ons 08 apr 2026, 20:35#908920I stormens spår (Dave) har jag och angränsande grannfastigheter fått vindfällor. Grannen sydväst om mig har ett tiotal större granar som står precis i gränsen. Dessa granar fallit över min mark. Träden som fallit ligger med välta och rotstock hos grannen men största delen av träden på min fastighet. Jag förstår att träden tillhör grannen men har denne ett ansvar att ta reda på vindfällorna eller vad gäller? Jag kommer att få hjälp av entreprenör att upparbeta min skog men hur tycker ni att jag ska resonera med grannen som råkar vara Stiftet i detta fall så att även deras vindfällen inte drar till sig barkborren?
Stiftet har även ett rasbrant, NO-område med mycket skadad skog. Har detta bestånd rätt att stå kvar orört och dra till sig skadeinsekter eller kan man kräva att de tar hand om denna skog?
/Peter Grö
Avverkning (slutavverkning)
Vindfällen på gränsen
TS

tor 09 apr 2026, 06:04#908925Stiftet brukar inte vara svåra att prata med. Har du maskin på plats och det gäller ströträd för deras del så skulle det inte förvåna mig om du får ta dem.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
tor 09 apr 2026, 08:06#908926Jag håller med busholle om att Kyrkan brukar vara rätt bra att ha å göra med. Har dock inte haft med Gbg Stift att göra, utan endast Lunds och Växjö.
I annat fall så är väl frågan om hantering av träd som ramlat över rågången reglerat i jordabalken, om jag inte missminner mig.
Har för mig att grannen i första hand ska ges "skälig tid" att själv avlägsna trädet, innan man själv får göra något åt det.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
I annat fall så är väl frågan om hantering av träd som ramlat över rågången reglerat i jordabalken, om jag inte missminner mig.
Har för mig att grannen i första hand ska ges "skälig tid" att själv avlägsna trädet, innan man själv får göra något åt det.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar