Avverkning (slutavverkning)

Dödsolycka Ulricehamn

9 inlägg 4561 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Iggesund Forest

Dödsolycka Ulricehamn

Axl  
#866175https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... ulricehamn

Blir det utredning om vållande till annans död även om man har sågat själv? Eller har han hamnat under en rotvälta som slagit igen vid ett senare tillfälle som någon annan sågat loss?

TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Re: Dödsolycka Ulricehamn

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#866176Polisen måste ha en rubricering för att kunna utreda. Nu lägger man två alternativa rubriceringar där den ena tar sikte på att han blivit skadad av annan och den andra att han skadat sig själv.

Har han sågat själv så läggs utredningen ned efter att man kunnat förklara händelseförloppet. Har någon annan lämnat en rotvälta med vältrisk så utreds det vidare för att se om denne är vållande. Man kan inte vara vållande till sin egen skada däremot kan man dömas för arbetsmiljöbrott för skada på sig själv. Det sista förutsätter att man lever och kan dömas.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#866214Kan man bli dömd för att lämna en rotvälta med vältrisk? Ibland går den ju inte att tippa tillbaka förren tjälen har släppt.

hfab  
Mangan skrev:Kan man bli dömd för att lämna en rotvälta med vältrisk?
Det borde väl vara möjligt. Framkallande av fara för annan.
Mangan skrev: Ibland går den ju inte att tippa tillbaka förren tjälen har släppt.

Har man varit ansvarsfull då man kapat loss utan att kunna tippa rotvältan?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#866232Skall man vänta med att rensa vägarna tills grävmaskinen/skotaren kommer?

Har man varit ansvarsfull då man kapat loss utan att kunna tippa rotvältan?

Är det någon som har blivit dömd för att lämna en otippad rotvälta?

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#866248Stående rotvältor finns det ju här och var i skogen.

Användarvisningsbild

Badger  
#866249Har för mig att jag såg i någon video att det hade tryckts ned träd med skördare för att det skulle bli rotvältor som en del av naturvård. Tar naturvårdsverket ansvar för de vältorna? (Det senare retorisk fråga så klart)

hfab  
Badger skrev:Har för mig att jag såg i någon video att det hade tryckts ned träd med skördare för att det skulle bli rotvältor som en del av naturvård. Tar naturvårdsverket ansvar för de vältorna? (Det senare retorisk fråga så klart)

Då lär väl stammen ha varit kvar?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#866571Säkert kan man bli dömd men då lär man ha behövt vara oaktsam. Om någon skulle hamna under en rotvälta mitt i ingenstans lär vara mindre allvarligt än om man lämnar en rotvälta i ett känt rekreationsområde.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).