Avverkning (slutavverkning)

Gran med kottar

6 inlägg 2400 visningar 5 följer Svara, dela mm...  
Iggesund Forest

Gran med kottar

gripskopa  
#889105Hej forumvänner! Nu kommer en kanske dum fråga men låt så va.
Om en gammal gran fortfarande har/ ger mycket kottar kan man utgå från att den inte är angripen av röta?
Den har mycket liten tillväxt på längden. (Är flera granar ca 50 år gamla).

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Gran med kottar

Bjänndal  
#889137Det finns många faktorer som påverkar kottsättning. Men det går nog inte att dra någon säker slutsats. Det är nog nästan mer troligt att sambandet är tvärtom. Ett träd som börjar må dåligt satsar alla resurser på att föryngra sig. Så kraftig kottsättning kan vara det sista trädet gör.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#889138Ser klasar med kottar i ca 50 åriga granar, ser inget anmärkningsvärt med det. Men börjar de se rufsiga ut i grenar och dåliga toppskott så bör man överväga avverkning.

Användarvisningsbild

Tobbez  
#889385Hade ingen aning om att mycket kottar kunde vara ett tecken på att trädet är stressat eller börjar ge upp. Ska kolla närmare på toppskotten och grenarna – några av dem ser faktiskt lite rufsiga ut nu när jag tänker efter. Kanske dags att planera en avverkning ändå.
Senast redigerad av Fredrik Reuter mån 04 aug 2025, 08:30, redigerad totalt 1 gång.Anledning: Raderat spam

Användarvisningsbild

Dövan  
#889444Har några yngre lärkar som blivit fejade av rådjur,och dom har satt mängder av kott. Ofejade finns inga kott överhuvudaget på..

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#889445Ja, fejas barken av så stängs ju en del av det som transporterar näringen.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).