Avverkning (slutavverkning)

Vad har jag gjort? Contorta

15 inlägg 2822 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Vad har jag gjort? Contorta

Köllix  
#886889Halloj!
Tåget har redan gått och lagt kort ligger!
Måste bara fråga vad jag har åstadkommit?
Ingenting, dåligt eller bra?

Fick ett åtgärdsförslag från skogsbolag som skulle slutavverka grannskifterna.
Det var Contorta på alla skiften, inklusive mitt.
Jag valde att tacka nej mest pga av att jag precis börjat jobba lite på mina 7 ha (ålder ca 33-35 år)

Nåväl, nu står mitt kvar och deras ligger inför återplantering av Svensk skog.

Har nu blivit färdig med jobbet som bestod av att Röja bort björk och dom absolut sämsta Contorta tallarna, (sparat gran tall sälj rönn och björk)
Det har varit en tid av självgallring pga extremt tunga snövintrar, men det ser mer nödvändigt ut än dåligt.
Har även stamkvistat bort torrkvistar upp till 4m och på så sätt även fått en hög med kvistar vid varje rot.
Kvistar och röjningsmaterialet ligger alltså kvar som gödning tänkte jag.

Det har även blivit mycket ljusare i skogen trots att det står rätt tätt i alla fall.
Jag ser även ca 135 meter nu tvärs över skiftet tack vare kvistningen.
Grannskifterna hade ca 130 m3/ ha efter avverkningen.
Jag kan ha lite mer efter min egna ögon bedömning, inte mindre.
Jag har som plan att avverka tidigast om 7 år och undrar om ni tror att jag har något för det jag gjort.

Om inte blev det iallafall fall en skog som man kan gå igenom och faktiskt tycka om lite grand fram tills jag börjar om jag med. 🌲
Inte nu som Svensk skog men bättre blev det.

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Vad har jag gjort? Contorta

Älgfoderodlare  
#886892Ser helt Ok ut ! Enl. bilderna så ser ju den Contorta du har kvar rätt så fin ut. Är tanken att inte göra något mer fram till slutavverkning, så är det nog en bra plan för att kanske slippa mer skador via tätheten. 👍

Användarvisningsbild

Köllix  
#886893Det får nog stå som det är nu eftersom att jag måste vidare till annat skifte där det står svensk fura och är eftersatt som tusan.
Får hoppas på att starka stormar uteblir och att träden är så pass bra att dom klarar blötsnö is och vind.
Hoppas även att allt röjt material är borta om 7 år då jag ska ta beslut om avverka eller ej.

TS

Icegrip  
#886901Jag tycker det ser bra ut! Bra jobbat, kommer bli fint det där 👍

Användarvisningsbild

marcusdirect  
#886945Jag tycker också det ser bra ut.
Är stamkvistning bra att ägna sig åt?

alias  
marcusdirect skrev:Jag tycker också det ser bra ut.

Ur vilken aspekt?

För att hålla sig sysselsatt så funkar det bra.

Gör man det med förhoppning om hög timpeng/god lönsamhet så är det nog mer tveksamt.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#886959Varför så viktigt att ris efter föregående röjning är borta vid nästa åtgärd?

Användarvisningsbild

Köllix  
#886968Hej! Stamkvistningen är skitviktig om man vill färdas genom Contortan och dessutom rehabilitera två axlar som gått ur led.
Men huvudaspekten var hunden på bild som slipper oljud från motorredskap medans vi has fina pass i skogen.
Tänkte kanske att kvisthögen som nu kom ner typ 10-15 år tidigare gör sin del som extra näring?

Inte så viktigt men hur länge tar det innan röjmaten tagits omhand? Räcker 7 år?

TS
Användarvisningsbild

marcusdirect  
alias skrev:
marcusdirect skrev:Jag tycker också det ser bra ut.

Ur vilken aspekt?

För att hålla sig sysselsatt så funkar det bra.

Gör man det med förhoppning om hög timpeng/god lönsamhet så är det nog mer tveksamt.

MVH
Alias

För lönsamhet tänkte jag.

Kan annars tänka mig att det är en trevlig sysselsättning men jag undrar för lönsamheten.

Användarvisningsbild

Köllix  
#886971Nä lönsamt kan det omöjligt vara, många timmar blev det. Räknade ut att det var många kvistar 12 varv på varje träd gånger ca 5 kvist.
Men hoppas det ger lite effekt på grund av varje träds närhet till egen näring.
Men nu äre gjort och jag gick ned några kilo och axlarna känns bra.

TS
Användarvisningsbild

Köllix skrev:Hej! Stamkvistningen är skitviktig om man vill färdas genom Contortan och dessutom rehabilitera två axlar som gått ur led.
Men huvudaspekten var hunden på bild som slipper oljud från motorredskap medans vi has fina pass i skogen.
Tänkte kanske att kvisthögen som nu kom ner typ 10-15 år tidigare gör sin del som extra näring?

Inte så viktigt men hur länge tar det innan röjmaten tagits omhand? Räcker 7 år?

12 år gammalt ris så ligger det mesta lika fint under mossan.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#887032Hej! Intressant fråga det med näring. 😀
Har ingen direkt svar hur många år, men det sägs det tar väldigt lång tid förran någon gödslingseffekt sker.
Så länge svamparna gör sitt nerbrytningsarbete, till och med förbrukas kväve till processen.
Ved är kolväte. Kol omvandlas till koldioxid, vilket avdunsar till atmösfären, och väte bidrar vatten till marken.
När kvistarna är nästan helt bortruttnade, omvänds kväve- och vattenflödet och trän (med hjälp av svamp) får gödslingseffektet.

Någon kan säker förklara nerbrytningsprocessen bättre.

Grön barr, samt löv nerbryts av bakterier, och de bidrar näring redan om ett par år.

Användarvisningsbild

#887053Stubbrötter och stubbar verkar röta fortare än grenarna.

surjämten  
#887080Intressantaste frågan runt Contorta blir i min värld.
Skulle du kunna tänka dig att ha Contorta på dina marker?

Användarvisningsbild

Lappskog  
surjämten skrev:Intressantaste frågan runt Contorta blir i min värld.
Skulle du kunna tänka dig att ha Contorta på dina marker?

Absolut! Jag gillar tall men har problem med svåra betesskador i tallungskogar. Jag har precis stödsått contorta i ett betesskadat tallbestånd och funderar i framtiden att så contorta maskinellt efter avverkning på svaga tallmarker.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).