sön 17 nov 2024, 16:56#862194Hej Skogsforum.
Vi har rätt så nyligen ärvt skog i Norrbotten. Jag är helt nybörjare när det gäller skog men har senaste månaderna försökt sätta mig in i det genom att läsa på detta forum och även lyssnat på Skogsforums podcast 😁
Vi gjorde en skogsbruksplan i höstas och enligt den så har skogen ca 160ha produktiv skogsmark med ca 15000 m3sk i virkesförråd.
Det står på skogsbruksplanen att under perioden för skogsbruksplanen (10 år) så kan vi föryngringsavverka ca 4200 m3sk.
Min fråga till er handlar om hur vi ska gå vidare med en framtida avverkning.
Om jag förstått allt rätt så är rotpost ett bra alternativ, men jag hittar inget om vem som kan stämpla rotpost i Norrbotten. Vilket sätt är vanligast att sälja på här uppe? För mig som är nybörjare så hade det underlättat väldigt mycket med stämplad skog och sen skicka ut till virkesköparna och sedan jämföra vem som betalar bäst.
Tycker ni att jag ska ta kontakt med virkesköparna och fråga vilket sätt de vill köpa virke på eller ska jag hitta ett tillvägagångsätt först innan jag kontaktar dem?
Som jag förstått det så är dessa virkesköparna aktiva i Norra Sverige:
Svea skog
Stora Enso
SCA
Norra skog
Holmen
Billerud
Stenvalls
Tacksam för lite vägledning!!
Vänlig hälsning,
H
Avverkning (slutavverkning)
Avverkning för en novis
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

sön 17 nov 2024, 17:33#862202Stämpling av skog i BD-län upphörde när gamla Skogsvårdsstyrelsen slutade med stämpling - och det är lääääänge sedan.
I vilken kommun har Du din skog och var i Sverige bor Du?
Usus magister est optimus
sön 17 nov 2024, 18:10#862205Ring gärna runt och prata förutsättningslöst med dem. Alltid lär du dig något. Men avvakta med att låta dem komma och titta på din skog. Gör du det så står du där snart med en ny keps på skallen och ett kontrakt i näven som du inte förstår.