Avverkning (slutavverkning)

Om trädet går bakåt

7 inlägg 456 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Iggesund Forest

Om trädet går bakåt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#910376Du har gjort riktskär, fällskär, satt i kilen.

Men kilen hoppar ut, och trädet lutar bakåt.

Vad har ni för tips i trix för att få in kil och tvinga tillbaka?

Råkade ut för det igår, trädet var för klent för att tvinga i kil vid sidan och det lutade bakåt över en väg. Lyckades till slut ta en slana en bit up o trycka tillbaka det.

Hade det varit lite grövre, hade det inte gått.

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Om trädet går bakåt

Järnoxen  
#910377Man gör ett instick i fällskäret där man vill ha kilen. Då får man en tillräcklig öppning för att få i kilen. Om trädet är grovt nog kan man göra plats för två kilar från början, annars får man börja slå in kilen så att man öppnar upp fällskäret innan man lägger i en andra kil som säkring.

Om det som i ditt fall inte får gå bakåt rekommenderar jag att alltid lägga i två kilar innan man börja slå på dem. Alternativ säkra trädet på annat sätt.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#910378Försökte göra något sådant, men gick inte så bra.

Om trädet kan gå bakåt, bara att kapa brytmånen lite kvickt? Eller blir det för drastiskt?

TS
Användarvisningsbild

Järnoxen  
#910380Att kapa brytmånen och släppa trädet bakåt är väl inget jag kan rekommendera generellt, men det kan helt klart vara ett alternativ efter en riskbedömning.

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#910386Om det inte lutar för mycket bakåt är ett alternativ att göra om hela proceduren en bit högre upp på stammen. Man får lumpa lite men kan vara väl värt i vissa situationer.

Användarvisningsbild

Vildmark  
#910389Råkade ut för detta förra veckan när jag skulle fälla en gran, den var spikrak och 30cm i diameter men en vindpust kom och vips stod den bakåtlutad.. Jag lyckades få in en kil i sidan så att jag kunde få in en kil där bak. Hade det inte gått så hade jag gjort ett instick rakt bakifrån och kört in en kil där. Jag har oftast 3-4 kilar att tillgå.

Hema  
#910391Ja det är bra att bli påmind att även den till synes enklaste fällningen kan bli en utmaning.
Som de brukar säga när det inte går som man tänkt.
* Stäng av såget
* Ta en paus
* Gör en riskanalys över situationen

Inte alltid man lever som man lär..

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).