Avverkning (slutavverkning)

Kostnader vid grotuttag

10 inlägg 2723 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Iggesund Forest
Användarvisningsbild

Kostnader vid grotuttag

Anders49  
#870768Vad blir det för kostnad vid grotuttag?
Betalar man avverkningskostnad två ggr då på samma avverkning eller?

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Kostnader vid grotuttag

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Anders49 skrev:Vad blir det för kostnad vid grotuttag?
Betalar man avverkningskostnad två ggr då på samma avverkning eller?

De grotanpassar vid avverkningen, sen ska GROTet ligga tills det barrar av innan det körs ut. Du har alltså bara en avverkning, men de kommer en gång extra och kör ut GROTet.

Användarvisningsbild

perssons  
#870771Har fått betala avverkningskostnad även på grotuttagets redovisningsnotor.
200kr m3 fub för grotet och dragit bort drygt hälften i avverkningskostnad.

jannee  
#870772Man begär en grotanpassad avverkning, vilket då innebär att i avverkningskostnaden ingår groten.
För mig har det ALDRIG inneburet någon fördyrning.
Har du drabbats innebär det nog att entreprenören SJÄLV hittat på ett sätt att förbättra lönsamheten 😀

Användarvisningsbild

Anders49  
#870774Ja, gissade det var nåt sådant... får tänka på detta nästa gång. Trist att allt ska behöva specificeras för att det inte ska hittas på kryphål.

TS
Användarvisningsbild

Contårta  
jannee skrev:Man begär en grotanpassad avverkning, vilket då innebär att i avverkningskostnaden ingår groten.
För mig har det ALDRIG inneburet någon fördyrning.
Har du drabbats innebär det nog att entreprenören SJÄLV hittat på ett sätt att förbättra lönsamheten 😀

Jodå, inget är gratis 😉 Beroende på bortsättningsmodell hos aktuell förening eller bolag så redovisas kostnader på olika sätt. Jag vill minnas att skördaren får 1-2 kronor mer per m3fub om de ska GROTanpassa. Alltså en liten extrakostnad att dividera om för en köpare eller skogsägare.

Däremot betalar du för skotningen av GROTen när den skotas ut. För jag antar att du inte får lika mycket för GROTen som ett bolag kört ut som för leveransgroten du levererar vid väg?

Jag gissar att avverkningslaget har kört ut GROTen grön direkt vid avverkningstillfället i detta fall? Då måste ju skotningskostnaden dras nu. Det gör också att skogsägaren får ”mer” betalt för flisen.

Axl  
#870785Det är nog bara i Norrland det kostar extra på skördaren med grot. Det som kostar är att få ut den till väg.

alias  
#870789Första frågan måste bli hur affären är uppgjord. Var i förädlings- & logistikkedjan mellan hygget och värmeverket var priset satt till 200 kr?

Priset på GRoTen brukar ju anges i kr per m3s eller MWh liggandes välta.
Ibland anges bruttopriset på råvaran före flisning (t.ex. Södra gör så då efterlikviden baseras på detta värde) och ibland nettovärdet efter flisningskostnaden (ofta privata aktörer).
Dessutom har man en kostnad för att skota ut GRoTen från hygget till vältan.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

perssons  
#871376100m3fub x 200kr = 20000
Transportavdrag = 4500:-
Avverkningskostnad 100 x 113:- = 11300:-

Av 20000kr får man behålla 4200kr
Det låter dåligt?

alias  
perssons skrev:100m3fub x 200kr = 20000
Transportavdrag = 4500:-
Avverkningskostnad 100 x 113:- = 11300:-

Av 20000kr får man behålla 4200kr
Det låter dåligt?

Som du beskriver det här med ett pris angivet i kr/m3fub och med transportavdrag så låter det mer som energived/brännved snarare än GRoT. Då förefaller även avverkningskostnaden rimligare.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).