sön 18 dec 2005, 16:57#772
Mycket intressant ämne det här. Tänkte bara kort säga lite om hur jag tänker kring slutavverkningar. Min filosofi är att samla ihop till en större slutavverkning vart tredje år. Då tar jag in anbud från alla tänkbara aktörer. Leveransrotköp eller rotpost är en smakfråga som tidigare nämnts beror mycket på kubikkvaliten. I anbudet ges även uppgifter på förestående gallringar och ev leveransvirke som är aktuell den kommande treårsperioden. Anbudsläggaren ger i sin tur ett netto på slutavverkningen samt en samarbetspremie som kan ska vara åtminstone i dagsläget 15-20 kr på den offentliga prislistan.
På senaste upphandlingen var det på min slutavverkning 8-9 st intresserade aktörer (Holmen, Sveaskog, Korsnäs, StoraE,Weda, Sksällsk samt några lokala förmedlingsfirmor) Man ska inte vara rädd och försöka höja utgångsbuden, det borde rimligen för köparna alltid finnas lite mer av deras vinstmarginal att ta vid strategiska affärer...
Skogsägarföreningen tycker jag för min del inte att det är värt att fråga längre. De har ju hållningen de kan inte lägga ut kostnader att värdera skogen åt en enskild skogsägare då det är orättvist mot de som ej kräver att de ska värdera skogen...
Om föreningen i argumentation påpekar deras näringspolitiska engagemang, äganderättsfrågor med mera, kan det vara bra att ha ett medlemskap i LRF. Det är igentligen Skogsägardelegationen där som ska hålla på med politiken. Föreningarna är "bara" medlemmar i sin tur i LRF. Men det är ju bra i marknadsföringen och påstå sig kunna peka på politiska frågor när priserbjudandena till skogsägaren är skrala...
Sen så vill jag bara varna för o spela bluffpoker med aktörerna, tex försöka pressa fram högre bud som kan genomskådas, få bolagen att räkna på leveransrotköp o sen ändå sälja på avverkningsuppdrag till SÄF mm. Såna saker sprids fort...
Slutligen så vill jag bara säga att jag för min del bara kan tala för "Mellansverige", ni i "Södrasverige" kanske har bättre erbjudande från er föreningen, men tänk på och var rädda om mångfalden så att ni inte en dag sitter med endast en aktör på marknaden...
Några tankar från mig i all ödmjukhet...
S.A.T.S.=Skogen, Alltid Tillgängligt Svett...