tis 02 sep 2025, 10:25#892583Behöver lite input av er som är mer rutinerade på området än vad jag är. Jag håller på att sälja en rotpost och har fått in lite bud. När jag valt en inköpare kommer de så klart att ta fram ett avtal. Är det något särskilt ni tycker att jag måste ha koll på i ett sådant? Jag menar egentligen finns det några vanliga "slamkrypare" som är lätt att missa om man inte är så van vid just den här typen av affärer? Generella avtal och normala juridiska skrivningar har jag inga större problem med, utan här gäller det, som sagt, speciella upplägg när man skriver avtal om försäljning av rotpost.
Alla tips om vad jag behöver tänka på tas tacksamt emot. 😀
Avverkning (slutavverkning)
Avtal vid försäljning av rotpost
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tis 02 sep 2025, 10:45#892585Vad som gäller för vägen. Skulle gissa att det står att säljaren ansvarar för vägen om du inte ser till så att det står att det är köparen.
tis 02 sep 2025, 11:00#892589Avverkningstidpunkt bör man hålla ett öga på, i synnerhet om man vill styra det till en viss tidpunkt på året.
Återställande av skador på mark och vägar bör man också kolla om det skrivits något om.
Återställande av skador på mark och vägar bör man också kolla om det skrivits något om.
tis 02 sep 2025, 13:45#892606Avtalet bör reglera om GROTen ingår eller ej. Mest vedertaget verkar vara att GROTen säljs separat. I så fall bör det avtalas om avverkningen ska "GROT-anpassas" eller ej.
Tidpunkt för betalning är givet och om det är någon köpare som du avtalat om bankgaranti så ska det också vara med.
Tidpunkt för betalning är givet och om det är någon köpare som du avtalat om bankgaranti så ska det också vara med.
ons 03 sep 2025, 14:58#892701Man ska tänka på kontraktstiden samt betalningsplan.Det bästa är om köparen får stå för risken dvs en snabb averkning och därmed snabb betalning.Finns en del köpare som tar flera år på sej innan averkning .Sen utgår ex sista 30 % av kontraktsumman när sista brännveden är bortkörd.Då kan det gått typ 2-2,5 år eller längre beroende på vad som står i kontraktet. I dagens läge är det inte optimalt.Dessutom tar det tid innan man får igång ny skog samt att priset på plantering stiger.
Mvh Janerika
Mvh Janerika
ons 03 sep 2025, 15:11#892702
Ja, fast när det gäller rotpostförsäljning så är det vedertagna upplägget att köparen betalar när avtalet upprättas. Sen är det upp till köparen att bestämma hur länge det dröjer innan sista virket är avverkat, bortkört och inmätt utifrån ramarna i avtalets tidsplan. Säljaren har ju redan mätt in virket (stämplingen) och förhoppningsvis fått betalt långt innan skogen avverkas. I de fall betalningen inte sker i samband med avtalstecknandet så bör man vara väldigt observant på köparens ekonomiska status. Finns det minsta tvekan bör man se till att få en bankgaranti på belopp som eventuellt ska betalas senare.
Jag vet att Hushållningssällskapet i Jönköping hjälper sina kunder i anslutning till avtalsskrivandet om så önskas och den servicen kanske även andra stämplare hjälper till med. Det kan vara värt någon krona extra i konsultarvode att ta hjälp av ett proffs.
JANERIKA skrev:Man ska tänka på kontraktstiden samt betalningsplan.Det bästa är om köparen får stå för risken dvs en snabb averkning och därmed snabb betalning.Finns en del köpare som tar flera år på sej innan averkning .Sen utgår ex sista 30 % av kontraktsumman när sista brännveden är bortkörd.Då kan det gått typ 2-2,5 år eller längre beroende på vad som står i kontraktet. I dagens läge är det inte optimalt.Dessutom tar det tid innan man får igång ny skog samt att priset på plantering stiger.
Mvh Janerika
Ja, fast när det gäller rotpostförsäljning så är det vedertagna upplägget att köparen betalar när avtalet upprättas. Sen är det upp till köparen att bestämma hur länge det dröjer innan sista virket är avverkat, bortkört och inmätt utifrån ramarna i avtalets tidsplan. Säljaren har ju redan mätt in virket (stämplingen) och förhoppningsvis fått betalt långt innan skogen avverkas. I de fall betalningen inte sker i samband med avtalstecknandet så bör man vara väldigt observant på köparens ekonomiska status. Finns det minsta tvekan bör man se till att få en bankgaranti på belopp som eventuellt ska betalas senare.
Jag vet att Hushållningssällskapet i Jönköping hjälper sina kunder i anslutning till avtalsskrivandet om så önskas och den servicen kanske även andra stämplare hjälper till med. Det kan vara värt någon krona extra i konsultarvode att ta hjälp av ett proffs.
ons 03 sep 2025, 16:36#892710
Det som @Torbjörn skriver ligger närmare sanningen.
JANERIKA skrev:Man ska tänka på kontraktstiden samt betalningsplan.Det bästa är om köparen får stå för risken dvs en snabb averkning och därmed snabb betalning.Finns en del köpare som tar flera år på sej innan averkning .Sen utgår ex sista 30 % av kontraktsumman när sista brännveden är bortkörd.Då kan det gått typ 2-2,5 år eller längre beroende på vad som står i kontraktet. I dagens läge är det inte optimalt.Dessutom tar det tid innan man får igång ny skog samt att priset på plantering stiger.
Mvh Janerika
Det som @Torbjörn skriver ligger närmare sanningen.
Usus magister est optimus
ons 03 sep 2025, 17:41#892715Hittills så har det varit säljarens marknad på rotposter.Då gäller det att ha örat mot rälsen och förhandla.Ha koll på rotlagrena hos de olika aktörerna.
Senaste rotposten så skrevs det på 6 månader i mitt fall.Ville inte ha en massa "såsande "och virke som låg kvar.Bra oxå att få väck groten snabbt då den Inte ingick i affärren.Så man kan alltid förhandla om det som skrivs.Tex ibland ingår markberedning och plantering. under budrunderna. Bra att detta diskuteras då många skogsägare känner sig underlägsna i förhandlingarna mot bolagen
Mvh Janerika
Senaste rotposten så skrevs det på 6 månader i mitt fall.Ville inte ha en massa "såsande "och virke som låg kvar.Bra oxå att få väck groten snabbt då den Inte ingick i affärren.Så man kan alltid förhandla om det som skrivs.Tex ibland ingår markberedning och plantering. under budrunderna. Bra att detta diskuteras då många skogsägare känner sig underlägsna i förhandlingarna mot bolagen
Mvh Janerika
lör 06 sep 2025, 18:50#893018
Hur ska man kunna ha koll på rotlagren hos de olika bolagen?
JANERIKA skrev:Hittills så har det varit säljarens marknad på rotposter.Då gäller det att ha örat mot rälsen och förhandla.Ha koll på rotlagrena hos de olika aktörerna.
Mvh Janerika
Hur ska man kunna ha koll på rotlagren hos de olika bolagen?
tis 09 sep 2025, 09:11#893246Jag hade flertalet virkesköpare som fick buda på min avverkning innan det blev kontrakt.
Man kanske framstår som dryg och snål när man ska krångla såpass men det skiter jag fullständigt i man vill ju trots allt ha bäst betalt.
Groten säljs förövrigt vid sidan om rotnettot jag fick🌲
Man kanske framstår som dryg och snål när man ska krångla såpass men det skiter jag fullständigt i man vill ju trots allt ha bäst betalt.
Groten säljs förövrigt vid sidan om rotnettot jag fick🌲
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).