fre 19 dec 2025, 17:01#901748Hej! Vad fakturerar man som skogsvårdsentreprenör per planta till skogsbolagen när man tar på sig en plantering? Vad ligger priset per planta på?
Avverkning (slutavverkning)
Plantering fakturera
TS

fre 19 dec 2025, 17:57#901752
Motfrågor;
-Planttyp och hyggesförutsättningar (täckrot/barrot, väl markberedd sandhed eller omarkberedd, kuperad och storblockig terräng, hyggesstorlek, avstånd från väg m.m.)?
-Vilka arbetsmoment ingår i priset (endast plantering och egenkontroll/uppföljning eller hela kedjan med transport från plantskola/terminal och ev. upptining och mellanlagring)?
Räkna på tidsågången för resp. moment och gör ett överslag på vad det kostar per planta utifrån vad du vill kunna fakturera per timme.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
Torke skrev:Hej! Vad fakturerar man som skogsvårdsentreprenör per planta till skogsbolagen när man tar på sig en plantering? Vad ligger priset per planta på?
Motfrågor;
-Planttyp och hyggesförutsättningar (täckrot/barrot, väl markberedd sandhed eller omarkberedd, kuperad och storblockig terräng, hyggesstorlek, avstånd från väg m.m.)?
-Vilka arbetsmoment ingår i priset (endast plantering och egenkontroll/uppföljning eller hela kedjan med transport från plantskola/terminal och ev. upptining och mellanlagring)?
Räkna på tidsågången för resp. moment och gör ett överslag på vad det kostar per planta utifrån vad du vill kunna fakturera per timme.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).