tis 29 jul 2025, 19:34#888933Hej! Vi har ett privat tomt norr om Leksand, ca. 1,5 ha. Kan det vara intressant för någon att avverka hela tomt? Finns något som vi måste tå hänsyn till innan? Vem skulle vi kunna fråga?
Vi har tyvärr ingen aning om skogsbruk/avverkning. Innan vi frågar någon företag vill vi gärna veta mer, därför mina frågor.
Tack för hjälpen
Nissen
Avverkning (slutavverkning)
Avverkning privat tomt- löner sig det?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tis 29 jul 2025, 22:11#888939
Och vad växer det på "tomten" frågar vi oss då?
Solrosor, eller . . . . 😀
Du behöver ge en bättre beskrivning om Du skall få något vettigt svar.
Nisse0085 skrev:Hej! Vi har ett privat tomt norr om Leksand, ca. 1,5 ha. Kan det vara intressant för någon att avverka hela tomt? Finns något som vi måste tå hänsyn till innan? Vem skulle vi kunna fråga?
Vi har tyvärr ingen aning om skogsbruk/avverkning. Innan vi frågar någon företag vill vi gärna veta mer, därför mina frågor.
Tack för hjälpen
Nissen
Och vad växer det på "tomten" frågar vi oss då?
Solrosor, eller . . . . 😀
Du behöver ge en bättre beskrivning om Du skall få något vettigt svar.
Usus magister est optimus
ons 30 jul 2025, 07:15#888947Ok, fattar. (Solrosor i skogsforum...?)
På tomten växer massvis träd, som jag kan se: Gran, tall, björk, asp mm. Vi själv använder bara en liten del av tomten (ingår inte i dom 1,5 ha). Allt ska vara orörd minst 30 år, vi köpte tomten i början 2000.
Nissen
På tomten växer massvis träd, som jag kan se: Gran, tall, björk, asp mm. Vi själv använder bara en liten del av tomten (ingår inte i dom 1,5 ha). Allt ska vara orörd minst 30 år, vi köpte tomten i början 2000.
Nissen
TS
ons 30 jul 2025, 07:27#888948Är det inte bättre att glesa ut skogen?
Kalhyggen inpå knuten är inte så trevligt.
Efter 5 år så har du en skog som består av sly.
Kalhyggen inpå knuten är inte så trevligt.
Efter 5 år så har du en skog som består av sly.
ons 30 jul 2025, 07:33#888949Tag kontakt med en skogskunnig, skogsägare eller dylikt så denne få besikta området och ge dig ett handfast råd.
Mycket avgörs på hur tätt träden står och grovleken.
I bästa fall har du något hundratal fub vilket gör det lönsamt att ta dit en skogsmaskin - skördare för att avverka det.
I sämsta fall är det bara småpinnar vilket gör att det mesta bara blir massaved eller energived.
Det optimala kanske ändå är att bara gallra ur så att du kvar får en fin skogsbacke.
Asp är ett otyg att avverka, efter avverkning kommer det nämligen en uppsjö av rotskott - kanske upp till ett tusental.
Men räkna INTE med att du kommer att bli stormrik, störst lönsamhet är att själv upparbeta råvaran för att senare nyttja det till vedbrand. 😀
Mycket avgörs på hur tätt träden står och grovleken.
I bästa fall har du något hundratal fub vilket gör det lönsamt att ta dit en skogsmaskin - skördare för att avverka det.
I sämsta fall är det bara småpinnar vilket gör att det mesta bara blir massaved eller energived.
Det optimala kanske ändå är att bara gallra ur så att du kvar får en fin skogsbacke.
Asp är ett otyg att avverka, efter avverkning kommer det nämligen en uppsjö av rotskott - kanske upp till ett tusental.
Men räkna INTE med att du kommer att bli stormrik, störst lönsamhet är att själv upparbeta råvaran för att senare nyttja det till vedbrand. 😀
ons 30 jul 2025, 08:30#888951Finns det nån skogsägande granne, fråga den på plats vad hen rekommenderar angående bolag och åtgärd. Men lägg gärna ut några bilder här på hur det ser ut. Uppskatta också höjd samt ta diameter i brösthöjd.
ons 30 jul 2025, 08:33#888953Jag har avverkat mindre än 1 ha, det har lönat sig med 800 m skotning, fått 1 ha gallrat, det har också lönat sig.
ons 30 jul 2025, 12:47#888993Tack för alla svar!
Hade verkligen inte tänkt att bli stormrik efter avverkning. Men något måste hända, man ser ingen skog framför alla träd. Kanske är typ glesa ur/gallring den bättre väg att gå.
Just nu har dom väl semester, så jag kontaktar någon skogsföretag i mitten augusti. Finns väl flera i närheten Leksand.
Ska se om någon är intresserad.
Återkommer därefter vid fler funderingar.
Nissen
Hade verkligen inte tänkt att bli stormrik efter avverkning. Men något måste hända, man ser ingen skog framför alla träd. Kanske är typ glesa ur/gallring den bättre väg att gå.
Just nu har dom väl semester, så jag kontaktar någon skogsföretag i mitten augusti. Finns väl flera i närheten Leksand.
Ska se om någon är intresserad.
Återkommer därefter vid fler funderingar.
Nissen
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).