Avverkning (slutavverkning)

underväxt röjning innan slutavv

198 inlägg 61979 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85318
nässjömåla skrev:Om vi skall bena upp en del saker här så........

Nu har vi röjt,gallrat och skött om vårt bestånd men skall snåla på förröjningen.
Detta är helt ok för mig så länge det inte sker i min skog eller framför den slutavverkare jag kör! Låt oss se vad det innebär att inte förröja:

Om man kör oröjt inträffar följande:

1. Värdeapteringen sätts ur funktion pga att:
Det hamnar röjskog mellan kvistknivar och stam vilket medför att vi inte kan värdeoptimera stammen med hjälp av diametermätningen.
Det hamnar röjskog mellan stammen och mäthjulet vilket resulterar i att vi inte kan värdeoptimera på längden heller.


Hur stor förlust för markägaren snackar vi om här, räknat i kronor och ören per ha eller per kubikmeter? Denna siffra ska givetvis in i markägarens förröjningskalkyl!

nässjömåla skrev:2. Stubbhöjden ökar.
Varför då???????????
Jo, med sämre sikt så kan man inte utföra ett jobb på bästa sätt. Det måste väl ligga i markägarens intresse att få ut så mycket virkesvolym som möjligt ur varje träd, eller.


Det beror på marginalkostnad och marginalvinst för den aktuella extravolymen. Om marginalkostnaden överstiger marginalvinsten är det inte lönsamt med någon extra timmervolym. Dessutom kan det i vissa fall löna sig att lumpa en bit timmer, för att hamna i en högre klass. Merbetalningen för den värdefullare timmerklassen överstiger alltså kostnaden för volymförlusten.

F.ö. så påstås det ofta att det optimala avverkningslaget bör ligga på ca 2 % tillredningsvrak. Marginalkostnaden för att aptera och sortera dessa 2 % korrekt skulle alltså överstiga skogsbrukarens vinst av detta merarbete. Hur vida detta påstående stämmer, vet jag ej! En viss Bertilsson gick dock i taket när han såg denna siffra och menade att 1 % borde vara mer realistisk, 9:e inlägget i tråden http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?f=37&t=6605

När vi ändå är inne på tillredningsvrak, så har väl många virkesköpare en klausul som säger att om tillredningsvraket uppgår till mer än 2,5-3%, så får entreprenören ersätta markägaren för överskjutande del? Med tanke på att tillredningsvraket rimligtvis bör öka en del när det inte är tillräckligt förröjt, så finns det här en synnerligen öm tå hos många entreprenörer?

nässjömåla skrev:

Och sist men inte minst:

Mangan du har vad jag vet inte svarat på vad du arbetar med utan bara glidit undan frågan. Eftersom du är aktiv och har åsikter så får du "upp till bevis" med vad du har för jobb. Annars är det nog så att jag och kanske fler börjar tro att du är en arbetslös villa ägare med två björkar som enda skogsinnehav. Alternativt aktiv inom it och pengaplacering, vilket bättre skulle förklara varför du inte har tagit hänsyn till vekligheten utan endast pappers ekonomi.

Det vore bra för debatten med ett rakt svar.


Vad Mangan sysslar med utöver sitt skogsbrukande är väl knappast relevant för denna tråd, eller?

F.ö. tror jag att Mangan har betydligt mer skog än två björkar på tomten. Siffran 140 ha dyker svagt upp i minnet från en annan tråd (som jag inte orkar leta rätt på just nu).

Själv äger jag ca 190 ha produktiv skogsmark tillsammans med min syster (50% var). Hur mycket skog har du själv och vad jobbar du med, Näsjömåla?
/Niklas

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

mrme  
#85339 (Varför hoppar kedjan vid en "väl fungerande kedjespänning" när det inte är förröjt? Hoppar kedjan ofta, så beror det väl just på bristande kedjespänning?)

De beror på att grejerna är gjord för att kapa träd å inte kapa ner busk, kedjan hugger å kastar åt olika håll när de kommer in röjning med stammen.

(Dock ska du ha en eloge för att du kvantifierar tidsåtgången (och då indirekt kostnaden) för kedjeavhoppen ^:)^. En förröjning ger alltså ca 5 % effektivitetsökning på din skördare genom minskade kedjeavhopp. Har du fler kvantifierade exempel?)

När kedjan hoppar av blir det ofta skämt för att kedjan tar i såglådan(kan bara tala för vårt aggreagt nu) det blir oftare kedjebrott när det är röjning. Procentuellt sett kan ja tyvärr inte räkana ut men de finns säkert nån smartare än mej här.

