SKOGSFORUM ARTIKEL 

Avverkning (slutavverkning)

Ny EU-dom kan försvåra avverkning under häckningsperiod

42 inlägg 10882 visningar 9 följer Svara, dela mm...  
Diskussionen handlar om en ny dom från EU-domstolen som påverkar skogsbruket under fåglarnas häckningssäsong. Domen innebär att avverkning kan stoppas om det finns ett visst antal häckande fåglar per hektar, även om avverkningen inte syftar till att skada fåglarna. Detta tolkas som ett starkt skydd för fåglar, vilket kan begränsa skogsbrukets möjligheter att avverka skog under våren och försommaren.

Flera användare diskuterar hur detta kommer påverka praktiskt skogsbruk, till exempel gallring och röjning, som kan bli svårt att genomföra utan att störa fåglar. Några uttrycker förståelse och ser möjligheter att istället fokusera på plantering och röjning under denna period. Andra ifrågasätter hur rimligt det är att skydda alla fåglar lika starkt, särskilt vanliga arter som måsar, och det finns olika uppfattningar om hur fågelbestånden förändrats lokalt.

Det framkommer också att det finns en stark fågellobby med politiskt inflytande, vilket kan göra det svårt att hitta kompromisser. Diskussionen tar även upp ekologiska aspekter, som fåglarnas roll i skogsekosystemet och orsaker till populationernas förändringar. Ingen tydlig konsensus uppstår, utan det finns både stöd för och kritik mot det nya regelverket och dess konsekvenser för skogsbruket.

Sammanfattningsvis kretsar tråden kring hur ett nytt EU-rättsligt beslut påverkar skogsbrukets planering under fåglarnas häckningssäsong, med varierande åsikter om fågelskyddets omfattning och skogsbrukets framtida möjligheter.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥🔥 3/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟧 3/5
🎭 Tonalitet: Saklig och nyanserad med respektfulla meningsutbyten
📌 Diskussionstyp: Skoglig debatt

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2025-08-14 00:46 | data: 1)
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Ny EU-dom kan försvåra avverkning under häckningsperiod  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#890370Den 1 augusti 2025 meddelade EU-domstolen en dom som kan komma att förändra förutsättningarna för skogsbruk under vår och försommar. Det hela började som en helt vanlig affärstvist i Estland, men har nu blivit ett prejudikat som gäller i hela EU. Som så ofta när juridik möter praktisk verksamhet är det dock inte helt glasklart vad detta egentligen betyder för varken skogsägare eller skogsindustri.

Väckte en björn som sov?
Våren 2021 skulle två estniska skogsföretag, Voore Mets och Lemeks Põlva, genomföra en avverkning. De hade fått avverkningstillstånd men någon gång i processen kom Estlands miljöverk och stoppade avverkningen. De hänvisade till fågeldirektivet och att häckande fåglar inte får störas under deras häckningsperiod. Beslutet blev att företagen skulle avvakta med avverkning till efter häckningsperioden.

Skogsföretagen gick i taket och ansåg att de hade rätten på sin sida. De stämde miljöverket för skadestånd och förlorade både i första och andra instans. När de överklagade till Estlands högsta domstol blev domarna osäkra på vad EU-rätten egentligen säger om saken. Så de skickade frågan vidare till EU-domstolen för ett så kallat förhandsavgörande.

Vad säger domen egentligen?
Om jag förstått rätt: Alla fåglar ska skyddas, inte bara hotade arter. Det räcker med att det finns ungefär 10 fågelpar per hektar för att avverkning ska kunna stoppas under häckningssäsongen (typiskt 15 april till 15 juli, men det kan variera). "Avsiktlig" skada tolkas brett. Även om syftet med avverkningen inte är att skada fåglar, så räknas det som "avsiktligt" om man "accepterar risken" att fåglar kan skadas. Och när man avverkar skog där man vet att fåglar häckar, då accepterar man ju den risken.

Gäller alla typer av avverkning – både kalhyggen och andra avverkningsformer. Det som kan vara knivigt är att EU-domstolen undvek att ta ställning till om "förebyggande av allvarlig skada på skog som egendom" kan motivera undantag från förbudet. Detta har att göra med att de estniska skogsbolagen i fråga aldrig ansökte om undantag.

Varför ska fåglar skyddas så hårt?
Bakom EU:s strikta fågelskydd ligger utvecklingen för antal fåglar i EU. Europas fågelpopulationer minskar kraftigt. Sedan 1980 har EU förlorat över 600 miljoner fåglar, och många arter minskar dramatiskt år för år.

Fåglar är också viktiga för skogsekosystemet – de äter skadeinsekter, sprider frön och bidrar till den biologiska mångfalden. När fågelbestånden minskar påverkas hela naturens balans.

Häckningssäsongen är kritisk eftersom det är då fåglarna är som mest sårbara. Störningar under denna period kan få hela årskullar att misslyckas, vilket accelererar populationsminskningen enligt expertis.

EU:s fågeldirektiv från 1979 (uppdaterat 2009) var ett försök att stoppa denna utveckling genom att skydda alla naturligt förekommande fågelarter – inte bara de som redan är hotade. Tanken är att det är bättre att förebygga än att reparera när det är för sent.

Problemet för skogsbruket är att detta skydd nu tolkas mycket brett av EU-domstolen. Även "vanlig" skogsavverkning som inte syftar till att skada fåglar kan stoppas om den riskerar att störa häckande fåglar. Det räcker att man "accepterar risken" för störning – vilket man gör när man avverkar skog där man vet att fåglar häckar.

Vad betyder detta i förlängningen?
Beslutet i EU-domstolen är prejudicerande, det finns ingen högre instans så domen kan inte överklagas. Troligt är därför att domen kommer förändra avverkningssäsongen, speciellt då under häckningssäsong. Så frågan är om detta blir en form av “history repeating” givet att det bara för typ 50 år sedan var mer eller mindre praxis att inte avverka under vår och sommar?

EU-domstolen duckade i frågan av undantag, primärt för att skogsbolagen i fråga aldrig ansökt om sådana undantag. Men i domen som går man igenom lite hur undantagen är tänkta att användas och frågan är om detta inte är mer av “force majeure” än allmänna undantag. Detta givet att listade undantag kan vara för allmänhetens hälsa och säkerhet, för att förhindra allvarlig skada på grödor, boskap, skogar, fiske och vatten samt att skydda flygsäkerheten.

Som sammanfattning så ser det alltså ut som att avverkningar generellt kommer minska i omfattning mellan 15 april och 15 juni. Detta kommer i så fall att öka trycket rejält på vinteravverkningarna och kommer ställa ökade krav för lagring av virke på industri. Det kommer förändra spelplanen för skogsentreprenörer som idag kanske endast planerar för tjällossning och semester.

Tittar vi på hur det var på 1970-talet så tror jag det var ganska vanligt att avverkningsresurserna ställdes om till röjning och plantering under denna period. Tror vi på att detta kommer bli vanligt igen?

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Ny EU-dom kan försvåra avverkning under häckningsperiod

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#890373Vore väl inte fel att få loss resurs till plantering och röjning.......

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#890387Nej, om man ska se det positivt...

Hur är det med gränsvärdet 10 häckande fåglar på ett hektar, har inget att relatera till här.

TS

isteskog  
#890388Då lär väl varken gallring eller röjning komma på fråga.....

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#890390Nej, det kan stämma. Definitivt inte gallring med som jag läser domen så kan det även påverka röjning. Och vem har inte röjt fram fågelbon under ungskogsröjningen någon gång?

TS
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter skrev:Nej, om man ska se det positivt...

Hur är det med gränsvärdet 10 häckande fåglar på ett hektar, har inget att relatera till här.

