ons 15 jan 2025, 18:01#867876Jag har ett avverkningkontrakt som skrevs 30/3-23 går ut snart 2 år inget förskott , nu har priset gått upp mycket sen jag skrev då.
Får jag skriva nytt kontrakt med dom nya priserna efter 2år ?
Södra gäller det
Avverkning (slutavverkning)
Kontrakt
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

ons 15 jan 2025, 18:36#867882Är det ett vanligt avtal kan du troligtvis säga upp det omgående, men ett bindande kontrakt där både pris och under vilken tiden kontraktet gäller är du troligtvis maktlös.
lite off, varför inte sälja till dem som betalar bäst ?????
Massaved - Södra, men timmer - kubb - privat sågverk som JUST nu betalar riktigt bra.
lite off, varför inte sälja till dem som betalar bäst ?????
Massaved - Södra, men timmer - kubb - privat sågverk som JUST nu betalar riktigt bra.
ons 15 jan 2025, 18:38#867883Normalt är kontrakten på fem år, men om ni avtalat om två år är det det som gäller.
Södra har ännu tid på sig att avverka fram till 30 mars, så avvakta tills kontraktstiden löpt ut.
När kontraktstiden väl löpt ut, kan Du kontakta din inspektor och stämma av att Ni är överens att kontraktet inte längre gäller - så att avverkningslaget inte dyker upp med sina maskiner den 1 april.
Nästa steg är att ta in nya bud från olika virkesköpare. Bind inte upp dig på långa avverkningskontrakt utan att lägga till en paragraf om att Du vill ha kommande virkesprishöjningar till godo.
Södra har ännu tid på sig att avverka fram till 30 mars, så avvakta tills kontraktstiden löpt ut.
När kontraktstiden väl löpt ut, kan Du kontakta din inspektor och stämma av att Ni är överens att kontraktet inte längre gäller - så att avverkningslaget inte dyker upp med sina maskiner den 1 april.
Nästa steg är att ta in nya bud från olika virkesköpare. Bind inte upp dig på långa avverkningskontrakt utan att lägga till en paragraf om att Du vill ha kommande virkesprishöjningar till godo.
Usus magister est optimus
ons 15 jan 2025, 19:05#867891
Ldsaren skrev:Efterlikvider och det andra har var bra på Södra hittills
Såg Holmén prislista var nästan samma , men blir inget extra.
Mitt är slutavverkning gran och då vill de väl ta allt , kan va en del röta tror jag så massaved. Avverkningsrätt
TS
ons 15 jan 2025, 19:16#867892
Läs vad som står i villkoren om Du behöver säga upp kontraktet i förväg så det inte förlängs per automatik.
Det kanske finns någon här på forumet som är mer förtrogen med Södra:s kontrakt än jag är.
Ldsaren skrev:Södra kontrakt är 2 år med en förlängning på 1 år står det också , hur gäller det året.
Läs vad som står i villkoren om Du behöver säga upp kontraktet i förväg så det inte förlängs per automatik.
Det kanske finns någon här på forumet som är mer förtrogen med Södra:s kontrakt än jag är.
Usus magister est optimus
ons 15 jan 2025, 22:25#867919
Jag har inte haft anledning till att grotta ner mig i frågan, då det aldrig blivit aktuellt med dessa tidsrymder mellan avtalstecknande och avverkning för egen del. Dock så hade jag spontant tolkat det som att avtalet gäller i två år, men att Södra har en option på att förlänga avtalet med ytterligare ett år. Om så är fallet så borde rimligen Södra vara den som ska åberopa att optionen ska lösas ut - och så bör rimligen ske innan ordinarie avtalstid har löpt ut.
I annat fall anser jag att det borde stå direkt uttryckt att avtalet är giltigt i tre år.
När det gäller nya avtal med Södra så är det här kanske en fråga av mindre betydelse, då man infört en prisgaranti om avverkningen dröjer mer än 12 månader från kontraktstecknandet.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
Elis76 skrev:Ldsaren skrev:Södra kontrakt är 2 år med en förlängning på 1 år står det också , hur gäller det året.
Jag har inte haft anledning till att grotta ner mig i frågan, då det aldrig blivit aktuellt med dessa tidsrymder mellan avtalstecknande och avverkning för egen del. Dock så hade jag spontant tolkat det som att avtalet gäller i två år, men att Södra har en option på att förlänga avtalet med ytterligare ett år. Om så är fallet så borde rimligen Södra vara den som ska åberopa att optionen ska lösas ut - och så bör rimligen ske innan ordinarie avtalstid har löpt ut.
I annat fall anser jag att det borde stå direkt uttryckt att avtalet är giltigt i tre år.
När det gäller nya avtal med Södra så är det här kanske en fråga av mindre betydelse, då man infört en prisgaranti om avverkningen dröjer mer än 12 månader från kontraktstecknandet.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
ons 15 jan 2025, 23:49#867925
Nej. Jag har inte sålt något AU till Södra sedan detta infördes.
När jag pratade med ett antal olika virkesköpare (inkl. Södra) i slutet av förra året så var inte långa ledtider mellan kontraktering och avverkning ett problem alls - men det är ju en klen tröst för den som är drabbad och har ett gammalt kontrakt med lägre prisnivåer.
Sen kan jag ju i grunden tycka att man som skogsägare ska stå för sina affärsbeslut (avtal ska hedras) - ibland blir det till ens fördel och ibland till ens nackdel.
Ska Södra stå för alla affärsriskerna så krymper deras vinst och då lär också efterlikvider och utdelningar sjunka över tid.
MVH
Alias
Elis76 skrev:@alias
Vet Du hur prisgarantin är formulerad i kontraktet?
Nej. Jag har inte sålt något AU till Södra sedan detta infördes.
När jag pratade med ett antal olika virkesköpare (inkl. Södra) i slutet av förra året så var inte långa ledtider mellan kontraktering och avverkning ett problem alls - men det är ju en klen tröst för den som är drabbad och har ett gammalt kontrakt med lägre prisnivåer.
Sen kan jag ju i grunden tycka att man som skogsägare ska stå för sina affärsbeslut (avtal ska hedras) - ibland blir det till ens fördel och ibland till ens nackdel.
Ska Södra stå för alla affärsriskerna så krymper deras vinst och då lär också efterlikvider och utdelningar sjunka över tid.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
tor 16 jan 2025, 06:07#867927Ska kolla kontraktet och varför och när opinion på 1 år gäller
Har förr också haft fördel när priser gått ner , nu har det varit mycket upp vilket blir lite frustrerande
Nya prisgarantin de har är ganska ny 60 dagar
Ska skriva nytt på annan avverkning igen senare
Känner ju dom som kör och folket här och har funkat kanon
Vet inte hur andra bolag gör med kontraktsskrivandet ?
Har förr också haft fördel när priser gått ner , nu har det varit mycket upp vilket blir lite frustrerande
Nya prisgarantin de har är ganska ny 60 dagar
TS
tor 16 jan 2025, 06:49#867929
Ldsaren skrev:Ska kolla kontraktet och varför och när opinion på 1 år gäller
Nya prisgarantin de har är ganska ny.
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).