Avverkning (slutavverkning)

Vrak?

21 inlägg 7041 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Iggesund Forest

Vrak?

123skogsägare  
#872361Har gjort en stor avverkning och blivit debiterat 0 kr för vrak?
Skall inte vrak gå som ved? eller är det ett sätt att kompensera bort en del av priset som bolaget skall betala ut??
I mitt fall 2% bortfall ca 32 000kr. Har en känsla att detta är ett avdrag som alltid görs pga???

Några synpunkter!

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Re: Vrak?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#872364Vad står det i avtalet?

123skogsägare  
#872384Hej Mangan!

Inget om Vrak finns inskrivit, endast Timmer TT och GT , Massa B och L samt Brännved

/Hasse

TS

jannee  
#872385Därmed bjöd du på "vraket", normalt får man samma pris eller något mer än som för brännved (energived)

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#872387De brukar ju betala åtminstone "vrakpris" för vrakat timmer.

123skogsägare  
#872388Okey!
Då får det bli en förhandling eftersom jag inte har fått hela avräkningen!
Samma bolag skall göra en stor gallring.

Tack för alla svar

/Hasse

TS

jannee  
#872390I mitt kontrakt står det 650 kr/fub för vrak - accepterat av virkesinköparen.
Det förunderliga är att sedan jag började kräva betalt för vraket har också mängden vrak minskat radikalt - undrar varför ?????

Användarvisningsbild

Elis76  
jannee skrev:I mitt kontrakt står det 650 kr/fub för vrak - accepterat av virkesinköparen.
Det förunderliga är att sedan jag började kräva betalt för vraket har också mängden vrak minskat radikalt - undrar varför ?????

Det gäller att vara "street smart" . . . . 💪

Användarvisningsbild

Vedproducent  
jannee skrev:I mitt kontrakt står det 650 kr/fub för vrak - accepterat av virkesinköparen.

Kan ju bero på att vraket försvann på massaveden för några år sen. Bara timret man kan få vrak på. Säljer själv alltid på hela bruttovolymen för samma pris.

Berkshire  
#872410Bara så att jag förstår det rätt:

Innebär det att du får ett pris rakt av för varje m3fub, och att köparen får sortimentsindela själv bäst han vill?

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Berkshire skrev:Bara så att jag förstår det rätt:

Innebär det att du får ett pris rakt av för varje m3fub, och att köparen får sortimentsindela själv bäst han vill?

Ja precis. Som en rotpost bara att allt virke mäts av industrin. Så exakta ersättningen bestäms av kubikmeterpris och inmätt bruttovolym.
Gäller mina föryngringsavverkningar som jag säljer på rot. Gallringarna som jag gör själv och säljer som leveransvirke blir på ett annat sätt.

Berkshire  
#872428Tycker det låter som ett väldigt bra sätt att sälja på. Sålde vid ett tillfälle avverkning av väldigt krokig men gammal skog. Slutade med att vrakandelen blev närmare 5%, mestadels p.g.a. krök. Tycker inte det är självklart alls hur man ska upphandla sitt virke för att undvika den problematiken, och jag kände mig lite snopen när jag såg avräkningsnotorna.

Tycker du det är lätt att upphandla virket när du säljer på ditt sätt Vedproducent? Eller bygger det kanske på att du är en mycket god och stor kund med ett par väldigt bra och långsiktigt upparbetade virkesköparkontakter?

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8724325% för krök? Hur kan skördarförare missa det?

Tralsmo  
#872446De är rätt lätt å missa krök på klentimmer.

Är det små volymer så fodrar de inte många bitar för å komma upp i vrakvolym heller. Gäller alla timmer sortiment.
Sen gäller de att föraren kan reglerna ordentligt.
Att korta vid krök är inte alltid lösningen.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#872451Har man dålig skog krokig, mm så begär skördarmätning.
Fin och raka furor så är det inte så stor skillnad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).