Avverkning (slutavverkning)

Blivande skogsägare

27 inlägg 4853 visningar 7 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Blivande skogsägare

JIMHAM  
#884897Hej, förhoppningsvis köper jag loss min första skogsfastighet till hösten.
Totalt 6 hektar indelat på två fastigheter.
Det har inte gjorts något på dessa fastigheter under väldigt många år.

Den mindre fastigheten som jag funderar mest över är. Vad är det för ålder på dessa träd tror ni?
Det är ungefär en 0,5ha och den ser ut ungefär lika dan ut över hela. Är det slutavverkning eller gallring?
Som ni ser har det avverkats runt om den fastigheten.
Jag har tänkt ta dit en virkesköpare för att se vad som bör göras, men lite input från er som är van vore trevligt 🙂
Det finns ingen skogsbruksplan över fastigheterna. Vet inte om det är lönt när det bara är ungefär 6ha.

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Blivande skogsägare

Elis76  
JIMHAM skrev:Hej, förhoppningsvis köper jag loss min första skogsfastighet till hösten.
Totalt 6 hektar indelat på två fastigheter.
Det har inte gjorts något på dessa fastigheter under väldigt många år.

Den mindre fastigheten som jag funderar mest över är. Vad är det för ålder på dessa träd tror ni?
Det är ungefär en 0,5ha och den ser ut ungefär lika dan ut över hela. Är det slutavverkning eller gallring?
Som ni ser har det avverkats runt om den fastigheten.
Jag har tänkt ta dit en virkesköpare för att se vad som bör göras, men lite input från er som är van vore trevligt 🙂
Det finns ingen skogsbruksplan över fastigheterna. Vet inte om det är lönt när det bara är ungefär 6ha.

Du glömde berätta det viktigaste - Var i Sverige är detta?

Träd växer olika mycket i olika delar av Sverige, så det blir svårt att uppskatta en ålder utan att veta var detta är någonstans.

Är marken typ blåbärsris med mestadels tall, eller är den blöt med mestadels gran och löv??

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#884919Hej, och grattis. Först och främst är det röjning som gäller. Tycker det ser ut att det ska vara gallring på detta.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
JIMHAM skrev:Jag har tänkt ta dit en virkesköpare för att se vad som bör göras, men lite input från er som är van vore trevligt 🙂

Trevligt att bli skogsägare!
Om du tar dit en virkesköpare så blir med all sannolikhet råden att det ska avverkas något. Ett gott råd kan vara att själv försöka ta reda på lite mer. Eller att ta in en annan rådgivare än en virkesköpare. Om du inte behöver pengar snabbt från skogen så tål den att stå medan du lär dig mer och formar dina egna mål med ditt skogsägande.

Användarvisningsbild

JIMHAM  
#884930Jag glömde förståss säga vart i landet det är.. Norra Hälsingland.
Främst talldominerad skulle jag vilja säga. För mig ser den relativt ung ut. Så jag tänker mig kanske en gallring. Är det ens lönt att ta dit en skördare för en gallring/slutaverkning på en sån liten del?

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#884939Om Du klavar några olika träd och uppskattar höjden på dessa kan man försöka uppskatta ålder utifrån diameter och höjd såtillvida hela området är jämnt slutet "likformigt".
Det finns säkert någon som vet vad medelvärdet för SI (StåndortsIndex) är i norra Hälsningland för tall.

https://www.youtube.com/watch?v=4LqfBSaqyps

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#884976jag hade kört ned allt sly med röjsåg till att börja med

sedan eventuellt gallra lite försiktigt och spara mestadels tall för att få en fin pelarsal att vandra i

Användarvisningsbild

JIMHAM  
#884980Lite i dom tankarn har jag också tänkt. Dock vet jag inte om jag gör jobbet själv eller om det är bättre att ta dit en skördare.

TS
Användarvisningsbild

JIMHAM skrev:Jag glömde förståss säga vart i landet det är.. Norra Hälsingland.
Främst talldominerad skulle jag vilja säga. För mig ser den relativt ung ut. Så jag tänker mig kanske en gallring. Är det ens lönt att ta dit en skördare för en gallring/slutaverkning på en sån liten del?

Hade gallring på 0,9 ha i vintras, tog 58 m³. Det lönade sig. Västvärmland.

Användarvisningsbild

JIMHAM  
#885014Okej. Tack för svar!

TS
Användarvisningsbild

#885021Ca 45 år, 0,1 medelstam Tycker ditt är liknande.

Användarvisningsbild

JIMHAM  
#885023Kan tänka mig att det är typ 45år. Vad menar du med 0,1 medelstam?

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
JIMHAM skrev:Lite i dom tankarn har jag också tänkt. Dock vet jag inte om jag gör jobbet själv eller om det är bättre att ta dit en skördare.

Sly- och underväxtröjning gör man med röjsåg. 😉

Användarvisningsbild

JIMHAM  
#885027Jo absolut, det förstår jag också 😅 men om jag ska gallra med röjsåg så lär det ta tid 😂

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#885028Först underväxtröjer Du rent med röjsåg. Sex hektar tar inte lång tid.

En skördare tar inte hand om slyet Du har på bilden, det behöver Du röja undan för hand först.

Röjer gör du med röjsåg, om Du gallrar använder Du motorsåg eller någon mindre gallringsskördare.

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).