Avverkning (slutavverkning)

Avverkningsanmälan...

11 inlägg 1397 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Iggesund Forest

Avverkningsanmälan...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#909720Skulle göra några averkningsanmälningar på Mina Sidor, det var f-n vad mycket och detaljerad information de vill ha nuförtiden. Skall jag plantera, använda skärmträd, både och, markbereda, ta ut skogsbränsle, skyddsdika, hur mycket av varje sort, och vad skall jag plantera.

Vilka hänsyn kommer jag ta och var (rita in). Där någonstans tröttnade jag, är det lättare att skicka in papper bara?

Edit: Nähä, lika jobbig den.

https://www.skogsstyrelsen.se/globalass ... rkning.pdf

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Avverkningsanmälan...

Ollebrus  
#909724Har också reagerat på hur pass detaljerat det är. Fick sedan veta att anmälningarna hanteras automatiskt i Skogsstyrelsens system, vilket sannolikt förklarar varför indatan behöver vara så pass specifik.
Om någon parameter avviker går ärendet vidare till en handläggare för manuell granskning.

Användarvisningsbild

Contårta  
#909739Det närmar sig nog att bli lika detaljerat som en bygglovsansökan 😁

Användarvisningsbild

toker72  
#909758Tar inte lång stund att göra en anmälan och så ofta är det inte jag gör en anmälan så jag ser det som ett problem.

#909764Jag satt nog en halvtimme innn jag gav upp. Bara rita ut de tre ytorna tog en 20 min, den gnällde på att jag var över fastighetsgränsen utan att tala om var. Sen när det var fixat sa den att man bara kunde anmäla en yta i taget...

Ingen aning vad de tycker man skall fylla i för hänsyn tex.

TS
Användarvisningsbild

toker72  
#909767Sisst fyllde jag inte i nån hänsyn så fick en fråga via mejl hur jag tänkt göra med träden längs strandkanten. Jag svarade att träden som lutar ut mot vattnet lämnas kvar och det var ok.

#909770Aha, kanske så man skall göra.

TS

Hema  
#909823Fråga kolon. Kan man samköra sin skogsbruksplan med dess olika områden vid avverkningsanmälan, så att det bara blir att klicka på de tänkta områdena än att hålla o dra linjer? Ok kanske om man av någon vill dela på ett område.

Användarvisningsbild

toker72  
#909827Det tror jag inte går men klicka och dra linjer går fort i alla fall när jag gjort det på avverkningar på 2-3 hektar man ser ju vart gränsen för skiftet går så bara hålla sig på sin sida.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#909829Under "Sovjetepoken" 79-93 gick det när dåvarande SVS hade planmonopol genom ÖSI. Då kunde man hänvisa till ett nummer i planen.

Användarvisningsbild

Mellberg  
Skogsola skrev:Under "Sovjetepoken" 79-93 gick det när dåvarande SVS hade planmonopol genom ÖSI. Då kunde man hänvisa till ett nummer i planen.

Allt var bättre förr, helt enkelt. Då gick man in på SVS-kontoret och fick besked på direkten om du kunde avverka eller inte. ÖSI var toppen helt enkelt. Skanningen i dag funkar inte lika bra ..................

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).