Avverkning (slutavverkning)

Hur snabbt tappar gran angripen av barkborre sitt värde?

2 inlägg 704 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Hur snabbt tappar gran angripen av barkborre sitt värde?

onghyr  
#906923Finns det sakliga skäl att klassificera barkborreskadad gran som massaved eller brännved i följande situationer:

Angreppet är färskt och barken sitter fortfarande kvar.

Trädet är dött eller döende och barken börjar lossna.

Såvitt jag förstår handlar de största problemen om blånad (som inte nödvändigtvis minskar hållfastheten men påverkar fuktupptagning och anses som en visuell defekt på vissa marknader) samt röta som kan uppstå under lagring, vilket ger brunröda stråk i splintveden och gör virket mjukare.

Hur lång tid efter ett barkborreangrepp brukar det ta innan blånad och lagringsröta uppträder? Eftersom skadorna främst drabbar splintveden, kan avverkning under vintern och snabb transport minska förlusterna genom att man tar tillvara på den friska kärnveden?

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Hur snabbt tappar gran angripen av barkborre sitt värde?

Fredrik Reuter  
#906924Spamförsök ovan så tråden är låst och användare bannlyst. Ämnet diskuterar vi i riktiga tråden: Hur "värdelöst" är barkborrevirket och efter hur lång tid?

• Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).