Avverkning (slutavverkning)

Tät timmerställning blev till slutaverkning.

59 inlägg 22960 visningar 21 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Tät timmerställning blev till slutaverkning.

Jörgen.f  
#897603Hej,
Jag upptäckte idag att det som jag och virkesköparen hade kommit överens om att göra en tät timmerställning av ett område med ca 65årig tall skog. Hade den av virkesköparen kontrakterade maskinisten fått för sig att det skulle slutaverkas… inte ens fröträd kvar… blir ingen vettig skog där igen på länge.
Vad hade ni gjort? Finns det något bra ställe att vända sig till för juridisk hjälp när ett skogsbolag gjort fel.
Hade tänkt att tallarna skulle få stå på tillväxt många år till och inte kräva så mycket jobb (mer än att ta reda på något vindfälle ibland)
Bilden är bra på en liten bild av det nya hygget…
Han inte ta fler bilder innan mörkret.

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Re: Tät timmerställning blev till slutaverkning.

jannee  
#897604Först.
Ord kommer att stå mot ord.
Har du skriftligt på vad ni kommit överens om ?
Om i så fall kan du begära skadestånd av virkesinköparen, tror att SS i så fall kan hjälpa dig.
Ja eftersom ALLA stubbar måste räknas för att i senare skede värderas.
EON strulade till en plantering för mig för en herrans massa år edan, jag begärde skadestånd av EON efter att SS varit ute och jag fått skadan värderad, inga problem med något.

Användarvisningsbild

Jörgen.f  
#897608Hej, ja jag har ett mail där jag frågade om att det var lite oklart på kartorna som följde med avverknings kontraktet.
Men då fick jag till svar att det skulle framgå mer tydligt vid senare traktdirektiv…
Jag har inte sett traktdirektivet.

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#897611Vem är köparen och var i Sverige är detta?

Nästa fråga: vad står det i kontraktet Du skrivit på - för Du har väl ett kontrakt hoppas jag? 🤔

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#897613Finns det en hyggesanmälan? Beståndet har knappast uppnått lägsta avverkningsålder.

aho  
#897614Min högst subjektiva erfarenhet är:
- Om virkespriserna har gått upp mellan kontraktsskrivning och avverkning så kommer köparen att hugga så mycket de vågar.
- Om virkespriserna har gått ned mellan kontraktsskrivning och avverkning så kommer köparen att hugga så lite de vågar.

Släpp inte in några maskiner i skogen utan att ha läst traktdirektivet, det är inte alltid det blir som man tänkt sig även om man gjort det.
Har man inte läst det, då kan man räkna med att bli överraskad.

Användarvisningsbild

Jörgen.f  
#897662Jag har ett kontrakt, traktdirektivet har jag inte sett. Vi hade bestämt att det skulle sparas 250+ stam per hektar.
Dom ringde bara och sa att imorgon kör dom igång.
Och virkesköparen lovade mig via telefon att det var bara mindre gallringsmaskiner som skulle komma.
Vet inte om komatsu 911 räknas som rätt maskin för gallring…

TS

aho  
#897663Det där är utfört som en föryngringsavverkning, ser enbart ut att vara lämnat minsta möjliga antal hänsynsträd.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#897664Man gallrar med 911, man kan gallra med 951. Beror på vilket aggregat.

Användarvisningsbild

#897665Tråkigt när det blir sådär. Vilket bolag?

Tralsmo  
#89767965 år på tall är ju frågan om de är över LSÅ?
Bra bonitet isåfall.

Att gallra ur gran kan ja tycka är en vettig åtgärd.

Är de de avverkningsanmält å över Lså så kan de va ogörligt å bråka om inte de finns papper på överenskommelsen.
Är de inte avverkningsanmält så kan de va ide å å bråka om att de inte är gjort enligt överenskommelse.

Var för nånstans i landet va de?
Å va är boniteten klassad som?

Virket ser klent ut. Är de nåt utskotat? Såfall vore de ju intressant å se vältorna.

Såvitt ja kan se är en Komatsu 911 alldeles utmärkt å använda i såna bestånd

Komatsu 901 har vi haft å de är ju Komatsu minsta skördare å tänkt för gallring.
911 som vi ochså haft å har är inte sämre än 901 bara lite större hjul som ger bättre bärighet.

LesterCGarreth  
#897683Markberedning och plantering är ju åtminstone en minimum att du blir bjuden på som plåster på såren, samt ersättning för för tidig avverkning.

Sen låter väl inte 250 stammar per ha som en särskilt tät timmerställning enligt mig. Däremot som en extremt tät fröträdställning.

Är det inte avverkningsanmält så har väl ett lagbrott begåtts också, där kanske även markägaren ligger risigt....

Användarvisningsbild

#897697Här brukar inköpare ha hand om anmälan

Användarvisningsbild

Odalbonden  
bengt.a skrev:Här brukar inköpare ha hand om anmälan

Samma här.Var det inte så att det gick över till att vara uppköparen som skötte den biten.Vet att markägaren själv gjorde det förr.Men det är bra många år sedan.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#897707Skulle aldrig släppa en virkesköpare så in på skinnet att han skulle få göra en avverkningsanmälan åt mig. Men just i det här fallet är det intressant om anmälan är gjord. För det visar om det är avsiktligt

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).