Mangan skrev:masterchief skrev:Har kollat i bägge skördarna, faller biten utanför godkända minstamått i prislistorna så registreras 0 kubik i produktionen.
Vad innebär det, får du inte betalt för de små träden alls?Rättvisast och billigast i längden blir timköre, då behövs inte sådana här diskussioner och markägare med skött skog får billigare avverkning än idag och de med misskött skog får dyrare avverkning och alla mår bra
Jag tycker det är intressant att se att "skött skog" för dig är sådan skog som är lätt och billig att avverka i stor maskin. Lite färgad där va?Och jag tror det skulle trigga fart på förröjningar mm då de ser att det lönar sig i plånboken.
Skogforsk och SCA säger att det inte lönar sig. Har du läst deras rapport?
"I en studie blev dock röjningskostnaden högre än kostnadssänkningen."
Det verkar som en del sätter likhetstecken mellan lönsamhet och minskad avverkningskostnad. Så enkelt är det inte.
Angående de små träden som inte registreras så får vi betalt om de mäts in.
Kommer då först på slutredovisningen iom man inte kan uppvisa dem på skördarlistan., dock är de inte de medelstamssänkare de skulle vara.
Jo visst är man färgad av det man håller på med
Det jag menade om man bortser från skogskötsel mm är att en lättaverkad skog ska vara billigare än en svåravverkad, så är det inte i nuläget med dagens ackord, de som sitter med lättavverkad skog får subventionera dem som har svåravverkad
Har inte läst rapporterna du pratar om, men ska man räkna kronor och ören så är det hårfint, speciellt då vi entrepenörer bugar och bockar för körningen och bjuder på minskade intäkter.
Skogsforsk i all ära men det är mycket kapitalstinna intressenter från skogsbruket som finansierar deras rapporter.
En i mina ögon välskött skog behöver inte förröjas....
halkar man offtopic så kör vi toppbrott i en g36, ålder 29år, röjd 2ggr, senaste gången år 1999, inget behov av förröjning där