Avverkning (slutavverkning)

Behov av väg över grannes mark vid slutavverkning

42 inlägg 9931 visningar 8 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Iggesund Forest

Behov av väg över grannes mark vid slutavverkning

Berkshire  
#887375Jag och min hustru köpte i början av året en skogsfastighet i Västergötland. På ett av skiftena är det aktuellt med slutavverkning av ca 3 000 m3fub. Det finns en brant traktorväg som leder in på skiftet och så finns det en anslutning till denna traktorväg även från grannes mark (där det inte är brant infartsväg). I slutet av den befintliga traktorvägen finns ett hus som varit bebott förr i tiden men stått tomt sen något tiotal år, förmodligen har man till och med kunnat köra personbil in en gång i tiden.

Oavsett, för att undvika att behöva påverka de två grannarna, så har jag utrett möjligheten att förbättra den befintliga traktorvägen till att vara farbar med bil och släp, men de entreprenörer jag pratat med har konstaterat att det är för brant och kräver för snäv kurva för att vara möjligt. Då traktorvägen ansluter direkt från allmän väg hade det också kunnat bli problem att få tillstånd till anslutningen fick jag reda på...

Kvar finns då möjligheten att förbättra anslutningen som går över grannens väg. Jag har ringt båda påverkade grannar, och de menar att all form av vägförbättring och timmertransport är otänkbar. Skogen ska stå kvar och vägen "är så fint gräsbevuxen nu, och det vill vi inte ändra på". Jag har haft med många grannar att göra tidigare, och aldrig tidigare stött på den här typen av problem. Därför undrar jag lite vad jag ska göra nu?

Fastigheten har nyligen ändrats såtillvida att två olika fastigheters skogsinnehav slogs ihop till denna fastighet, och det tidigare gårdscentrat med åkermark styckades av och såldes separat. Jag har inte hittat något gammalt servitut, däremot är vägen utmärkt på den gamla kartan vid skiftet som gjordes 1927. När Lantmäteriet maskat klart övriga handlingar så får jag ut dem och kan förmodligen se vad som gäller för vägen.

Hur hade ni gjort? Mitt intryck är att grannarna helt enkelt inte gillar trakthyggesbruk och inte vill att hans närområde ska påverkas. Tacksam för tips, har försökt googla runt och konstaterar att det kanske kan vara en idé att begära en förrättning av Lantmäteriet...

Tacksam för tips!

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Behov av väg över grannes mark vid slutavverkning

Ove Lindberg  
#887376Hejsvejs. Försök att ta hjälp av en sansad wrfaren person av skogsbruk
.Det borde gå att lösa utan konflikt, men du får räkna med att betala en ersättning per m3.
Mvh

Berkshire  
#887379Jag hade mer än gärna betalat ersättning per m3fub för att köra över grannens väg, det är rimligt och också något som jag föreslagit. Därtill kommer det behöver en del förbättringsarbete på delar av grannens väg för att min väg ens ska kunna nås. Men det verkar tyvärr inte vara bättre än att grannarna inte är intresserade av en sådan lösning trots att det kunnat ge dem något tiotusentals kronor var i handen...

TS
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#887382Tror det är svårt för grannen att neka egentligen. Ta ett litet samtal med någon juridiskt kunnig. Ev fråga Lantmäteriet.

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
Berkshire skrev:Jag hade mer än gärna betalat ersättning per m3fub för att köra över grannens väg, det är rimligt och också något som jag föreslagit. Därtill kommer det behöver en del förbättringsarbete på delar av grannens väg för att min väg ens ska kunna nås. Men det verkar tyvärr inte vara bättre än att grannarna inte är intresserade av en sådan lösning trots att det kunnat ge dem något tiotusentals kronor var i handen...

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#887387Hejsvejs igen. Kanske läge och tala med eventuella köpare av avverkningen ang lösning av problemet. Jag tror att det finns någon sorts lag av avverkat virke skall in till förädling. Men med rimlig kostnadsersättning till berörda grannakiften.
Mvh

Berkshire  
#887389Varit i kontakt med ett par olika virkesköpare. Är såklart möjligt för mig att skriva kontrakt, men jag får en del bättre betalt om vägfrågan blir fullt utredd och avhandlad först. När en femtiolapp per m3fub blir 150’, så känns det bäst att fixa vägfrågan och sen kanske sälja som rotpost. Tacksam för din feedback ändå!