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85342
nässjömåla skrev:Mangan du har vad jag vet inte svarat på vad du arbetar med utan bara glidit undan frågan. Eftersom du är aktiv och har åsikter så får du "upp till bevis" med vad du har för jobb. Annars är det nog så att jag och kanske fler börjar tro att du är en arbetslös villa ägare med två björkar som enda skogsinnehav. Alternativt aktiv inom it och pengaplacering, vilket bättre skulle förklara varför du inte har tagit hänsyn till vekligheten utan endast pappers ekonomi.

Det vore bra för debatten med ett rakt svar.


Snacka om att ha intressanta fördomar. :)

Debatten har inget att göra med vad jag arbetar med, mer än möjligen att jag är skogsägare och resonerar från ett skogsägarperspektiv. Jag bryr mig inte stort om vad ni andra har för jobb heller, möjligen kul att veta om ni lever på att utföra uppdrag åt skogsägare eller ej.

Debatten har heller inget att göra med vad jag har för hårfärg, om jag är gift, har barn, vilket landskap jag bor i eller vad som är min favoritfärg.

Vad övrigt du skrev Nässjömåla, så svarade Niking ung., som jag skulle ha gjort, så det finns ingen större anledning att upprepa det.

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

mrme  
#85346 Är helt oinsatt i att sälja skog för ja äger ingen skog. Om ni anlitar någon att förröja ett objekt går ni back eller blir de lite mindre plus i fickan??
Går ni plus ändå så tycker ja faktiskt att det ska förröjas för vi som kommer att utföra jobbet åt er kommer att trivas bättre, garanterat göra ett bättre jobb.

De som slits mycke hårdare när de är röjning är Slangar-hydraulolja, kedjor,svärd,sågolja mer slitage på våra kroppar för de är bra mycke jobbigare att köra röjning(trots att vi är lata å trycker på knappar) Säkert har ja glömt nått
Det är därför de vore roligt att höra vad mangan jobbar med för han verkar ha stora problem med att sätta sej in i verkligheten, han kanske är politiker eller nån som bara ser till att de ska gå 50% plus i allt han gör.

Men tyvärr om han talar om vad han jobbar med nu är de troligtvis en liten lögn bakom de för han skäms kanske vad vet ja.( ja å varför ska ja skriva sånt här, helt enkelt för att ja vill passar de inte så stäng av mej då)

Ja tycker att de borde införas en lag(vi bor ju trors allt i sverige)att de ska förröjas, då slipper vi tycka illa om varandra. Vore de inte bättre att vi kunde ta en kopp kaffe på en stubbe i skogen istället för att titta snett på varandra.

Röja eller inte röja, går ju dra paralleler i andra jobb hur mycke som hellst om man funderar lite.
Inte undar på att de är krig i världen när vi inte kan enas eller förstå varandras problem de minsta.

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

mrme  
#85348 Lite svårt att se helheten men vad tycker ni ska de där röjas??

P1010003.JPG

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85349
mrme skrev:Är helt oinsatt i att sälja skog för ja äger ingen skog. Om ni anlitar någon att förröja ett objekt går ni back eller blir de lite mindre plus i fickan??
Går ni plus ändå så tycker ja faktiskt att det ska förröjas för vi som kommer att utföra jobbet åt er kommer att trivas bättre, garanterat göra ett bättre jobb.


En skogsägare har utgifter för att köpa skogen (dvs kapitalkostnad) för plantering och ev skogsvård såsom plantering, röjning och drivningskostnader för gallring avverkning och övriga skötselkostander (bilvägar/gränser...).

Intäkterna från gallring och avverkning skall täcka dessa kostnader med ränta. Om man går plus eller ej, innebär då att man ser på hela omloppstiden och beräknar avkastningen. Som alla förstår går det knappt att göra, kostnader och intäkter varierar stort under tiden. Vid en slutavverkning så är väl intäkten från virket kanske 4-5 ggr så stort som kostnaden för avverkning, men den skall då delas upp på kanske 70 år och betala räntekostnader mm.

Avkastning på skogsbruk är kanske 1-2% idag, om jag minns rätt så tjänar skogsentreprenörerna generellt lite bättre än skogsägarna.

Ni får gärna kalla mig snål och egoistisk, men på samma sätt som jag som entreprenör (i annan bransch) vill ha så hög timpeng som möjligt, vill jag ha så hög avkastning av min skog som möjligt. Jag tror det gäller de flesta skogsägare.

