Avverkning (slutavverkning)

Metsä behöver massaved, inför prisgaranti till 2027

11 inlägg 454 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Metsä behöver massaved, inför prisgaranti till 2027

Fredrik Reuter  
#915176Metsä Group går nu ut med en pressrelease om en prisgaranti på massaved för sina nuvarande och nya ägarmedlemmar. Den som tecknar virkesaffär mellan 17 augusti och 15 oktober 2026 får i praktiken ett prisgolv på massaveden ända till slutet av september 2027.

Stiger Metsäs regionala massavedspris under perioden justeras ersättningen upp retroaktivt. Sjunker priserna får skogsägaren ändå behålla det pris som avtalades från början.

Skogsägaren får alltså dagens pris som golv men behåller möjligheten till framtida uppsida.

Dessutom betalar Metsä en extra bonus på 1 euro per kubikmeter på både timmer och massaved under kampanjperioden, notera att prisgarantin bara gäller massaved dock.

Metsä säger att det råder ”mycket god efterfrågan på virke” och att man vill få skogsägare att sälja utan att behöva oroa sig för framtida prisförändringar.

”Det råder en mycket god efterfrågan på virke och virkespriserna i Finland ligger ur skogsägarperspektiv på en mycket hög nivå historiskt sett. Vi vill uppmuntra skogsägarna att sälja virke utan att de behöver oroa sig för eventuella framtida prisändringar och erbjuda bättre förmåner än vanligt också för nya ägarmedlemmar”, säger Juho Rantala, direktör för virkeshandel och skogstjänster på Metsä Group.

Läser man mellan raderna är signalen ganska tydlig: Metsä vill gärna säkra mer massaved nu.
Och bolaget är uppenbarligen berett att ta prisrisken själv för att få affärerna tecknade.

Läs mer här: https://www.metsagroup.com/sv/virkesans ... ran-metsa/

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Metsä behöver massaved, inför prisgaranti till 2027

Sven Holmström  
#915182Oväntat.
Man undrar ju vad de ser i Finland som inte syns i Sverige.

Pensionär  
#915207Detta är inget nytt. Metsä har kört med detta koncept i flera olika omgångar, ett år kallas det si ett annat år så.
Oftast har dom sämsta priset på virket också.

Användarvisningsbild

Elis76  
#915208Detta är inget nytt - Stenvalls Trä använder samma koncept sedan länge.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#915212det är väl kanske att det införs just nu när många har stopp att ta emot virke som jag förstår :)

Användarvisningsbild

Odalbonden  
Camaro1969 skrev:det är väl kanske att det införs just nu när många har stopp att ta emot virke som jag förstår :)

Vilka har stopp på att ta emot virke?

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#915224holmen sca mellanskog rundsvirke etc :)

Användarvisningsbild

Sven Holmström  
Camaro1969 skrev:det är väl kanske att det införs just nu när många har stopp att ta emot virke som jag förstår :)

Precis.

Samtidigt har ju priserna börjat gå upp i Finland, men inte i Sverige. Så det finns ju någon skillnad.
Sedan är det ju också så att innan nedgången så priserna gick upp betydligt snabbare i Sverige än i Finland (om än från en lägre nivå), så det är kanske naturligt med en kraftigare nedåtrörelse i Sverige.

alias  

Enkom kopplat till överutbud på virke efter Johannes och ev. trög marknad på färdigvaror, eller har bruken även periodiska underhållsstopp så att även produktionskapaciteten är begränsad?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Camaro1969  
alias skrev:

Enkom kopplat till överutbud på virke efter Johannes och ev. trög marknad på färdigvaror, eller har bruken även periodiska underhållsstopp så att även produktionskapaciteten är begränsad?

MVH
Alias

jag har väl inte så mycket på pränt, men skogsägare har svårt att bli av med virke i stormområdet

såg tex att leveransvirke mäter mellanskog in som massaved oavsett om det är stamblock och svarvtimmer eller barrmassa

så det är väl inget stopp, men så dåligt betalt att det är skamligt och i praktiken ett stopp

Användarvisningsbild

Skog10  
alias skrev:

MVH
Alias

Vad jag hörde för ett par veckor sedan så fyller de större bolagen fortfarande på för fullt från det stormdrabbade området (direkt källa), samt att det finns störningar i utleveranser (sjötrafiken) p g a krigen (indirekt källa).

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).