lör 28 dec 2024, 10:04#866175https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... ulricehamn
Blir det utredning om vållande till annans död även om man har sågat själv? Eller har han hamnat under en rotvälta som slagit igen vid ett senare tillfälle som någon annan sågat loss?
Avverkning (slutavverkning)
Dödsolycka Ulricehamn
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

lör 28 dec 2024, 10:17#866176Polisen måste ha en rubricering för att kunna utreda. Nu lägger man två alternativa rubriceringar där den ena tar sikte på att han blivit skadad av annan och den andra att han skadat sig själv.
Har han sågat själv så läggs utredningen ned efter att man kunnat förklara händelseförloppet. Har någon annan lämnat en rotvälta med vältrisk så utreds det vidare för att se om denne är vållande. Man kan inte vara vållande till sin egen skada däremot kan man dömas för arbetsmiljöbrott för skada på sig själv. Det sista förutsätter att man lever och kan dömas.
Har han sågat själv så läggs utredningen ned efter att man kunnat förklara händelseförloppet. Har någon annan lämnat en rotvälta med vältrisk så utreds det vidare för att se om denne är vållande. Man kan inte vara vållande till sin egen skada däremot kan man dömas för arbetsmiljöbrott för skada på sig själv. Det sista förutsätter att man lever och kan dömas.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
lör 28 dec 2024, 17:58#866214Kan man bli dömd för att lämna en rotvälta med vältrisk? Ibland går den ju inte att tippa tillbaka förren tjälen har släppt.
Självvald väg i egen skog
lör 28 dec 2024, 19:14#866225 Det borde väl vara möjligt. Framkallande av fara för annan.
Har man varit ansvarsfull då man kapat loss utan att kunna tippa rotvältan?
Mangan skrev:Kan man bli dömd för att lämna en rotvälta med vältrisk?
Mangan skrev: Ibland går den ju inte att tippa tillbaka förren tjälen har släppt.
Förargelsen över dålig kvalité varar längre än glädjen över ett lågt pris
lör 28 dec 2024, 19:54#866232Skall man vänta med att rensa vägarna tills grävmaskinen/skotaren kommer?
Är det någon som har blivit dömd för att lämna en otippad rotvälta?
Är det någon som har blivit dömd för att lämna en otippad rotvälta?
Självvald väg i egen skog
lör 28 dec 2024, 23:02#866248Stående rotvältor finns det ju här och var i skogen.
sön 29 dec 2024, 07:28#866249Har för mig att jag såg i någon video att det hade tryckts ned träd med skördare för att det skulle bli rotvältor som en del av naturvård. Tar naturvårdsverket ansvar för de vältorna? (Det senare retorisk fråga så klart)
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
sön 29 dec 2024, 08:29#866254
Då lär väl stammen ha varit kvar?
Badger skrev:Har för mig att jag såg i någon video att det hade tryckts ned träd med skördare för att det skulle bli rotvältor som en del av naturvård. Tar naturvårdsverket ansvar för de vältorna? (Det senare retorisk fråga så klart)
Då lär väl stammen ha varit kvar?
Förargelsen över dålig kvalité varar längre än glädjen över ett lågt pris
tor 02 jan 2025, 09:53#866571Säkert kan man bli dömd men då lär man ha behövt vara oaktsam. Om någon skulle hamna under en rotvälta mitt i ingenstans lär vara mindre allvarligt än om man lämnar en rotvälta i ett känt rekreationsområde.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).