sön 17 nov 2024, 16:56#862194Hej Skogsforum.
Vi har rätt så nyligen ärvt skog i Norrbotten. Jag är helt nybörjare när det gäller skog men har senaste månaderna försökt sätta mig in i det genom att läsa på detta forum och även lyssnat på Skogsforums podcast 😁
Vi gjorde en skogsbruksplan i höstas och enligt den så har skogen ca 160ha produktiv skogsmark med ca 15000 m3sk i virkesförråd.
Det står på skogsbruksplanen att under perioden för skogsbruksplanen (10 år) så kan vi föryngringsavverka ca 4200 m3sk.
Min fråga till er handlar om hur vi ska gå vidare med en framtida avverkning.
Om jag förstått allt rätt så är rotpost ett bra alternativ, men jag hittar inget om vem som kan stämpla rotpost i Norrbotten. Vilket sätt är vanligast att sälja på här uppe? För mig som är nybörjare så hade det underlättat väldigt mycket med stämplad skog och sen skicka ut till virkesköparna och sedan jämföra vem som betalar bäst.
Tycker ni att jag ska ta kontakt med virkesköparna och fråga vilket sätt de vill köpa virke på eller ska jag hitta ett tillvägagångsätt först innan jag kontaktar dem?
Som jag förstått det så är dessa virkesköparna aktiva i Norra Sverige:
Svea skog
Stora Enso
SCA
Norra skog
Holmen
Billerud
Stenvalls
Tacksam för lite vägledning!!
Vänlig hälsning,
H
Avverkning (slutavverkning)
Avverkning för en novis
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

sön 17 nov 2024, 17:33#862202Stämpling av skog i BD-län upphörde när gamla Skogsvårdsstyrelsen slutade med stämpling - och det är lääääänge sedan.
I vilken kommun har Du din skog och var i Sverige bor Du?
Usus magister est optimus
sön 17 nov 2024, 18:10#862205Ring gärna runt och prata förutsättningslöst med dem. Alltid lär du dig något. Men avvakta med att låta dem komma och titta på din skog. Gör du det så står du där snart med en ny keps på skallen och ett kontrakt i näven som du inte förstår.
sön 17 nov 2024, 18:51#862208Du kan ju vända dig till ngn opartisk mellanhand som t.ex. hushållningssällskapet som jannee nämnde för att få hjälp. Annars kan jag tipsa om Treebula för att nå ut till fler potentiella köpare, la ut en mindre avverkning för ett tag sedan och det bästa budet kom från ett stockholmsregistrerat bolag. Inte vad jag hade räknat med i BD län och nettot är mer än dubbla än vad hushållningssällskapet gissade att jag skulle få. De hade först kontaktat några lokala bolag utan att få bud och sedan vände jag mig till Treebula. Jag diskuterade först med Hushållningssällskapet och de hjälpte mig med vad jag bör tänka på, annonsen, och granskade/justerade sedan avtalet så att jag kunde känna mig säkrare. Det var bra eftersom jag inte är ngn erfaren skogsägare. Även om jag troligtvis kommer fortsätta att be om hjälp har jag nu bättre koll för ev. framtida försäljningar.
sön 17 nov 2024, 19:22#862212Treebula hävdade att dom pratat med 7olika virkesköpare och hade annonser ute om min rotpost. Ingenting stämde.
Kontaktade själv köpare och fick flera riktigt fina bud där jag tog det bästa av ett stort bolag.
En grotförsäljning här som skogsägaren tog ett bud från en för mig helt okänd köpare blev inte bra. Tror att han inte fått betalt än efter flera påstötningar.
Ta bara bud från kända företag!!
Kontaktade själv köpare och fick flera riktigt fina bud där jag tog det bästa av ett stort bolag.
En grotförsäljning här som skogsägaren tog ett bud från en för mig helt okänd köpare blev inte bra. Tror att han inte fått betalt än efter flera påstötningar.
Ta bara bud från kända företag!!
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
sön 17 nov 2024, 19:40#862213Du har helt rätt i att man måste kolla upp bolagen innan man skriver avtal. Bolaget i fråga har funnits i mer än 20 år och har bra ekonomi. Det var en av de största skogsägarna i byn som tipsade mig om Treebula, han sa att han hittat nya köpare via annonser där och har varit nöjd.
sön 17 nov 2024, 20:02#862216
Nja, är det en slutavverkning så är rotpost bäst. Då får du en summa pengar an nån inköpare som du accepterar. Bäst om det är en inköpare du har förtroende för.
