Avverkning (slutavverkning)

Trädsäkringsledare

2 inlägg 2095 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Trädsäkringsledare

Sim_Ben  
#876926Jag ramlade över en rätt udda tjänst häromdagen – trädsäkringsledare för Trafikverket. Det handlar om att jobba med trädsäkring längs järnvägsspår, bedöma riskträd, samordna åtgärder, men också ringa markägare för att försöka få till frivillig markåtkomst.

De verkar kräva både vana vid projektledning inom infrastruktur, , entreprenadjuridik, och erfarenhet av trädsäkring.

Det fick mig att fundera lite – vem är det egentligen som söker sig till den här typen av roller? Är det folk från kraftsidan som sadlar om? Gamla skogstjänstemän som tröttnat på klassiskt avverkningsarbete? Eller konsulter som gillar kombon av markkontakt, säkerhetsfrågor och teknik?

Någon här som varit inne på liknande uppdrag eller rentav jobbar med det? Hur ser vardagen ut?

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Trädsäkringsledare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#876931Kan man fälla träd så är man ju redan ganska väl kvalificerad i sådan planering och bedömning.
Viss utbildning ger nog arbetsgivaren så allt behöver man inte ha med sig in på jobbet.
Jag rekommenderar att söka tjänsten och då få insyn i vad exakt de letar efter för sorts person.
Värsta som kan hända är att man inte får jobbet.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).