lör 04 jan 2025, 17:09#866826Är verkligen gödsling rätt väg att gå för att få ökad skogsproduktion? Själv tror jag mer på optimala omloppstider, ökad bestståndsslutenhet och ståndortsanpassade trädslag, Frågan om gödslingens konsekvenser och lönsamhet måste under alla omständigheter klargöras på ett övertygande sätt.
Ur dagens DN
https://www.dn.se/sverige/regeringen-vi ... s-avradan/
Avverkning (slutavverkning)
Är gödsling verkligen bäst väg för ökad produktion?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in
Re: Är gödsling verkligen bäst väg för ökad produktion?
lör 04 jan 2025, 17:16#866830Gödslar vi i norr (BD-län) gör vi det c:a tio år innan slutavverkning.
Det var en "stolle" i våran by som gödslade sin ungskog med resultatet att älgarna käkade upp allting. 😁
Det var en "stolle" i våran by som gödslade sin ungskog med resultatet att älgarna käkade upp allting. 😁
Usus magister est optimus
Skogsnördennorrland - lör 04 jan 2025, 17:59
lör 04 jan 2025, 17:59#866836Det kan nog var en liten del i ökad volym i skogen !
Men optimal skogsvård och omloppstid är nog bra !
Varför inte införa röjningsbidrag ?
Häromkring verkar många helt oförmögna att röja sina ungskogar !
Skulle kunna bli en rejäl tillväxtökning på en omloppstid !
Men optimal skogsvård och omloppstid är nog bra !
Varför inte införa röjningsbidrag ?
Häromkring verkar många helt oförmögna att röja sina ungskogar !
Skulle kunna bli en rejäl tillväxtökning på en omloppstid !
lör 04 jan 2025, 19:03#866840Bidrag för att röja är HELT fel väg att gå.
Inför i stället KRAV på att skogen röjs - mot ett väl tilltaget vite.
Hjälper inte detta är tvångsförvaltning nästa steg.
Dessa bidrag har i mångt och mycket förstört mer än vad det gjort nytta, gäller det mesta i Sverige.
Man kan erhålla ÖVER 7 000/månad i hyresbidrag - vad liknar detta.
Jag vill kalla det för ett systemfel eller total kollaps.
Har gått så långt att det i vissa speciella fall EKONOMISKT inte lönar sig att en parter i ett förhållande arbetar - t.o.m. då mot avtalsenlig lön.
Finns det NÅGOT land i Västvärlden där staten är så givmilda med bidrag som Sverige ?????
Vem ska betala ?
Joo de starskars DUMMA djävlar som fortsätter jobba och försöker försörja sig själva.
Inför i stället KRAV på att skogen röjs - mot ett väl tilltaget vite.
Hjälper inte detta är tvångsförvaltning nästa steg.
Dessa bidrag har i mångt och mycket förstört mer än vad det gjort nytta, gäller det mesta i Sverige.
Man kan erhålla ÖVER 7 000/månad i hyresbidrag - vad liknar detta.
Jag vill kalla det för ett systemfel eller total kollaps.
Har gått så långt att det i vissa speciella fall EKONOMISKT inte lönar sig att en parter i ett förhållande arbetar - t.o.m. då mot avtalsenlig lön.
Finns det NÅGOT land i Västvärlden där staten är så givmilda med bidrag som Sverige ?????
Vem ska betala ?
Joo de starskars DUMMA djävlar som fortsätter jobba och försöker försörja sig själva.
lör 04 jan 2025, 19:04#866841Förr var det röjplikt, gjorde stor skillnad om det åtminstone var gjort.
Skogsnördennorrland - lör 04 jan 2025, 19:29
lör 04 jan 2025, 19:29#866843Kan så vara att det är fel väg med bidrag , men min poäng är att det måste röjas mer! Enorm volymförlust om det fortsätter såhär !
Men absolut , inför röjningskrav , annars vite ! Sen föryngringarna .. vet de som bara hugger ut Och sen får de vara och lösa sig själv . Hur kan man vilja ha det så och hur kan man få sköta sin skog så !
Men absolut , inför röjningskrav , annars vite ! Sen föryngringarna .. vet de som bara hugger ut Och sen får de vara och lösa sig själv . Hur kan man vilja ha det så och hur kan man få sköta sin skog så !
lör 04 jan 2025, 20:45#866848
Röjningar ger också volymförluster i tillväxt precis som all annan gallring. Man röjer för att få tillväxten på rätt stammar men det blir lägre tillväxt dom första åren efter en åtgärd. Så det stämmer absolut inte att det blir enorma volymförluster för att det röjs för lite.
Skogsnördennorrland skrev:Kan så vara att det är fel väg med bidrag , men min poäng är att det måste röjas mer! Enorm volymförlust om det fortsätter såhär !
Röjningar ger också volymförluster i tillväxt precis som all annan gallring. Man röjer för att få tillväxten på rätt stammar men det blir lägre tillväxt dom första åren efter en åtgärd. Så det stämmer absolut inte att det blir enorma volymförluster för att det röjs för lite.
lör 04 jan 2025, 20:59#866849Den totala volymen eller volymtillväxten är väl ändå inte det väsentliga utan det är vad som på sikt ger mest eller bäst lönsamhet.
Sydved avverkade ett skifte inte så långt från mig, 70 årig granplantering som ALDRIG röjts eller gallrats.
När nu Sydved gjorde slutavverkningen hade det redan föregått en viss självgallring.