Har debatten gått så långt att det enda som återstår är "han är nog politiker, så han är dum!" ?

Jag tycker det vore roligt att veta vad ni alla har för favoritfärg, så jag vet om jag skall ta era inlägg på allvar eller ej? :wink:

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85350
mrme skrev:Lite svårt att se helheten men vad tycker ni ska de där röjas??



Om du hade fått behålla vinsten, hade du lejt in en förröjare då?

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

mrme  
#85359 Avkastning på skogsbruk är kanske 1-2% idag, om jag minns rätt så tjänar skogsentreprenörerna generellt lite bättre än skogsägarna.

Ni får gärna kalla mig snål och egoistisk, men på samma sätt som jag som entreprenör (i annan bransch) vill ha så hög timpeng som möjligt, vill jag ha så hög avkastning av min skog som möjligt. Jag tror det gäller de flesta skogsägare.

Jag tycker det vore roligt att veta vad ni alla har för favoritfärg, så jag vet om jag skall ta era inlägg på allvar eller ej? :wink:[/quote]

Du menar alltså att du tjänar pengar på din hobby skogsbruket, om du nu gör det så måste du vara en väldigt duktig skogsägare. Inom idrott är de bara dom duktiga som tjänar pengar på deras hobby.

Men du är ju entrepenör så du är nog trots allt bara skogsägare och inget jobb bredvid skogsägandet,
hmmm får inte ihop de där, nä du måste ha skogen som hobby å den äger du å bedriver med så stor vinst du bara kan för röja är helt onödigt för då blir de mindre pengar i plånboken.

Entrepenör är du till vardags som alla andra maskinägare å den vill du ha ett litet plus på så att du kan stå vid tjällossning troligtvis måste du stå i juli oxå å sen kommer säkert dina maskiner gå sönder/behöva byta slitdelar för x antal 100 000kr per år.

Nu förstår jag du är en oseriös skogsägare som skiter fullständigt hur de ser ut i din skog bara de ger 1000 lappar i plånboken. Men du är inte ensam de finns maskinägare som är likadan, som inte kör på biooljor m.m, har bra utrustning(bra stol + sitright är bara en grej som ja som anställd uppskattar) till sina anställda. Men de ger inte plus i kassan å köpa sånt för dom entrepenörerna så dom är som dej, inget + inget att ha/göra.

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85363 Jag vet inte om detta är något helt nytt för dig, mrme, men anledningen till att det över huvud taget finns jobb för dig i skogen är att det finns skogsägare som vill tjäna pengar på skogsbruket.

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85368
mrme skrev:Nu förstår jag du är en oseriös skogsägare som skiter fullständigt hur de ser ut i din skog bara de ger 1000 lappar i plånboken. Men du är inte ensam de finns maskinägare som är likadan, som inte kör på biooljor m.m, har bra utrustning(bra stol + sitright är bara en grej som ja som anställd uppskattar) till sina anställda. Men de ger inte plus i kassan å köpa sånt för dom entrepenörerna så dom är som dej, inget + inget att ha/göra.


Vad som ser bra ut i skogen beror på vem du frågar.
Som fågeljägare avskyr jag välstädade,hårdgallrade skogar.
Djurvännen tycker det är vansinne att röja bort skydd o foder till småvilt bara för att underlätta lite för maskiner.
Naturvännen tycker maskinen inte skall vara i skogen ö.h.t.

Som skogsägare vill jag bedriva lönsamt skogsbruk. Att ta kostnader som inte genererar intäkter/kassaflöde bara för att det "ser bra ut",DET är vad jag kallar hobbyskogsbruk.Ett delmål med mitt skogsbruk är just att ha råd att bedriva en del hobbyskogsbruk,t.ex viltvårdsröjning,udda planteringar mm.

Intressant i denna tråd var Per-Eriks försök att sätta lite siffror på detta.Hoppas någon spinner vidare på detta.Ingen skogsägare struntar i att röja bara för att jävlas med maskinförarna.Däremot saknas ofta incitament och information.Alla borde tjäna på effektivare drivning och finns det siffror som stöder detta blir det enklare. Argument som "ser bra ut" och "underlättar körningen" kommer aldrig öka förröjningen.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85469
nisse skrev:Intressant i denna tråd var Per-Eriks försök att sätta lite siffror på detta.Hoppas någon spinner vidare på detta.Ingen skogsägare struntar i att röja bara för att jävlas med maskinförarna.Däremot saknas ofta incitament och information.Alla borde tjäna på effektivare drivning och finns det siffror som stöder detta blir det enklare. Argument som "ser bra ut" och "underlättar körningen" kommer aldrig öka förröjningen.

