Avverkning (slutavverkning)

Stubbhöjd

7 inlägg 3880 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Stubbhöjd

Elis76  
#879618Ni som är aktiva i egen skog eller kör skördare, hur tänker Ni angående stubbhöjden vid gallring och slutavverkning?

Senast redigerad av Elis76 tor 01 maj 2025, 17:33, redigerad totalt 1 gång.

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: stubbhöjd

Lindveden  
#879619Så låga stubbar som möjligt om det inte e några hinder i vägen förstås som gör att man måste höja stubbhöjden. Exv stenar, taggtråd/stängsel osv...

Re: Stubbhöjd

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#879844Nere i mossan vill jag ha stubbarna. När jag fäller för processorn så trampar jag ofta ned mossan kring stammen för att få ned stubbarna ordentligt.
Virkesvärdet i en gallring är av ringa betydelse men ska man köra med jordbrukstraktor så är jag rädd om däcken i vägarna och däremellan vill jag slippa snubbla och köra fast träden vid vinschning.
I slutavverkning vill jag ha ned stubbarna för virkesvärdets skull och för att framtida körning med traktor ska fungera.
I vinterns gallring så har jag fått såga ned stubbar efter slutavverkningen för drygt 30 år sedan så det blir ett drygt arbete när det inte är rätt gjort från början.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#879940Tycker ändå stubbarna blir för höga i körvägen hur man än gör.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#879981Stubbarna har en tendens att ''växa'' efter man kört några vändor på körvägen.

Tralsmo  
#880028Även låga stubbar är för höga.
Kanske nåt för forskningen att ta tag i?

Användarvisningsbild

Williamm  
#880045Det är väl bara att montera en stubbfräs också på skördaren...

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).