Avverkning (slutavverkning)

Köpstopp

53 inlägg 5257 visningar 11 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Köpstopp

kajsa123  
#908136Finns det nått av de större bolagen som har inofficiellt köpstopp? Jag har skickat mail om slutavverkning och försökt ringa virkesköparen hos bolaget men kommer inte fram. Även försökt ringa via växel. Vad är det för skräpbeteende?! Jag vill inte skriva ut namn här för att inte sätta igång en massa skitsnack som i slutändan kan drabba mig och nej jag har ingen ”beef” med bolaget och aldrig haft.

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Re: Köpstopp

Axl  
#908137Det har jag svårt att tro men ibland blir man förvånad över hur dåliga vissa är på att svara. Det är ju ändå deras jobb att svara i telefon. Jag har försökt komma i kontakt med Södra och det har inte varit det lättaste.

MNskog  
#908138Extremt tidigt vårförfall. Ingenstans att placera maskinerna och en massa avlägg där virket är oåtkomligt. Det kan utlösa ett kollektivt panikbetende där alla försöker hjälpa till att lösa det problem som för stunden verkar störst.... Annars är väl även marknaden avvaktande.

Tralsmo  
#908139Ja har ju bra kontakter åt alla håll å de är sällan nån svarar på stört (gör ja förövrigt sällan själv heller).
Man kan få ringa flera gånger.

Så är de nog egentligen inte bara me virkesköpare.
Nuförtiden ska de ju mailas å krångla när man ska komunicera, dock inte me virkesköpare som gärna vill prata bara dom inte har annat å göra.
En sak är ju att maila när man kommit överens å kommunicera data men när uppgörelsen görs å första kontakt ska ju de va telefon,,, basta.
En bra förutsättning för muntlig kontakt är ju att man haft med varandra å göra förut.

Användarvisningsbild

kajsa123  
#908144Ringde och frågade en som jag hört sålt till skogsbolaget ifråga och fick bekräftat att skogsbolaget ville jobba på resultatet och avverka egna skogar i första hand. Nån skog han skrivit avtal för för nått år sedan var ännu inte avverkad av skogsbolaget i fråga.

TS

MNskog  
#908145Ja, det gäller ju att avverka så mycket som möjligt av tidigare lämnad hänsyn nu innan man återigen anammar FSC certifieringen.

Användarvisningsbild

kajsa123  
#908149Det är INTE fjällnära skog om nån nu trodde det.

TS

alias  
kajsa123 skrev:Finns det nått av de större bolagen som har inofficiellt köpstopp? Jag har skickat mail om slutavverkning och försökt ringa virkesköparen hos bolaget men kommer inte fram. Även försökt ringa via växel. Vad är det för skräpbeteende?! Jag vill inte skriva ut namn här för att inte sätta igång en massa skitsnack som i slutändan kan drabba mig och nej jag har ingen ”beef” med bolaget och aldrig haft.

Vet inte om några köpstopp - varken officiella eller inofficiella - men hade jag ägt en större virkesförbrukande industri i dagsläget så hade jag nog tvekat gällande att binda allt för stort kapital i rotstående lager (eller i färdigvarulager), då den globala ekonomin sannolikt inte gynnas av oron i Mellanöstern.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#908155Kanske lite kaxigt, förstå mig rätt, men om man som skogsägare inte sitter riktigt pyrt till så är det väl skogsägaren som skulle införa säljstopp just nu givet att virkespriserna är riktigt låga?

Axl  
#908156Fredrik den ständiga optimisten! Jag tror det kommer dröja rätt länge innan priserna blir högre än dom är idag.

Användarvisningsbild

kajsa123  
#908157Det är många faktorer att tänka på.
- Skogsbolaget som betalar bra har inofficiellt köpstopp.
- Finns flera andra bolag som betalar mindre bra.
- Fördela inkomster från virkesförsäljning på 2026 och 2027 och då måste en viss avverkning ske 2026.
- Avverkning av S2 skog och då vill jag inte ha ”N” fanatiker folket grävandes i skogen. Fått tips om att gallra först på S2 skogen och slutavverka nått år efter det. Jag är inte naturbiolog.
-När kommer föreslagen 3 veckor för avverkningsanmälan eventuellt bli lag 2027 eller?

TS

MNskog  
kajsa123 skrev:Det är INTE fjällnära skog om nån nu trodde det.

Jag menade inte att du tänkte avverka lämnad hänsyn utan att bolagen(speciellt ett av dem) har fullt upp med att göra det i vinter.

MNskog  
kajsa123 skrev:Det är många faktorer att tänka på.
- Skogsbolaget som betalar bra har inofficiellt köpstopp.
- Finns flera andra bolag som betalar mindre bra.
- Fördela inkomster från virkesförsäljning på 2026 och 2027 och då måste en viss avverkning ske 2026.
- Avverkning av S2 skog och då vill jag inte ha ”N” fanatiker folket grävandes i skogen. Fått tips om att gallra först på S2 skogen och slutavverka nått år efter det. Jag är inte naturbiolog.
-När kommer föreslagen 3 veckor för avverkningsanmälan eventuellt bli lag 2027 eller?

Det är många positiva förrändringar i lagrådsremissen som är tänkt att börja gälla 2027. Vi har haft en långvarig lågkonjunktur men det kommer förr eller senare att vända så jag håller med Fredrik säljstopp 2026.

Användarvisningsbild

Elis76  
#908164Det finns ingen anledning att avverka i N:a Sverige. Priserna pekar mot söder samtidigt som det är överskott på virke pga lågkonjunktur och nu även kriget i Mellanöstern.
Får skogsindustrin inte avsättning för sina produkter så kan man heller inte köpa på sig råvara.

@Alias skriver ett klokt inlägg tidigare i denna tråd om kapitalbindning.

Senast är Holmen som rampar ner i Västerbotten.

https://www.papperochmassa.se/20260319/6149/holmen-varslar-16-medarbetare-om-uppsagning

https://www.atl.nu/mellanostern-krisen-har-natt-bygdsiljum

MNskog  
Elis76 skrev:Det finns ingen anledning att avverka i N:a Sverige. Priserna pekar mot söder samtidigt som det är överskott på virke pga lågkonjunktur och nu även kriget i Mellanöstern.
Får skogsindustrin inte avsättning för sina produkter så kan man heller inte köpa på sig råvara.

@Alias skriver ett klokt inlägg tidigare i denna tråd om kapitalbindning.

Senast är Holmen som rampar ner i Västerbotten.

https://www.papperochmassa.se/20260319/6149/holmen-varslar-16-medarbetare-om-uppsagning

https://www.atl.nu/mellanostern-krisen-har-natt-bygdsiljum

Ja och det här visar på att sågverken produktionsbegränsar idag istället för att som förut "såga ihjäl marknaden". Det är positivt för då minskar även lagren av massaflis vilket påverkar bruken. Dessutom såg jag en annan artikel i länken om att Norra ökat sina leveranser bränslesortiment med 29% för Jan -Feb. Den kalla inledningen av året har tärt på lagren. Lägre lagernivåer är bra när det kommer tillskott från stormvirket frammåt sommaren. Det ska bli intressant att se vart lagernivåerna ligger efter tredje kvartalet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar