lör 30 jul 2005, 16:35#238
Hej Fredrik.
Tycker att det här bör granskas i sömmarna ordentligt!.
Påstås det att stämpling ger ett högre rotnetto så borde det ju finnas belägg för det, likväl som att bolagsinpektorer säger motsatsen.
Rätt eller fel så är det ju skogsägaren som kommer i kläm mellan 2 alternativ och det är fel enligt min mening.
Håller vi oss till just stämpling så finns det ju en rad självklara faktorer som kan påverkar nettot.
Tex så får man ju betalt för "HELA" trädet oavsett om skördarföraren väljer att skona kedjan och ta en eller 2 dm högre upp från egentligt rotskär.
Vidare så behöver inte skogsägaren stå för spjälkning och kapsprickor, mm. som kan uppstå och i sin tur leda till vrakning
I norra Norland har vi ju dessutom snöfaktorn att räkna med där vissa bita helt enkelt försvinner i snön istället för att hamna på avlägget.
Förarna är förbaskat skickliga överlag!, men visst händer det att det ligger kvar skog på hyggena när vårsolen omvandlat snön till flytande H2O.
En stämpling i det läget ger ju full ersättning.
Vänder vi på steken så säger andra att rotpostleverans alltid ger ett högre utfall i m3sk än en stämplingslängd.
Uppenbarligen så högt som 10-15% och det blir en hel del skog om man siktar på 1000 tals m3 i slutavverkning.
Rådet blir alltså att strunta i att stämpla-få ett högre utfall och tjäna in stämplingskostnaden "på stubben", sas.
Man kan ju tom se mellan fingrarna att det blir kvar någon bit här och där för det är ju vinst ändå.
Som slutkläm kommer vi då in på det du åsyftar Fredrik, kan SVS ha så fel?, eller har de så dåliga kunskaper, att felmarginalen ligger mellan
0-15% på minussidan???,,,konsekvent!?.
Jag använder mig av relaskopet "Ludde" och en klave som min farfar införskaffade på 30 talet och det funkar relativt bra när jag taxerar själv.
Personalen på SvS har långt mera sofistikerade grejor så återigen kan man ju fundera över om storleken på felmarginalen verkligen stämmer???.
Dessutom är det ju anmärkningsvärt att Skogsägareföreningarna i dessa dagar gör ALLT! för att förmå SvS att SLUTA, med sin stämplingsverksamhet?.
Kan det vara för att det ger ett "rättvist och opartiskt", utfall som är mera fördelaktigt för skogsägaren?.
Skogshuggarn
Det är så roligt att leva, för då får en si hur det går.