TS
Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#887391Hejsvejs. Skriv absolut inget kontrakt med någon i frågan är utredd. Det var inte det jag menade, utan utnyttja deras ev kunskap i frågan. Sedan ta in likvärdiga från olika köpare som bygger på exakt lika förutsättningar.
Mvh

Användarvisningsbild

Elis76  

alias  
Berkshire skrev:Jag och min hustru köpte i början av året en skogsfastighet i Västergötland. På ett av skiftena är det aktuellt med slutavverkning av ca 3 000 m3fub. Det finns en brant traktorväg som leder in på skiftet och så finns det en anslutning till denna traktorväg även från grannes mark (där det inte är brant infartsväg). I slutet av den befintliga traktorvägen finns ett hus som varit bebott förr i tiden men stått tomt sen något tiotal år, förmodligen har man till och med kunnat köra personbil in en gång i tiden.

Oavsett, för att undvika att behöva påverka de två grannarna, så har jag utrett möjligheten att förbättra den befintliga traktorvägen till att vara farbar med bil och släp, men de entreprenörer jag pratat med har konstaterat att det är för brant och kräver för snäv kurva för att vara möjligt. Då traktorvägen ansluter direkt från allmän väg hade det också kunnat bli problem att få tillstånd till anslutningen fick jag reda på...

Kvar finns då möjligheten att förbättra anslutningen som går över grannens väg. Jag har ringt båda påverkade grannar, och de menar att all form av vägförbättring och timmertransport är otänkbar. Skogen ska stå kvar och vägen "är så fint gräsbevuxen nu, och det vill vi inte ändra på". Jag har haft med många grannar att göra tidigare, och aldrig tidigare stött på den här typen av problem. Därför undrar jag lite vad jag ska göra nu?

Fastigheten har nyligen ändrats såtillvida att två olika fastigheters skogsinnehav slogs ihop till denna fastighet, och det tidigare gårdscentrat med åkermark styckades av och såldes separat. Jag har inte hittat något gammalt servitut, däremot är vägen utmärkt på den gamla kartan vid skiftet som gjordes 1927. När Lantmäteriet maskat klart övriga handlingar så får jag ut dem och kan förmodligen se vad som gäller för vägen.

Hur hade ni gjort? Mitt intryck är att grannarna helt enkelt inte gillar trakthyggesbruk och inte vill att hans närområde ska påverkas. Tacksam för tips, har försökt googla runt och konstaterar att det kanske kan vara en idé att begära en förrättning av Lantmäteriet...

Tacksam för tips!

Måste medge att jag har lite svårt att få ett klart grepp om situationen utan tillgång till en karta eller principskiss.

Min första fråga till dig är om du anser att det finns någon grannsämja kvar att vara rädd om, eller om läget är sådant att du nu vill ta i med hårdhandskarna för att lösa den formella åtkomsten till fastigheten på en plats där åtkomsten tillåter 24 m ekipage för skogstransporter?

Hur fungerar väghållningen fram till grannarnas hus i dagsläget, erhålls det t.ex. statsbidrag för sträckan?

MVH
Alias

Berkshire  
#887406Principskissen kan beskrivas som att det historiskt funnits tre stycken gårdar längsmed en väg som går längsmed ryggen på en höjdkurva. Min fastighet ligger längst in på vägen. Gårdarna har legat på samma ställe i över 100 år och finns utritade tillsammans med vägen, på gamla kartor. Mitt gårdshus har inte varit bebott på länge men de andra används.

Min gård ligger som sagt längst in (men det finns som sagt en traktorväg ansluten från allmän väg, närmast att likna vid en serpentinare). För den första gården går vägen rakt igenom gårdscentrat. Denna väg kan användas av tyngre fordon och fastigheten i sig är rätt stor och kan använda alternativa (egna) vägsystem för att nå sin mark. Vägen fortsätter rakt in på en och över en mindre fastighet om ca 1 hektar där det finns en avstickare upp till en sommarstuga. Till denna avstickare går det att köra med vanlig personbil, men rakt in på mitt vägskifte går det endast att köra med högre markfrigång på bilen. (XC70/90 klarar det galant, en Tesla - knappast).

Har mycket svårt att tro att det erhålls statsbidrag för vägsträckan eller att det någonsin har erhållits, men det vet jag såklart inte.

