lör 18 apr 2009, 00:40#56443
Till Ume säger jag: Tycker numer att det känns bra att Dalarna gränsar mot ert fina landskap. Och du är väl medveten om att det är era allra finaste hälsinge-polskor som lagt grunden för Knoplers allra bästa låtar. Men detta hävdar jag utan att vara riktigt säker. Än. Faktiskt.
Skämt åsido: Till er samtliga som skrivit här tycker jag, Kloka ord. Från äkta yrkesmän! Det finns så mycket att tillägga runt detta så det skulle räcka till att skriva en hel bok. Men det har jag ju redan gjort. Så jag håller bara med utan att kommentera. Vill istället, eftersom hjärnan har kopplat in sig på avdelningen filosofiska tankar, redogöra för ett enkelt, och för många kanske självklart, dock lite filosofiskt, faktum.
Jag tror att det i varje yrkesvan människa, i produktion i skogsbruket, finns en mer eller mindre inbyggd ”kvalitets” nivå. Med detta menar jag att alla lägger in en viss, stor eller liten mängd, ”kvalitet” i sitt arbete. Eller man skulle säga att man använder en viss mängd av sin energi till att skapa ”kvalitet”.
Det jag vill peka på är att man ”lyfter kvalitén” utifrån givna förutsättningar. Med detta menar jag att om jag hugger en gallring som är bra förröjd så kommer jag att göra en riktigt fin gallring, med perfekt uttag, nästan noll i skadeprocent, bra planerade vägar och riktigt fin högläggning. Om jag istället hugger en dåligt röjd gallring kommer jag att ha samma mängd energi till att ”skapa kvalitet”. Men eftersom FÖRUTSÄTTNINGARNA är sämre, orkar jag, och jag har ej heller tid, till att ”lyfta” resultatet upp till samma nivå som i det föregående exemplet. Eller om vi vänder på steken: Om du Ume hugger upp en basväg som är dåligt planerad kommer du att försöka förbättra sträckningen på den, så gott du kan, utifrån givna förutsättningar. Men den kommer ändå inte att bli den bästa. Om du istället hugger upp en basväg som är bra planerad, kommer du ändå att använda en god del energi på att försöka att göra den ÄNNU bättre, och resultatet blir då helt topp!
”Att göra rätt ifrån början” och att göra rätt i samtliga led: Det är framgångsmedicin för hela kedjan.
Ovanstående påstående spricker när personer ”lägger av”. Man orkar helt enkelt inte. Med följd att man drar träden genom taggtråden, som hamnar i groten: Tråden rullar upp sig kring stålen hos flistuggen, med ekonomiskt fiasko för det förtaget, som följd. Värmeverket får till sist en sämre produkt, och driftstörningar.
Och på tal om grot så fick jag helt nyligen besked av en ”flisentreprenör” att ungefär 10 % av groten är förorenad av mineraljord och sten. Så han hade slutat att tjäna pengar. Trots att han säker arbetar sina 12 timmar om dagen. (En flistugg är ju som bekant inte konstruerad för att tröska igenom mineraljord och sten, eller metallskrot). Hur är detta möjligt? I Sverige. När vi har hållit på med detta så länge? Här kan man snacka om behovet att ”göra rätt i samtliga led. Finns någon på forumet som har några erfarenheter kring detta?
Undrar med hjärnkapacitet som för närvarande helt befriats från kvalitet
/Per-Erik