Ett lrk betyder leveransrotköp. Inköparen ger dig ett nettobud per fub som som betalas efter inmätt virke. Används oftast vid gallring då det är svårt att veta volymen i en gallring. Mycket enklare vid en slutavverkning.
Treebula för mig var värdelöst för mig. Mågen som kunde kolla såg aldrig någon annons och lösenordet jag fick fungerade aldrig. Kändes mest som lögner alltihop.
T18 skrev:Bäst bah att köra lrk
Nja, är det en slutavverkning så är rotpost bäst. Då får du en summa pengar an nån inköpare som du accepterar. Bäst om det är en inköpare du har förtroende för.
Ett lrk betyder leveransrotköp. Inköparen ger dig ett nettobud per fub som som betalas efter inmätt virke. Används oftast vid gallring då det är svårt att veta volymen i en gallring. Mycket enklare vid en slutavverkning.
Treebula för mig var värdelöst för mig. Mågen som kunde kolla såg aldrig någon annons och lösenordet jag fick fungerade aldrig. Kändes mest som lögner alltihop.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
sön 17 nov 2024, 20:13#862218Hushållningssällskapet hjälpte min kusin med hela faderullan, skickade handlingar till alla tänkbara köpare.
Han blev helnöjd, en helt oväntad inköpare gav bäst pris.
Nu var detta för några år sedan, men fungerar kanske fortfarande på samma vis.
Här nere i söder är det verkligen efterfrågan på virke och troligtvis sprider sig detta norrut, gäller m.a.o. att ha is i magen = står ingen ko på isen 😀 .
Du kan m.a.o. i lugn ro låta någon mäta upp skogen för att senare lägga ut det till försäljning.
Glöm inte att du även kan sälja groten = grotanpassad avverkning.
Han blev helnöjd, en helt oväntad inköpare gav bäst pris.
Nu var detta för några år sedan, men fungerar kanske fortfarande på samma vis.
Här nere i söder är det verkligen efterfrågan på virke och troligtvis sprider sig detta norrut, gäller m.a.o. att ha is i magen = står ingen ko på isen 😀 .
Du kan m.a.o. i lugn ro låta någon mäta upp skogen för att senare lägga ut det till försäljning.
Glöm inte att du även kan sälja groten = grotanpassad avverkning.
tis 19 nov 2024, 12:27#86240248% av virkesaffärer sker genom AU avverkningsuppdrag.
Relativt lätt att se vad du får för varje sortiment o vad avverkningen kostar.
Därmed också lätt att jämföra mellan köpare.
Tycker nog att du ska visa upp det du ska avverka tillsammans med blivande köpare. Men ge dom inte lillfingret eller något löfte överhuvudtaget........ligg lågt o låt dom bli riktigt sugna!!
Relativt lätt att se vad du får för varje sortiment o vad avverkningen kostar.
Därmed också lätt att jämföra mellan köpare.
Tycker nog att du ska visa upp det du ska avverka tillsammans med blivande köpare. Men ge dom inte lillfingret eller något löfte överhuvudtaget........ligg lågt o låt dom bli riktigt sugna!!
sön 24 nov 2024, 19:44#862863
Har varit i kontakt med Hushållningssällskapet och de svarade att rotpost är en ovanlig metod i Norrbotten och tyckte att jag skulle skicka en offert till 5st aktörer och begära ett nettopris.
Skogen är i Arvidsjaur och vi bor i Västra Götaland och bedriver enskild firma på hästgård.
En annan fundering. På ena skiftet i skogen finns det skog i huggningsklass S3 (NO). Kommentaren är "lämnas till fri utveckling för att skapa höga naturvärden i beståndet". Hur hugget i sten är detta, går det ändra på?
S3 (NO) avdelningarna ligger precis bredvid samtliga S2 områden som skall avverkas och de uppgår till ca 3500 m3sk och är mellan 125-135 år och en medeldiameter på 21cm gran och 24cm tall.
Är detta något jag tillsammans med virkesköpare kan diskutera? Med skogsstyrelsens godkännande då såklart.
jannee skrev:Hushållningssällskapet är opartiska och stämplar skog.