Grannsämja var det ja. Jag tror jag ska försöka både en och två gånger till att diskutera med grannarna. Jag tror att det mer eller mindre alltid är vettigare att hitta en lösning som alla är nöjda med, än att sätta hårt mot hårt. Det har alltid funkat bra för mig i andra sammanhang, mer eller mindre, men om jag inte kommer åt skogen på annat sätt finns det inget alternativ som jag ser det.

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
Berkshire skrev:Principskissen kan beskrivas som att det historiskt funnits tre stycken gårdar längsmed en väg som går längsmed ryggen på en höjdkurva. Min fastighet ligger längst in på vägen. Gårdarna har legat på samma ställe i över 100 år och finns utritade tillsammans med vägen, på gamla kartor. Mitt gårdshus har inte varit bebott på länge men de andra används.

Min gård ligger som sagt längst in (men det finns som sagt en traktorväg ansluten från allmän väg, närmast att likna vid en serpentinare). För den första gården går vägen rakt igenom gårdscentrat. Denna väg kan användas av tyngre fordon och fastigheten i sig är rätt stor och kan använda alternativa (egna) vägsystem för att nå sin mark. Vägen fortsätter rakt in på en och över en mindre fastighet om ca 1 hektar där det finns en avstickare upp till en sommarstuga. Till denna avstickare går det att köra med vanlig personbil, men rakt in på mitt vägskifte går det endast att köra med högre markfrigång på bilen. (XC70/90 klarar det galant, en Tesla - knappast).

Har mycket svårt att tro att det erhålls statsbidrag för vägsträckan eller att det någonsin har erhållits, men det vet jag såklart inte.

Grannsämja var det ja. Jag tror jag ska försöka både en och två gånger till att diskutera med grannarna. Jag tror att det mer eller mindre alltid är vettigare att hitta en lösning som alla är nöjda med, än att sätta hårt mot hårt. Det har alltid funkat bra för mig i andra sammanhang, mer eller mindre, men om jag inte kommer åt skogen på annat sätt finns det inget alternativ som jag ser det.

Jag håller med @alias.
Rita en ordentlig principskiss på ett vitt papper, fota av det med mobilen och publicera här.

Berkshire  
1752224890_img_6227.jpg

Laddade upp en bild nu. Jag äger fastighet C. Traktorvägen från allmän väg är brant och skarp kurva halvvägs upp.

TS

alias  
Berkshire skrev:
1752224890_img_6227.jpg

Laddade upp en bild nu. Jag äger fastighet C. Traktorvägen från allmän väg är brant och skarp kurva halvvägs upp.

Tack. Nu blev det lite lättare att förstå.

Hade jag varit i din situation så hade jag fördjupat mig i ett antal frågeställningar;

Finns det t.ex. någon samfälld väg till din skog via fastighet A & B enl. lagaskifteshandlingarna och har din nuvarande kvar något mantal som ger del i denna?

Kolla historiken för fastigheterna sedan lagaskifte - om fastighet B styckats av från det som nu är A och/eller C och vad som finns i avstyckningsakten om rätt till utfart till allmän väg, samt modernare avtals- eller officialservitut som syns i fastighetsregistret.

Kolla med lantmäteriet om möjligheten att tvångsvis kunna få åtkomst för fullstora timmertransporter, då nuvarande traktorväg inte verkar gå att rusta upp så att den klarar kravspecen (hade lastbil utan släp funkat - förstår dock om man inte vill ha omlastning på 3000 m3fub)?

Läs in dig på Anläggningslagen och tonkilometermetoden. Särskillt intressant kan det ju vara med kostnadsfördelningen vid inrättande av en gemensamhetsanläggning istället för ett servitut, utöver kostnaden för anläggande och framtida underhåll så framförallt i detta fall gällande förrättningskostnaderna.
Anses t.ex. nyttan för fastighet B proportionell mot dess andel enl. tonkilometermetoden om den redan har en formell utfartsrätt av något slag sedan tidigare?
Anledningen till frågeställningen ovan är att ju större andel av förrättningskostnaderna som kommer att hamna på A & B, desto mindre sannolikhet att de konstrar, då det driver upp förrättningskostnaderna som de själva får vara med och betala - om inte du som sökande åtar dig att stå för hela förrättningskostnaden.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#887485Påpeka lite fint att du kan begära lantmäteriförrättning men att du hellre ger pengar till dem än till Lantmäteriet.

Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).