tor 18 mar 2010, 23:44#85892
Det var mycket på en gång, per-erik, man jag gör väl ett försök.
Du blir upprörd över att jag citerar dig? Du ser hellre att folk hävdar att det var JAG som skrev att maskinförarna var feta? Om du ironiserar eller ej är inte gott att veta. Hade du trott det vara ironi om jag skrev det? Nej, då hade du gått igång ordentligt. Du var trött, säger du. Ja, hur skulle vi andra kunna veta det. Skriv vad du menar,tack.
Mitt sätt att tänka är - helt riktigt - inte samma som maskinförarnas. Det beror säkert på att jag inte har samma mål som de har. Det beror säkert på att jag är deras kund. Kund, alltså. Inte kompis, vän, stödperson, samarbetspartner eller arbetsgivare. Kund.
Eller, i 99% av fallen, inte det heller. Jag är oftast deras kund kund. Och det komplicerar saken, för hur/vad du får betalt får jag oftast inte veta.
Jag är inte heller en del av skogsindustrin eller av skogsentreprenadbranschen. Varje gång jag hör ordet "samsyn" från skogsindustrin, virkesinköpare eller entreprenöer, så tar jag ett extra grepp om plånboken, för annars blir den snart tom., Minns företrädaren för Pappers i Norrbotten(?) som tyckte det var synd att Sveaskog drev upp priserna på massaved? Jo, enligt hans samsyn är det dumt ju mer skogsägarna får betalt för veden. Sådan samsyn betackar vi oss för. Samsyn blir statiskt, samsyn främjar inte utvecklingen.
Du har i 14 år krigat mot underväxt, säger du. Detta tycker jag är ett intressant påstående. Av två skäl. Varför röjer du, eller din arbetsgivare
inte? Din arbetsgivare är ansvarig för din arbetsmiljö, både moraliskt, etiskt och juridiskt. Han är även ansvarig för raststuga, arbetstidsregler och ev belastningsskador. Han har tagit uppdraget, han vet (borde veta!) förutsättningarna, och det är han som får pengarna om du kör, resp inte får pengarna om du vägrar.
Så varför har han under dessa fjorton år inte begripit att det är så han skall göra? Anställda blir gladare? Resultatet blir bättre (och därmed kunden nöjdare)? Kanske är han rädd för att mista jobbet? Kanske finns det andra entreprenörer som INTE ALLS ser skog naturligt uppvuxen som ett PROBLEM utan som ett sätt att tjäna pengar?
Svaret är, med största sannolikhet, pengar. Han tycker inte det är värt det för att din arbetsmiljö blir bättre. Din arbetsmiljö mot hans pengar.
Sedan kommer du in på yrkesstolhet. Jag följer inte riktigt med, är det yrkesstolthet att göra mer än man får betalt för, eller är det yrkesstolhet att kräva att någon annan gör mer än han får betalt för? Vi får väl återkomma till den punkten senare.
Är jag rädd för att entreprenörerna tar genvägar? Ja, det är jag. Det är ett stort förtroende, när man släpper in maskiner i skogen, för att ett halvår senare veta vad och om man får betalt. Skulle entreprenören göra ett dåligt jobb för att "ge igen", så är det förtroendet borta (men man fick ta smällen i alla fall) Att hota med att göra ett (medvetet) dåligt jobb är oftast ingen bra idé. Den mellanhanden som använder sådan entreprenörer skulle inte bli glad. Och kanske byta entreprenör. För att minska risken att skördarföraren "håller inne massaknappen" (för att citera en annan entreprenör) så anser jag att rotpost, LRK eller i alla fall skördamätt är att föredra. Då tar virkesinköparen risken för sura entreprenörer.
En annan kommentator tyckte man skulle vara försiktigt att köra mot markägaren, eftersom det kan vara svårt att få pengar. Lite kul var det allt, när man tänker på markägarens situation i många fall.
"Sen anser jag självfallet att de som röjt sin skog ska kunna erhålla ett bättre ekonomiskt resultat." Bra tänkt! Men, om nu virkesinköparen inte anser det, vad händer då? Om rotposten är såld, det är inte förröjt, vem skall röja skogen då? Om virkesinköpanre säger "röj du, det lönar sig", och så får man en hög avverkningskostnad ändå ett halvår senare? Har jag blvit lurad, eller hade det blvit dyrare ändå? Man vet inte. Osäkerheten är MYCKET stor.
Om fem år kommer vi spruta slutavverkingar också, och förröjning kommer vara förbjudet om det inte är fruset. Så, vi kan återkomma om fem år och se vem som hade rätt(ast).
Slutligen, du säger att mitt skogsbruk är utanför etik och moral, du gör dig lustig över min "tre björkar", och "min snårskog" och kalar mig till "celeber person". Vad tillför det debatten, måntro? Har jag försökt plocka poäng på hur din skog ser ut, vad du kör för maskin, och hur din moral är? Nej, det har jag inte. Så varför, per-erik, kan du inte hålla dig för god för sådana påhopp?
Om du har egen firma, ersätt arbetsgivare med dig själv.
Självvald väg i egen skog