Efter vad jag vill minnas vad det ytterst liten timmerandel, endast kubb och barrmassaved + energivirke.
Är väl ca 5 år sedan detta förlöpte och då var massapriserna inte direkt optimala.
Sydved avverkade ett skifte inte så långt från mig, 70 årig granplantering som ALDRIG röjts eller gallrats.
När nu Sydved gjorde slutavverkningen hade det redan föregått en viss självgallring.
Efter vad jag vill minnas vad det ytterst liten timmerandel, endast kubb och barrmassaved + energivirke.
Är väl ca 5 år sedan detta förlöpte och då var massapriserna inte direkt optimala.
Skogsnördennorrland - lör 04 jan 2025, 21:08
lör 04 jan 2025, 21:08#866850
Ja men om du resonerar så , tycker jag du ska sluta att röja och gallra din skog !
Finns det inget sunt förnuft här inne på forumet snart ?
Vedproducent skrev:Skogsnördennorrland skrev:Kan så vara att det är fel väg med bidrag , men min poäng är att det måste röjas mer! Enorm volymförlust om det fortsätter såhär !
Ja men om du resonerar så , tycker jag du ska sluta att röja och gallra din skog !
lör 04 jan 2025, 21:16#866852
Förhåll dig till fakta i stället. Röja och gallra gör man av andra anledningar men det sänker volymproduktionen och det var den som diskuterades.
Skogsnördennorrland skrev:Vedproducent skrev:Skogsnördennorrland skrev:Kan så vara att det är fel väg med bidrag , men min poäng är att det måste röjas mer! Enorm volymförlust om det fortsätter såhär !
Förhåll dig till fakta i stället. Röja och gallra gör man av andra anledningar men det sänker volymproduktionen och det var den som diskuterades.
Skogsnördennorrland - lör 04 jan 2025, 22:50
lör 04 jan 2025, 22:50#866856Sänker volymproduktionen x antal år ja . , men sett på en omloppstid så blir det mer volym , på mina breddgrader iaf ! Ni i söder har andra förutsättningar…
Tycker för övrigt det är flera som för tråkig ton i flera trådar . Beservissers till höger och vänster . Inte konstigt att många lämnar trådar / forumet .
Tycker för övrigt det är flera som för tråkig ton i flera trådar . Beservissers till höger och vänster . Inte konstigt att många lämnar trådar / forumet .
lör 04 jan 2025, 23:05#866857
Det är väl volymen av gagnvirke man strävar efter? Eller hur?
Vedproducent skrev:Skogsnördennorrland skrev:Vedproducent skrev:Skogsnördennorrland skrev:Kan så vara att det är fel väg med bidrag , men min poäng är att det måste röjas mer! Enorm volymförlust om det fortsätter såhär !
lör 04 jan 2025, 23:22#866858
Så har det ofta sett ut ja. Men det behöver ju inte vara så för alltid när bränslepriserna är höga och vi kanske börjar få betalt för att binda kol. Jag svarade bara på vad som gäller för produktionen och att tillväxten sjunker vid röjning och vid all gallring för det var vad diskussionen handlade om. Är det en tråd som handlar om att höja produktionen och man framför något felaktigt och som bevisligen sänker den så är det väl rätt att säga det eller? Ni som följt mig vet hur jag sköter mina skogar och det gör jag även med den faktan som bevisligen finns angående det i såväl söder som i norr.
bengt.a skrev:Vedproducent skrev:Skogsnördennorrland skrev:Vedproducent skrev:Skogsnördennorrland skrev:Kan så vara att det är fel väg med bidrag , men min poäng är att det måste röjas mer! Enorm volymförlust om det fortsätter såhär !
Så har det ofta sett ut ja. Men det behöver ju inte vara så för alltid när bränslepriserna är höga och vi kanske börjar få betalt för att binda kol. Jag svarade bara på vad som gäller för produktionen och att tillväxten sjunker vid röjning och vid all gallring för det var vad diskussionen handlade om. Är det en tråd som handlar om att höja produktionen och man framför något felaktigt och som bevisligen sänker den så är det väl rätt att säga det eller? Ni som följt mig vet hur jag sköter mina skogar och det gör jag även med den faktan som bevisligen finns angående det i såväl söder som i norr.
lör 04 jan 2025, 23:32#866859
Där håller jag med dig. Läs själv vad du har skrivit tex.
Skogsnördennorrland skrev:Sänker volymproduktionen x antal år ja . , men sett på en omloppstid så blir det mer volym , på mina breddgrader iaf ! Ni i söder har andra förutsättningar…
Där håller jag med dig. Läs själv vad du har skrivit tex.
lör 04 jan 2025, 23:36#866860
Jag upplever det som att de bestånd som lämnats åt sina öden och aldrig blivit skötta håller förvånansvärt låg volym medans de som röjts och förstagallrats tidigt kan hålla helt galna volymer efter att 30-40 år har gått.
Vedproducent skrev:bengt.a skrev:Vedproducent skrev:Skogsnördennorrland skrev:Vedproducent skrev:Skogsnördennorrland skrev:Kan så vara att det är fel väg med bidrag , men min poäng är att det måste röjas mer! Enorm volymförlust om det fortsätter såhär !
Jag upplever det som att de bestånd som lämnats åt sina öden och aldrig blivit skötta håller förvånansvärt låg volym medans de som röjts och förstagallrats tidigt kan hålla helt galna volymer efter att 30-40 år har gått.
T18 en som tror på framtiden.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).