Avverkning (slutavverkning)

Myror!

11 inlägg 2826 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Myror!

Nyborg  
#876516Ska man ta död på dessa eller dör de i alla fall? Eller bara låta vara, kanske inte är skadliga ändå? De är rätt slöa nu..
(Hade inte fått med bilderna från början, då är det inte lätt...)

Senast redigerad av Nyborg sön 30 mar 2025, 17:30, redigerad totalt 2 gånger.

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Re: Myror!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#876522Har du dem inne i köket? Annars så ska du vara rädd om dem. De är nyttiga djur.

Användarvisningsbild

Nyborg  
#876523Jo, tyckte att de var lite större än de vanliga myrorna, men antar att de som kallas hästmyror är ännu lite större...

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
Nyborg skrev:Ska man ta död på dessa eller dör de i alla fall? Eller bara låta vara, kanske inte är skadliga ändå? De är rätt slöa nu...

Jag gjorde mitt bästa för att fördriva stackmyror från vår uteplats tills jag insåg att de ju för tusan utplånade en svartmyrekolloni som byggt bo under trädgårdsplattorna och trappan. Svartmyrorna hade vi fått dras med i flera år och de underminerade plattorna så dessa nödgades jag lägga om flera gånger. Men numera är stackmyrorna välkomna gäster under de ca två veckor det tar för dem att utrota svartmyrorna..🙂 Stack/skogsmyran består av flera olika arter och är mycket viktiga som pollinerare för ett stort antal växter.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Nyborg skrev:Jo, tyckte att de var lite större än de vanliga myrorna, men antar att de som kallas hästmyror är ännu lite större...

Vi har i landet 79 arter av myror och det är en ”djungel” att försöka hålla reda på de olika arterna..😮

Användarvisningsbild

Elis76  
#876539@Nyborg

Var har Du myrorna och kan du ta några bra skarpa bilder på dem.

Användarvisningsbild

Nyborg  
Elis76 skrev:@Nyborg

De var inuti en stam som jag avverkade, var gångar en bit upp i trädet. Poppel tror jag, lägger in lite fler bilder på den.

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
1743356378_p9230037.jpg
. Ett par tre ”myrbilder” har jag lyckats få till trots att de rackarna inte vill sitta still och låta sig avbildas..🙂

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#876565Låt den sämsta biten ligga kvar i skogen

Användarvisningsbild

anersimyra  
Nyborg skrev:

De var inuti en stam som jag avverkade, var gångar en bit upp i trädet. Poppel tror jag, lägger in lite fler bilder på den.

Det där är någon av våra fyra hästmyraarter.

Ent  
#877202Om man har stackmyror så slipper man hästmyrorna.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).