/Nisse


Kan bara instämma i Nisses ord ovan ^:)^ ^:)^
/Niklas

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85475 ojojoj säger ja!

Har just plöjt igenom 8 sidor med debatt om röjning och jag är helt hänförd över hur oliksa syn man kan ha på saker o ting. Det fnns helt klart två läger och jag måste bara reflektera lite snabbt på föregånde skrivare innan jag ger min syn på saken.

Nisse: Ger ett ganska insnöat, bakåtsträvande intryck med mycket fokus på ekonomi. Inga särskild bra argument utan skriver bara "röj själva då om man tjänar så bra på de"

Mangan: Använder sig av en ganska nedlåtande ton mot maskinförare.

per-erik: Vilket kille! Har verkligen fått gåvan att kunna uttrycka sig i skrift och kör över samtliga utan att för den skull nedvärdera någon annan.

mrme: Första gången han inte tjatar om att JD är bäst så lyckas han faktiskt få ur sig något vettigt, mkt bra!

Så till min åsikt:
Jag tänker inte räkna upp alla fördelar med röjning för det är gjort flera gånger om i tråden, bara läs o njut. Däremot så ska jag ge er ett svart på vitt räkneexempel från en faktiskt avverkning som gjordes för en månad sedan. Avverkningen var på 1000 fub och skulle ha en medelstam 0,5 (vilket det hade varit om det vore röjt).
Averkningen hade ganska mycket klena träd och buskar men inte extremt. Våran medelstam hamnade till slut på 0.45 vilket enligt vår ackordslista ger oss 6kr extra /fub. Vilket i sin tur ger en merkostnad för markägaren på 6*1000=6000kr. Enligt vår röjare skulle det kosta 2000-2500 kr att röja detta objekt. Detta ger summasumarum att markägen fick minst 3500kr mindre i fickan samt ett hygge som forfarande måste hyggesrensas, bara för att det inte röjdes INNAN avverkningen.
Detta gäller alltså på averkningen med pris baserat på medelstam.
Skulle kunna skriva en avhandling i detta ämne men klockan är myckat och sängen väntar.

För mig är det glasklart i den egna skogen, RÖJ!

Från en för dagen ovanligt sansad och harmonisk maskinförare (ja en sån lat sak som bara trycker på lite knappar , Mangan)
/Mac
Senast redigerad av Fredrik Reuter tis 16 mar 2010, 08:40, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Rensat bort personangrepp som inte är tillåtet hos oss.

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85484 Jaha Mac! Det var ju det första försöket till en förröjningskalkyl som redovisats här i denna tråd. Bidra gärna med fler kalkylexempel, både sådana där förröjning lönar sig och där förröjning inte lönar sig för markägaren (jag är övertygad om att bägge varianterna finns och det vore väl att hitta var brytpunkten mellan dem går).

Då du tydligen läst igenom tråden, vet du att det har snackats en del i denna tråd om minskat virkesvärde när det inte är förröjt. Försämrades virkesvärdet i just detta specifika fall och i så fall hur mycket?

Ps! Ditt yrke och vilket läger du valde i denna debatt framgick med önskvärd tydlighet redan i dina personomdömen :wink:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: underväxt röjning innan slutavv

masterchief  
#85489 Senaste avverkningen jag körde hade en medelstam på 0,38.
2000fub totalt.
Vore skogen röjd skulle det ha varit ca 0,45 i medelstam.
6kr där med som iofs skogsägaren inte skulle ha nytta av då det varit förröjt iom lrk.
Meningen var att det skulle varit förröjt, men snöhinder förhindrade saken...

Avatar Fallback

Re: underväxt röjning innan slutavv

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85492 Nog trodde jag denna tråden skulle handla om röjning, men den handlar tydligen mest om mig, vad jag jobbar med och hur mäktig jag är. De allt mer desperata personliga påhoppen tyder på att det var en lite öm tå detta. Vad är nästa steg, någon lägger slöa röjklingor utanför min dörr? :D

Zeaflower, var ditt pris ut direkt till skogsägaren, eller hade ni en mellanhand/virkesköpare?

"6kr där med som iofs skogsägaren inte skulle ha nytta av då det varit förröjt iom lrk."

Hur menar du, Masterchief, skulle inte markägaren tjänat något på om det varit förröjt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).