskategori, exempelvis en elektrikare, förväntar du dig då att han ska komma hem till dig och sota skorstenen? Eller kanske rentav vara beredd att skura din toalett?
Undrar
/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

per-erik  
#84741
Lavskrikan skrev:Hallå är det nån som har nån bild på bestånd i norra Sverige när det klart lönar sig att underröja inför slutavv, och när det är gränsfall? Hur stora trakter krävs?


Det går faktiskt inte att säga exakt hur ekonomin ser ut. Det är bl.a. avhängigt av hur den virkesköpande organisationens bortsättningsunderlag, d.v.s. avtalet mellan köpare och entreprenörer.

Den diskussion som sker i denna tråd, som för samtliga oss proffs är självklar kristallklar fakta, hur röjningen påverkar ekonomin och ARBETSMILJÖ borde istället bytas ut av en diskussion kring de verkligt stora värdena: Hur avvverkning och röjning vid fel förutsättningar (temperatur) orsakar infektion av svampsporer, vilket fördärvar det framtida beståndet!

Mitt råd är: Röj, men röj förnuftigt, då har du själv kontroll på vilka stammar som röjs bort och NÄR det utförs. Röjning, framförallt av gran, bör helst utföras vid temperaturer under 0 grader.

Säger en iskall
/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84744
per-erik skrev:
Jasså, du anser att jag SVAMLAR!! Det kanske är dags för dig att lyfta blicken över din egen, för både blick och tydligen även tanke, helt ogenomträngliga snårskog!

Och du anser att maskinförare/entreprenören ska börja leverera tjänster som motsvarar efterfrågan? Tja, då hävdar jag, att rullar jag av trailern med en skördare, då kommer jag för att avverka skog. Inte röja busk. Eller klippa din gräsmatta!



Ojoj, det var ömma tår.

Jag förväntar mig att innan du kommer till min skog för att avverka med dina dyra, nya, fina leksaker, att du har varit där innan och planerat jobbet så pass att du vet om det behövs förröjas eller ej. Och om det skall det, och om prisskillnaden är till min fördel.

Maskiner är till för att göra jobbet så billigt som möjligt. Blir det billigare att stiga ut ur maskinen, så är det dags att ta på sig kängorna...

Jag hoppas du inte är en av de som anser att skogsägarens uppgift är att stå till maskinförarens tjänst, samtidigt som vi betalar för att få våra skogar sönderkörda?

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

per-erik  
#84748
Mangan skrev:
per-erik skrev:
Jasså, du anser att jag SVAMLAR!! Det kanske är dags för dig att lyfta blicken över din egen, för både blick och tydligen även tanke, helt ogenomträngliga snårskog!

Och du anser att maskinförare/entreprenören ska börja leverera tjänster som motsvarar efterfrågan? Tja, då hävdar jag, att rullar jag av trailern med en skördare, då kommer jag för att avverka skog. Inte röja busk. Eller klippa din gräsmatta!



Ojoj, det var ömma tår.

Jag förväntar mig att innan du kommer till min skog för att avverka med dina dyra, nya, fina leksaker, att du har varit där innan och planerat jobbet så pass att du vet om det behövs förröjas eller ej. Och om det skall det, och om prisskillnaden är till min fördel.

Maskiner är till för att göra jobbet så billigt som möjligt. Blir det billigare att stiga ut ur maskinen, så är det dags att ta på sig kängorna...

Jag hoppas du inte är en av de som anser att skogsägarens uppgift är att stå till maskinförarens tjänst, samtidigt som vi betalar för att få våra skogar sönderkörda?


Nej, Mangan, det var inga ömma tår: Jag småler! Har inte tid att kommentera dina åsikter, men kan för dig, och även andra, beskriva hur jag ser på en verklig yrkesman, i en skördare. Texten som jag refererar till går förmodligen även den i tvärs mot din uppfattning. Du finner den på nedanstående länk, sidan 14, inlagan.

http://www.cobraforlag.eu/pt/DKS3-10/

Tycker du ska läsa detta och sen berätta vem som ska gå med röjsågen...

Hälsar med Oömma tår
/Per-Erik

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84760 Förstår inte allt i denna tråd,men underröjning i gallring borde ge större chans till bättre resultat.Hur man skall kunna beräkna lönsamheten i detta fattar jag dock inte.

Säljer jag en rotpost för t.ex 500.000 begriper jag inte alls vad som skulle motivera mig som skogsägare att springa ut med röjsågen.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84779 Vem tror du jag anlitar Per-Erik, entreprenörens om säger "Usch, vilken ful skog, fixa eller så kommer jag inte", eller han som säger "Visst, det ordnar jag, det blir x kr dyrare än om du röjt själv".

Jag bryr mig inte om hur många "yrkesmän" entreprenören använder sig av, om han så har tre olika för fällning, kvistning och kapning. Eller om de hugger manuellt med fogsvans.

Den ekonomiska biten av skogsbruket tycks inte vara huvudämnet på landets Naturbruksskolor?

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

mrme  
#84806 Jadu mangan du svamlar på du, orkar inte ens knacka ner nått bra till svar för du är nog en lat skogsägare som sitter troligtvis i din fina lägenhet å har alldelles för mycket pengar å tycker att alla andra ska fixa allt till dej för du har minnsan en massa skog å kunskap om allt.

Lata maskin förare som sitter å trycker på knappar jo så kan man oxå se på saken vore nästan lite kul att veta vad du jobbar med om du har ett jobb.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).