mån 11 maj 2009, 22:07#58568
Tja, eftersom jag också är en novis, men som haft förmånen att göra alla misstag som finns att göra, så känns det lite rätt att svara på detta inlägg.
I den bästa av världar borde det kanske vara klart reglerat hur mycket "körskador" som tillåts. Men mig veterigen finns inga klara regler kring detta. Istället "blir" det kanske en fråga om hur mycket markägaren tillåter, innan han blir förbannad.
Visst kan det finnas sätt att undvika körskador, men det beror på förutsättningarna, vid tillfället. Mest avgörande är förstås val av årstid, precis som Fredrik skriver, men detta beslut ligger väl inte på ditt bord?
Körskadorna brukar ibland åtgärdas med grävmaskin.
Tycker inte att du ska ta på dig hela ansvaret för det inträffade. Du arbetar väl utifrån en instruktion? Det var väl en "planerare" som "planerat" basvägen och som även gett dig instruktionen att köra där? Tycker kanske att han bör ha så stora kunskper att han kan förutse konsekvenserna av att köra på moränmarker i tjällossningstider? Det är ju inte precis någon ny kunskap att det kan blir körskador efter en skogsmaskin!
Sen skulle jag vilja peka på att det är skillnad på olika typer av körskador. Har skadorna uppstått i en svacka på ett hygge är skadan kanske inte av stor betydelse. Har den däremot uppstått mitt inne i en grangallring, med allt vad det kan innebära i form av vatten som står och jäser, eller vatten som leds in i beståndet, är situationen självfallet lite mer prekär.
Personligen anser jag att det du beskriver i första hand är en arbetslednings-/planerings-fråga, med ansvaret på någon annans bord, fritt tolkat, utifrån det du skriver.
Menar den numer hyfsat kunnige novisen
/Per-Erik