Det jag tycker man borde göra före en avverkning är att diskutera med markägaren, framförallt när man är en mindre sådan och inte sitter på stora resurser, om vad som ska ske och vad som kan hända. För egen del så hade jag gärna använt väntetiden från kontrakt itll avverkning (+1 år) till att bygga broar över de marker där det är blött. Bara jag vetat vad som väntat, jag hade ingen bild av vilken påverkan en stor skogsmaskin har . Likaså hade jag accepterat ett lägre netto om de kört i vintras när det fanns massor med snö och genomfruset, alternativt väntat till i sensommaren nätr det torkat upp mer kanske.
Hursomhelst, efter att ha läst alla svaren så är tror jag att det här med avverkning behöver utvecklas i dialogen mellan markägare och köpare. Som exempel, nu ska jag renovera mitt badrum (tack för ROT), efter anbud och avtal så börjar jobbet med att alla inblandade, säljare, hantverkare för de olika rollerna (el, VVS etc) kommer hem till oss en halvtimme och går igenom vad som ska göras tillsammans med oss (jobbet är inte stort, badrummet är på 3 kvm). Det känns väldigt bra.
Så kanske man kunde göra när det gäller alla sorters avverkningsuppdrag också. Köparen och en representant för entreprenören träffas på skiftet och går igenom vad som ska göras och vad som kan hända. Då skulle jag dessutom få en chans att välja hur jag vill prioritera netto i relation till annat, som körskador. Alla vi mindre skogsägare är ju inte lika, vi har skogen av en massa olika skäl och därför prioriterar vi säkert olika också.
Skulle det här fungera eller är det orealistiska drömmar bara?