Tycker det låter mycket.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter skrev:Nej, det kan stämma. Definitivt inte gallring med som jag läser domen så kan det även påverka röjning. Och vem har inte röjt fram fågelbon under ungskogsröjningen någon gång?

En dunge på ca 30 m² hade 2 bon när jag röjde före gallring ifjol höst. De gruppen var så klen så den förblev ogallrad. Men rensade ur lite , sparar nån lugg för fåglar och smådjur här och var.

Användarvisningsbild

Elis76  
#890393Och jag sparade ett område runt ett fågelbo som jag hittade i lördags mitt i en björkbukett. Fågelungarna låg och tryckte i boet. Lite sent kan tyckas, men här uppe är det inte ovanligt med två kullar pga att det är ljust många timmar om dygnet under sommarhalvåret.

Användarvisningsbild

#890399Jag såg då inga bon när jag röjde bort kantträden i dungen, upptäcktes av en slump. Brukar känna mig lite som en bandit när man hugger något träd vintertid som råkar innehålla ett bo.

Flax12  
#890417Stopp på eldandet av skog under häcknig borde väl vara en rimlig konsekvens.......

Användarvisningsbild

Elis76  
bengt.a skrev:Jag såg då inga bon när jag röjde bort kantträden i dungen, upptäcktes av en slump. Brukar känna mig lite som en bandit när man hugger något träd vintertid som råkar innehålla ett bo.

@bengt.a

Jag håller med dig, även om man försöker hålla koll så kan det ibland komma ett bo flygande av misstag - och det känns inge bra.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#890462Har noterat under tre decennier att det senaste 10-15 åren har fågelbestånden ändrats på följande sätt. Detta är vad jag upplever som skogsman o jägare.
- I skogen har skogshönsen minskat pga predation.
- Rävjägare och jakt på räv (hare) blivit mer sällsynt. Mer räv, samt mård och även mink.
- Kungsörn och korp har ökat kraftigt då de har så mycket kadaver (vargslagen älg) på vintern.
- Duvhök är väl som vanligt. Man kan inte bedöma då den funnits och finns och lämnar inga spår.
I människobyn en kraftig nedgång på många småfåglar, vissa typ rödhake som boar öppet helt borta.
- Ingen kontroll av skator, kråkor o mås.
- Mycket mer ekorre.
- Kommunens nyanlagda fågelvåtmark är en måskoloni och måsarna som nu massförökar jagar av runt husen och rensar/skördar nyflygga fågelungar. Samtidigt får tamkatterna skulden.
Fåglar är ”vackra” symboliska och har hobbyn/yrket fågelskådare och fotografer som beskyddare. Det samlas många radikala och fanatiska människor runt fågelintresset. Känner själv en överintresserad fågelmänniska som bara lever för saken och jobbar orgaiserat med ”motståndprojekt”sas.
Fågellobbyn är nog stark och utövar enormt politiskt inflytande. Ingen sakargumentation kan få fåglar att stå tillbaka, i princip.

Användarvisningsbild

#890477Förstår inte hur mås kan hållas som något att skydda. Skogsfågel har jag dålig koll på, men tycker inte att de blivit färre, snarare tvärtom. Hackspett och spillkråka tycker jag har blivit fler.

Användarvisningsbild

anersimyra  
bengt.a skrev:Förstår inte hur mås kan hållas som något att skydda. Skogsfågel har jag dålig koll på, men tycker inte att de blivit färre, snarare tvärtom. Hackspett och spillkråka tycker jag har blivit fler.

vilken typ av skyddsbehov som kan vara aktuellt beror ju lite på vilken av de 11 i Sverige häckande arter man talar om. Faktum är att både fiskmås och skrattmås har minskat i en omfattning som innebär att de numera listas som hotade.

Användarvisningsbild

#890493Dålig koll på mås, men 11 arter..... de finns kanske inte över hela landet?

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).