Kostnad ca 10-15 kr/m3sk
Har varit i kontakt med Hushållningssällskapet och de svarade att rotpost är en ovanlig metod i Norrbotten och tyckte att jag skulle skicka en offert till 5st aktörer och begära ett nettopris.
Elis76 skrev:Stämpling av skog i BD-län upphörde när gamla Skogsvårdsstyrelsen slutade med stämpling - och det är lääääänge sedan.
Skogen är i Arvidsjaur och vi bor i Västra Götaland och bedriver enskild firma på hästgård.
En annan fundering. På ena skiftet i skogen finns det skog i huggningsklass S3 (NO). Kommentaren är "lämnas till fri utveckling för att skapa höga naturvärden i beståndet". Hur hugget i sten är detta, går det ändra på?
S3 (NO) avdelningarna ligger precis bredvid samtliga S2 områden som skall avverkas och de uppgår till ca 3500 m3sk och är mellan 125-135 år och en medeldiameter på 21cm gran och 24cm tall.
Är detta något jag tillsammans med virkesköpare kan diskutera? Med skogsstyrelsens godkännande då såklart.
TS
sön 24 nov 2024, 22:57#862877Skog i Arvidsjaur kan klassas som skyddsvärd fjällnära skog när det lämnas in en avverkningsanmälan på fastigheten.
Gör som Hushållningssällskapet rådgjort att Du skall göra. Kolla med de virkesköpare som finns i ditt område.
S3 i Arvidsjaur är bäst att låta vara. Brukar vara sumpmark/myrmark eller fjällterräng med låg bonitet.
Gör som Hushållningssällskapet rådgjort att Du skall göra. Kolla med de virkesköpare som finns i ditt område.
S3 i Arvidsjaur är bäst att låta vara. Brukar vara sumpmark/myrmark eller fjällterräng med låg bonitet.
Usus magister est optimus
mån 25 nov 2024, 00:12#862880Tycker att ni går ut på Norra Skogs hemsida och tittar runt. Då ser ni hur mycket mer ni får om ni blir medlemmar och kommer in i en skoglig gemenskap.
Vem gjorde skogsbruksplanen? Vilka är vi? Hästgården är det en näringsfastighet? Finns utrymme för räntefördelning? Skogens fördelning på huggningsklasser och åldersklasser? Bonitet och årlig tillväxt?
Kanske göra en första, lite mindre avverkning !
.
Vem gjorde skogsbruksplanen? Vilka är vi? Hästgården är det en näringsfastighet? Finns utrymme för räntefördelning? Skogens fördelning på huggningsklasser och åldersklasser? Bonitet och årlig tillväxt?
.
tis 26 nov 2024, 00:23#863014
Det var SCA som gjorde skogsbruksplanen. Skogen har en medelbonitet på 3.3 m3sk/ha och en årlig tillväxt på 480 m3sk.
Skogens ålder ser ut som följande:
45 ha med 1700m3sk i åldern mellan 10-49 år.
35 ha med 5400m3sk i åldern mellan 60-79 år.
70 ha med 8650m3sk i åldern mellan 90-120+
Huggningsklasserna:
R2 - 20ha / 300 m3sk
G1 - 68ha / 6700 m3sk
S1 - 7ha / 800 m3sk
S2 - 32ha / 4100 m3sk
S3 - 32ha / 3800 m3sk
Japp vi har näringsfastighet och det finns utrymme för räntefördelning.
/H
Mellberg skrev:Tycker att ni går ut på Norra Skogs hemsida och tittar runt. Då ser ni hur mycket mer ni får om ni blir medlemmar och kommer in i en skoglig gemenskap.
.
Det var SCA som gjorde skogsbruksplanen. Skogen har en medelbonitet på 3.3 m3sk/ha och en årlig tillväxt på 480 m3sk.
Skogens ålder ser ut som följande:
45 ha med 1700m3sk i åldern mellan 10-49 år.
35 ha med 5400m3sk i åldern mellan 60-79 år.
70 ha med 8650m3sk i åldern mellan 90-120+
Huggningsklasserna:
R2 - 20ha / 300 m3sk
G1 - 68ha / 6700 m3sk
S1 - 7ha / 800 m3sk
S2 - 32ha / 4100 m3sk
S3 - 32ha / 3800 m3sk
Japp vi har näringsfastighet och det finns utrymme för räntefördelning.
/H
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).