Avverkning (slutavverkning)

Syfta diameter på timret

8 inlägg 3845 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Syfta diameter på timret

svampbob  
#881134Jag ska skota ut åt en bekant som har manuellhugget. Virket är inte sorterat på sortiment och jag tänkte jag skulle hitta ett enkelt sätt att syfta diametern på virket typ två tejpmarkeringar uppe på grinden så att jag kan hålla gränsfallen med toppen mot grinden och syfta.

Någon som har provat något liknande i praktiken?

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Re: Syfta diameter på timret

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#881135Nej men har jämfört med spjälorna i grinden.

Tralsmo  
#881142Ja har gjort som skogsola å de funkar.

Edit,:stavfel

Bosse1  
#881155Sågade av trissor och hängde på grinden nån gång..

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#881173Markering på grinden kan kompletteras med markering på gripen. Så slipper man lyfta timmret i onödan.

Användarvisningsbild

svampbob  
#881246Jag mätte mellan tre spjälorna i grinden och med lite kompletterande syftning så gick det väldigt bra att sortera ut timret.

TS
Användarvisningsbild

Lindveden  
svampbob skrev:Jag ska skota ut åt en bekant som har manuellhugget. Virket är inte sorterat på sortiment och jag tänkte jag skulle hitta ett enkelt sätt att syfta diametern på virket typ två tejpmarkeringar uppe på grinden så att jag kan hålla gränsfallen med toppen mot grinden och syfta.

Nä tyvärr, däremot så brukar vi märka stockarna i rotänden me krita el dyl när vi manuell hugger för att underlätta för skotarn att veta va det e för sortiment manuellhuggarn har kapat. Brukar för det mesta uppskattas av maskinföraren

Användarvisningsbild

svampbob  
Lindveden skrev:
svampbob skrev:Jag ska skota ut åt en bekant som har manuellhugget. Virket är inte sorterat på sortiment och jag tänkte jag skulle hitta ett enkelt sätt att syfta diametern på virket typ två tejpmarkeringar uppe på grinden så att jag kan hålla gränsfallen med toppen mot grinden och syfta.

Nä tyvärr, däremot så brukar vi märka stockarna i rotänden me krita el dyl när vi manuell hugger för att underlätta för skotarn att veta va det e för sortiment manuellhuggarn har kapat. Brukar för det mesta uppskattas av maskinföraren

Ja jag bad markägaren märka stockarna men han tyckte att det var bättre att jag gjorde bedömningen.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).